Brezin šećer – dobrobiti i loše strane zaslađivača ksilitola

breza šećer ksilitol

Šećer od breze postao je popularan upravo zbog svoje primjerenosti i za dijabetičare jer je zapravo čisti xylitol. Mišljenje većine je da ne deblja, ne povisuje šećer u krvi te čuva zdravlje organizma, a pogotovo zuba. U nastavu saznajte sve što trebate znati o konzumaciji brezinog šećera!

Bijeli šećer u manjim (umjerenim) količinama neće nam naškoditi, no u današnje se vrijeme šećer dodaje u gotovo sve proizvode koje možete kupiti u trgovinama. Od jutarnjih pahuljica, mliječnih proizvoda s okusima, pekarskih proizvoda, sokova, tjestenine i gotovo svih prerađenih proizvoda.

Zdravstveni stručnjaci i nutricionisti usuglasili su se po pitanju štetnosti bijelog šećera, a posebice neprimjerenih količina istog koje danas unosimo u organizam. Šećer potiče mnoge promjene u našem tijelu od kojih su pretilost i dijabetes samo vrh sante leda.

šećer

Čak se i stanice tumora hrane pretežno šećerom, a njegova konzumacija uz oslabljen imunitet može samo potaknuti razvoj bolesti.

Brezin šećer poznat je kao zdraviji oblik šećera primjeren za konzumaciju kod osoba koje imaju poteškoća s održavanjem zdrave razine šećera u krvi i umjerene kilaže. Mogu ga koristiti i osobe oboljele od dijabetesa, ali i djeca te žene u trudnoći

Dobiva se iz kore breze i mnogi ga smatraju prirodnim fenomenom. Također je veoma stabilan i otporan na visoke temperature, stoga se za razliku od meda koji mnogima zadaje poteškoće, preferira kod pripreme slastica i kolača umjesto šećera.

Brezin šećer – dijabetes i dobrobiti

Za dijabetičare i osobe koje zbog zdravstvenog stanja ne mogu unositi šećer u organizam, postoje mnoge zamjene i umjetni saslađivači. Ipak, smatra se da su prirodne zamjene za šećer najpoželjnije, a među njima prva mjesta zauzimaju brezin šećer i stevija.

Dijabetes zahtjeva snižavanje razine šećera u krvi, posebice kod osoba kojima je razina glukoze u krvi iznad dopuštene granice. Brezin šećer je upravo iz tog razloga odlična opcija jer ima niski glikemijski indeks (7 u odnosu na obični šećer – 70) i dvostruko manje kalorija od uobičajenog šećera.

Šećer od breze je zapravo ksilitol (xylitol) te spada u alkoholne šećere, ali ne djeluje poput alkohola na organizam! Poželjan je i zbog toga što u svakom smislu (okusom, bojom te izgledom) podsjeća na šećer kakav poznajemo, no mnogo je zdraviji.

breza šećer

Brezin šećer ugljikohidrati

Šećer od breze smatra se ugljikohidratima te na 100 g sadrži 100 g ugljikohidrata, od kojih su šećeri samo 0.2 g. U većini proizvoda (pakiranog brezinog šećera) također je moguće pronaći nešto soli, uobičajeno 0.01 g.

Za razliku od šećera kao izvora ugljikohidrata, ksilitol poput brezinog šećera smatra se mnogo zdravijom alternativom. Ipak, postoje neke indikacije koje bi mogle uzrokovati da se zapitamo o točnom djelovanju ovog izvora ugljikohidrata i energije.

Brezin šećer LCHF

Ketonska dijeta ili prehrana bez šećera poznatija pod skraćenicom LCHF pridržava se plana prehrane u potpunosti bez šećera. U pravilu bi se za LCHF dijetu trebalo izbjegavati svaki izvor ugljikohidrata, uključujući voće (fruktoza), med i bilo koje prirodne zaslađivače, a potom tjestenine, kruh, peciva i sl.

Pobornici rigorozne ketonske dijete te zdravstveni stručnjaci koji ovu dijetu prepisuju iz zdravstvenih razloga zabranjuju svaki izvor prirodnih ugljikohidrata pa tako i alkoholne šećere. Zbog toga brezin šećer ne bi bio primjeren za LCHF prehranu.

Ipak, osobe kojima nije nužno pridržavanje ketonske dijete, no i dalje žele smanjiti konzumaciju bijelog šećera i općenito ugljikohidrata, mogu si dopustiti korištenje ovog zaslađivača.

brezin šećer ksilitol

Brezin šećer nuspojave

Unatoč prethodno navedenim dobrobitima, postoje i nuspojave brezinog šećera poput korištenja ostalih alkoholnih šećera. Prije svega, pitanje probavljanja ksilitola nije u potpunosti istraženo te neki stručnjaci smatraju kako ih ne možemo u potpunosti probaviti te da određeni dio ostaje u našem organizmu.

Dio koji nismo u mogućnosti probaviti stvara povoljno okruženje za razvoj štetnih bakterija. Osim toga, mnoge osobe mogu iskusiti probavne smetnje poput nadutosti, proljeva, ali i zatvora.

Zbog slabe mogućnosti probavljanja ksilitola, stvara se dodatni napor u metabolizmu pri pokušajima izbacivanja viška ksilitola iz organizma. Određena istraživanja pokazala su zapravo suprotno djelovanje na održavanje zdrave tjelesne težine.

Tu je i problem što su umjetni saslađivači u mnogim slučajevima slađi čak nekoliko desetaka puta više od samog šećera te su osobe koje ih konzumiraju sve više i više ovisne o dozama. Odnosno, dolazi do desenzibilizacije (smanjenja osjetljivosti na slatkoću namirnica).

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

29-06-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: brezin šećer, brezin šećer zdravlje,