Joga nas uči idealnom disanju

disanje-yoga

Mnogima nije poznat jedan nevjerojatan apsurd – toliko nesvojstven inače briljantnom savršenstvu prirode – da se čovjek najprije rađa s urođenom sposobnošću pravilnoga disanja, koju zatim – gubi.

Bebe dišu savršeno (posebno kad spavaju); mirno, kroz nos, duboko i opuštajuće. Odrastao čovjek niti budan ne zna tako disati; on diše kratko, isprekidano, uglavnom čujno i najčešće kroz usta.  

Jedan od prvih velikih europskih jogija, Belgijanac Andre Van Lysebeth, još je davno rekao: “Želite li zdravo živjeti, naučite pravilno disati”. Kratko, jednostavno i jasno.

Mogao je jednako tako reći “Želite li DUGO živjeti, naučite pravilno disati” ili “Dišite pravilno i zaboravite bolesti”; sve su tvrdnje apsolutno točne. A što je posebno važno u današnjem svijetu jurnjave i stresova, disanje je bitan preduvjet psihofizičke opuštenosti i dubokog duševnoga mira.

Na stotine tisuća najrazličitijih drevnih i suvremenih tehnika (seansi) opuštanja i redukcije stresa danas se nude suvremenom čovjeku ne bi li mu se pomoglo u redukciji stresa i napetosti. A znakovito je da barem 95% tih seansi počinje rečenicom “Opustite se i dišite, polagano, mirno i duboko…”

Nema, očito je, pravog opuštanja bez mirnog, opuštenog – pravilnog disanja. Stoga je jedan od bitnih zahtjeva povratka prirodi i zdravom životu upravo i zahtjev za povratkom prirodnom, pravilnom i zdravom disanju.

Ustima uzimamo hranu, nosom energiju?!

Drevno i jednostavno pravilo da usta služe za uzimanje hrane, a nos za primitak kisika, ma kako se činilo opće poznato i logično, danas se rijetko dosljedno primjenjuje, iako je jedini prirodni način disanja, disanje kroz nos. Premda nigdje u prirodi niti jedna životinja ne diše kroz usta, suvremeni čovjek kao da pokušava “usavršiti” upravo taj oblik disanja (najgori mogući!). Čak i bebe poznaju jedino disanje kroz nos (disanje kroz usta “nauče”  kasnije, uglavnom, slažu se stručnjaci, zbog stresova koji stimuliraju pojačano disanje kroz usta).

 Jogiji tvrde da se disanjem kroz nos asimilira i svemirska energija “prana” koja se poslije (mrežom od 72.000 posebnih kanala ili “nadija”) širi cijelim tijelom. “

“Prana” se također unosi hranom i vodom, no najviše disanjem. Sustav “nadija” otprilike odgovara živčanom sustavu po učenju zapadne medicine. Ono što je zanimljivo istaknuti jeste činjenica da su jogiji prije 5.000 godina uočili povezanost izdanaka njušnog živca u nosu s mozgom, čime se osigurava izravan dotok “prane” u mozak, a time i njezin blagotvoran, osvježavaju}i učinak na cijelo tijelo.

Disanje kroz usta, kada nema mogućnosti izravnog dotoka “prane” u mozak putem njušnog živca, neusporedivo manje energetski djeluje na organizam. Umjesto teoretiziranja i dokazivanja, evo posve praktičnog primjera.

Kada ste prehlađeni, nos vam je začepljen i dišete samo na usta. Ne kažete li često tijekom prehlade “Nije mi ništa, samo sam čitav nekako malaksao.”? Ne čini li vam se logičnim objašnjenje da u danima hunjavice “prana” nije mogla izravno osvježavati mozak, a time i cijelo tijelo?

Kako si pomoći?

Prvi način: određenim tehnikama ispiranja održavati stalno, pa i tijekom prehlade, čiste nosne kanale.

Drugi način: vježbajte jogu! Tada uopće nećete biti prehlađeni.

disanje - prana- asana

Što znači ” usavršiti disanje”?

Zagrebački Medical Yoga Centar veliku pozornost poklanja pravilnom i optimalnom disanju, posebno zato što u velikoj mjeri svojim programom orijentiran na uklanjanje posljedica suvremenog nezdravog i stresnog načina života, a na tom putu pravilno disanje je jedna od temeljnih stepenica.

Zanimljivo je, međutim, da mnoge koji požele naučiti pravilno disanje, na samom početku toga puta dočeka malo iznenađenje. Naime, kad prosječan čovjek poželi poboljšati svoje svakodnevno i uglavnom nepravilno disanje, onda očekuje da će prvi sat poduke kod nekog jogijskog eksperta početi vježbom u kojoj će ga guru poučiti kako da duboko udahne i potom do kraja izdahne… Ne!

Istinsko učenje disanja počinje nečim što predstavlja bitan i logičan preduvjet pravilnom i optimalnom disanju: fizičkim vježbama kojima se jačaju i aktiviraju svi oni brojni mišići koji sudjeluju u procesu disanja (dijafragma, trbušni i međurebreni mišići prije svega, ali i brojni drugi mišići grudnog koša i leđa, pa čak i mišići lica i nosa).

Nema savršenog disanja ako prethodno nisu “probuđeni” svi atrofirani mišići koji su već “zaboravili” kako im je priroda namijenila krucijalno važnu ulogu u procesu disanja.

Posebne jogijske vježbe (asane) usmjerene su na poboljšanje funkcije upravo tih mišića, a za mnoge od njih na prvi pogled čak i ne biste rekli da imaju mnogo veze s disanjem.

Tek kada se uspije aktivirati sve mišiće koji sudjeluju u procesu disanja, kažu jogiji, može se govoriti o početku ozbiljnog učenja pravilnog, savršenog disanja. Kako?

Ostavimo to za neku drugu temu i drugu priču. Jer, stvar nije tako jednostavna; ne ide to po sistemu “Ajde, duboko udahni … još malo, još… napuhni se ko nogometna lopta…Super, eto to je prvi korak prama savršenom disanju!”

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

0 / 5   0
Facebooktwitterpinterestmail
23-03-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni