10 stvari koje bih voljela da sam znala kada sam postala vegetarijanka

vegetarijanci

Svaki novi početak je težak, takav je i meni bio moj put promjene ishrane od mesne ka vegetarijanskoj. Voljela bih da sam tada imala „mentora“ ili neku grupu podrške, kojoj bih se obratila za savjete i pomoć i da je tada bilo dostupno toliko literature, facebook-grupa i blogova s receptima kao danas.

To je i bi razlog zašto sam prije tri godine kreirala facebook-stranicu, blog s receptiama i zašto pišem o vegetarijanstvu na sajtu Kreni Zdravo: da bih prenijela svoja iskustva drugim ljudima koji imaju iste sumnje, pitanja, nedoumice ili potrebu da pronađu inspiraciju za dobro vegetarijansko jelo.

Evo nekih stvari koje bih voljela da sam znala kada sam se počela hraniti vegetarijanski:

 1. Kako pravilno isplanirati obroke

Planiranje obroka je izuzetno važno za vegetarijance i za nevegetarijance! Obrok u Indiji služi se na thaliju (tacni) s malim posudicama (nekad i do desetak), u svakoj je po malo različite hrane (kruh, posudica s rižom, posudica sa salatom, posudica s juhom od leće ili varivom od slanutka, posudica sa dinstanim povrćem, posudica s maslacem ili chatnijem: ljutkasto-slatkastim sosom, posudica s desertom…).

Osim estetike, tradicionalno služenje indijske hrane ima i skrivenu duboku nutricionističku mudrost:  HRANA JE RAZNOLIKA, MNOGOBOJNA I KOMPLETNA!

Kompletan obrok ima ½ ugljikohidrata (žitarice, riža, desert, voće), bjelančevine (juha od leće, slanutak, grah, grašak, quinoa, sojini prozvodi, sir i slično), zdrave masnoće (maslinovo ili bučino ili laneno ulje, sjemenke, masline) i salata (od povrća) te neko voće za užinu. Tada je vaš obrok kompletan. Više o pravilnom balansiranju obroka pročitajte u mojoj prethodnoj kolumni „Pravila izbansirane vegetarijanske prehrane

2. Da, i vegetarijanska prehrana može biti nezdrava

I vegetarijanska ishrana može biti nezdrava, ako obiluje rafiniranim šećerom, industrijskim slatkišima, bijelim brašnom, ako je siromašna zelenim povrćem, salatom, zdravim masnoćama.

Takvom ishranom u organizam se ne unose dovoljne količine željeza, kalija, cinka, vitamina B-skupine, omega-3 kiselina, magnezija i ostalih esencijalnih elementa za zdravlje, što dovodi do pada imuniteta, intolerancije na hranu, pojave alergija, anemije, opće slabosti organizma.

3. Zašto je važno jesti raznovrsno

Jednolična ishrana dovodi do intolerancije na određene namirnice (danas je najčešća intolerancija na pšenicu).

Intolerancija dovodi do pada imuniteta, koči apsorpciju korisnih vitamina i minerala iz hrane, te dovodi do iscrpljenosti, probavnih tegoba, osipa na koži…

Više o tome pročitajte u tekstu „Kako kuhati s heljdom“, gdje sam detaljnije opisala šta predstavlja intolerancija na hranu.

4. Koje namirnice biljnog porijekla su super-bogate energijom

Dugo mi je trebalo da osmislim  „jelovnik“ za cjelodnevna predavanja na fakultetu. U početku sam imala osjećaj da sam „uvijek gladna“. Zamislite moje ushićenje kada sam „otkrila“ da je doručak sa zobenim pahuljicama energetska bomba.

Nakon doručka od zobenih pahuljica, na predavanja sam u pravilu nosila bocu vode i na pauzama jela grožđice, banane, neko voće, krekere od ekspandirane riže, ponekad intergalno pecivo.

Osim zobi, za energiju za rad i učenje, potrebno je:

  • konzumirati dovoljno suhog voća (grožđice, datulje),
  • integralne žitarice,
  • mahunarke,
  • banane,
  • koštunjave plodove (bademi, lješnjaci, razne vrste oraha),
  • namirnice bogate željezom,
  • piti puno vode i
  • svježe iscijeđene sokove (posebno sok od cikle – za naporan fizički rad ili sport i jabuke-za koncentraciju).

Više o namirnicama bogatim energijom pročitajte u tekstu „Vegetarijanac ste i trebate energiju: evo što biste trebali jesti

5.     Koji su aditivi u hrani životinjskog porijekla

Sjećam se kad sam saznala da se sladoled koji sam jako voljela jesti pravi sa svinjskom želatinom! Kako sam se tada osjećala! Voljela bih da sam ranije znala da se neki proizvodi, koji sam smatrala da su vegetarijanski zapravo sadrže želatinu , sirilo ili boje koje se dobivaju iz kostiju životinja ili insekata!

Da se to ne bi desilo i vama, pročitajte tekst „Aditivi u hrani koje bi vegetarijanci trebali izbjegavati“ i zabilježite E-brojeve na papirić, pohranite ga u novčanik i obavezno nosite sa sobom u kupovinu!

Tekst se nastavlja na idućoj stranici 1 2

Članak uređen:

Saznajte više o vegetarijanstvu u sljedećim tekstovima:

Ocjenite članak

4 / 5   4

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

10 stvari koje bih voljela da sam znala kada sam postala vegetarijanka

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje
  1. Pozdrav svima vegan. Da ja sam naj sretniiji vegan i samac u svom zivotu od 2003 god, tj, cim je mi zend umrla imali smo sratan brak s dvije cerke i 4 unuke. I jedno pitanje za mene imam vec 81 godinu, i ja ne jedem nikakvo meso ni ribu pa ni alkohol, gazirana pica, ni umjetni slada ,secer, ni zelene salate,rajcice, krastavce i sve one koje se ne kuha zog gmo, pa ni zbog secera ne jedem sve kisele ni ajvar, cikle, med, marmelade, sirupe, ni vegate, cokolade, kekse, ni konzerve,cipke, maslinoulje, bakalar itd, a mlijeko 0.9 m, godisne popijem 500 l. I ne podnosim duvan, nakit, krzno, kravata, pa ne rodedan, nikakvo slavlje ni nocna skitnja, ni nogomet i sporte, kocke, ni televizju fik,telefon, pa ni sebicar ni bit bogat i laz i sl. E molim vas odgovorite da kako se ovo sve skupa ZOVE popu vegan a nije samo VEGAN?hvala puno i sretno?