Detoksikacija organizma u 7 dana

detoksifikacija

Detoksikacija je prirodan proces neutralizacije ili eliminacije otrova iz ljudskog tijela. Otrovi (sve ono što može potencirati oštećenje tjelesnog tkiva) se kemijski pretvaraju u manje štetne tvari koje se potom izlučuju putem stolice ili urina.

Otrovi mogu potjecati od normalnih procesa koji se u našem tijelu odvijaju unosom hrane, poput amonijaka proizvedenog tijekom razgradnje proteina, ili od udisanja ili unosa kemikalija poput pesticida, sredstava za čišćenje, aditiva hrani, lijekova, zagađenja, dima cigarete i teških metala poput olova.

Iako se detoksikacija primarno smatra tretiranjem ovisnosti o alkoholu i lijekovima, termin se također odnosi na dijete, biljke i ostale metode odstranjivanja ekoloških i dijetalnih otrova iz tijela, a s ciljem optimalnog zdravlja.

Planovi detoksikacije mogu uključivati specijalnu dijetalnu prehranu, biljke i suplemente, hidroterapiju, vježbu, tehnike disanja i/ili terapije u sauni. Postoje i neki kontroverzniji programi detoksikacije koji uključuju primjerice klistiranje. Neke detoksikacijske dijete su usmjerene na konkretne organe poput jetre, bubrega, limfnog sistema, pluća itd.

Svatko tko razmišlja o provođenju detoksikacijske dijete bi se o tome prvenstveno trebao konzultirati s kvalificiranim nutricionistom ili liječnikom jer ona može biti vrlo štetna kod ljudi s pojedinim zdravstvenim tegobama.

Najviše stručnjaka preporučuje provođenje detoksikacijske dijete jednom do dva puta godišnje za poboljšanje zdravlja i prevenciju bolesti. Nikako više od tri puta godišnje.

Detoksikacijska dijeta

Postoji više različitih tipova detoksikacijskih dijeta poput dijete limunadom ili detoksikacijske dijete jetre i bubrega kao najpoznatijih ”sakupljača” otrova u našem tijelu. Kratak detoksikacijski program nije varka nego nagrada za organizam koji će nakon njega biti osvježen i energetski osnažen.

Skupina koreanskih znanstvenika je 2015. godine provela istraživanje vezano uz limunsku detoksikaciju organizma na 84 žene koje su bile podijeljene u nekoliko skupina. Dobiveni rezultati su pokazali da je plan detoksikacije pomoću konzumacije limuna učinkovito smanjio tjelesnu težinu i brojne rizične čimbenike koji utječu na nastanak kardiovaskularnih bolesti.

Općenito, detoksikacijska dijeta je kratkotrajna dijeta koja:

  • minimalizira količinu unosa kemikalija (primjerice upotrebom organske hrane),
  • potencira hranu bogatu vitaminima, nutrijentima i antioksidansima, a koju tijelo treba za detoksikaciju,
  • sadrži namirnice, poput vlakana i vode, koji izvlače i eliminiraju otrove povećavajući frekvenciju probave i uriniranja.

Poznati znanstveni časopis Journal of Human Nutrition and Dietetics je 2014. godine objavio studiju o detoksikacijskoj dijeti koja naglašava sljedeće: „Detoksikacijske dijete su popularne dijetalne strategije koje bi trebale olakšati uklanjanje toksina i gubitak težine čime se promiče zdravlje. Međutim, jesu li detoksikacijske dijete potpuno učinkovite te predstavljaju li ikakve opasnosti, još uvijek nije potpuno istraženo. Niz kliničkih ispitivanja je pokazalo da ovakva dijeta poboljšava detoksikaciju jetre te uklanja postojane organske onečišćujuće tvari iz tijela, ali važno je spomenuti da je metodologija ovakvih istraživanja upitna zbog malog broja ispitanika. Drugim riječima, područje detoksikacije organizma zahtijeva dodatnu pažnju znanstvenika diljem svijeta kako bi ljudi mogli biti upozoreni o mogućim rizicima, ali i obaviješteni o brojnim prednostima ovakvih dijeta.“

Zašto ljudi idu na detoksikacijske dijete?

Kod detoksikacijske dijete nije riječ o procesu s ciljem redukcije kilograma već o onom koji se provodi s ciljem nužnog održavanja zdravlja.

Broj istraživanja koji raste govori nam da se mnogi otrovi koje dnevno unosimo u naše tijelo putem hrane, vode i zraka mogu utaložiti u masnim stanicama. Dijeta koja je siromašna nekim nutrijentima također može umanjiti našu prirodnu sposobnost detoksikacije štetnih tvari što kasnije dovodi do toga da se one ugrade u tijelo.

Otrovi u našem tijelu vode ka bolesti i hormonalnoj neravnoteži, slabe funkcije imunološkog sustava, hranidbenim nedostacima i neučinkovitom metabolizmu. Znakovi toga uključuju slabu probavu, loš zadah, zamor, loš ten i mišićne bolove.

Dobrobiti detoksikacijske dijete

Kao rezultate detoksikacijske dijete ljudi često ističu povećanje energije, čišću kožu, poboljšanje probave i povećanje koncentracije. 

Tko ne bi smio probati detoksikacijsku dijetu?

Trudnice, dojilje te djeca nikako ne bi smjeli na detoksikacijsku dijetu. Anemični ljudi, ljudi s poremećajima u prehrani, dijabetesom, bolestima bubrega, štitnjače, autoimunim bolestima, rakom, terminalnim bolestima, određenim genetskim bolestima i drugim kroničnim stanjima ne bi trebali započinjati detoksikacijsku dijetu ili bi to trebali raditi uz povećani stručni nadzor.

Sporedni učinci

Jedan od najuobičajenijih sporednih učinaka je glavobolja popraćena kašljem unutar prvih nekoliko dana provođenja detoksikacijske dijete. Neki ljudi čak uzimaju slobodno vrijeme na poslu zbog dijete ili ju započinju tijekom vikenda.

Ostali sporedni učinci podrazumijevaju proljev, što može voditi dehidraciji i gubitku elektrolita. Pojaviti se može i zatvor ukoliko ljudi konzumiraju povećane količine vlakana, a bez adekvatne količine unosa tekućine. Sporedni učinci mogu biti i umor, nervoza, gubitak težine i glad.

Svako pogoršanje sporednih učinaka ili stalna pojava novih je alarmantna i znak za posjet liječniku. Ako se detoksikacijska dijeta prakticira duže vrijeme, ona može rezultirati deficitom hranjivosti, posebno proteinima i kalcijem.

Tijekom detoksikacije izbjegavajte sljedeće namirnice:

  • fast food,
  • kavu, alkohol i cigarete,
  • sol,
  • zaslađene sokove i gazirane napitke,
  • hranu s visokim sadržajem masnoća,
  • slatkiše i grickalice,
  • konzervirana i gotova industrijska jela,
  • namirnice koje sadrže pšenicu i gluten.

Poznata knjiga Eltona Haasa i Danielle Chace pod nazivom The Detox Diet opširno opisuje sve prednosti i mane detoksikacijske dijete naglašavajući da je detoksikacija organizma potrebna zato što većina ljudi osjeti olakšanje nakon što je provede, no važno je znati odrediti pravilan raspored provođenja dijete.

Imajte na umu da organizam tijekom detoksikacijske dijete gubi mnoge tvari iz organizma stoga je neke od njih potrebno nadoknaditi. Nemojte dijetu provoditi naglo te pretjerivati sa striktnim mjerama koje vaše tijelo ne može podnijeti.

Pokušajte postepeno i povremeno čistiti organizam od toksina, a ako ste previše osjetljivi na određene namirnice ili ste pak skloni određenim bolestima, potražite savjet nutricionista koji će vam pomoći sastaviti pravilan plan detoksikacijske dijete. To je izrazito važno zbog rada imunološkog sustava čije bi slabljenje moglo uzrokovati brojne bolesti i poremećaje organizma.

Sedmodnevni plan detoksikacije organizma

  • ODMAH NAKON USTAJANJA: Popijte čašu tople vode u koju ste prethodno iscijedili pola limuna.
  • PRIJE SPAVANJA: Čaša vode s jednom žlicom gline Bentonita i žličicom mljevenih sjemenki lana.
  • PRVI DAN: Možete jesti bilo koje voće, osim banana. Preporučuju se jabuke, kruške, mandarine, naranče, grejp i kivi. Voće, svježe ili konzervirano, osigurat će organizmu sve potrebne nutrijente.
  • DRUGI DAN: Možete jesti sve vrste povrća, sirovog ili kuhanog, u količinama u kojima želite. Za večeru pripremite jedan veći krumpir pečen u pećnici s komadićem maslaca. Povrće će vam dati sve potrebne nutrijente i vlakna.
  • TREĆI DAN: Možete jesti sve vrste voća i povrća, osim banane i krumpira, u količinama po želji. Nemojte se iznenaditi ako ćete imati želju za hranom jer će ona već sljedeći dan početi slabiti.
  • ČETVRTI DAN: Danas možete pojesti do osam banana i popiti tri čaše mlijeka, a dopuštena je i povrtna juha. Banane služe da bi nadoknadile kalij i natrij koji ste izgubili.
  • PETI DAN: Možete pojesti do 600 g govedine i 6 komada rajčice. Povećajte unos vode. Iz govedine ćete dobiti željezo i proteine, a iz rajčice vitamine i vlakna.
  • ŠESTI DAN: Govedina i povrće u neograničenim količinama.
  • SEDMI DAN: Danas možete pojesti smeđu rižu, sve vrste povrća i piti nezaslađene voćne sokove.

Tijekom dana popiti najmanje 10 čaša vode. Popijte tijekom dana i dvije šalice biljnog čaja (zeleni čaj, kopriva, maslačak, menta) bez šećera.

Izvori:

Haas, E. M. i Chace, D. (2012). The Detox Diet. New York: Random House, Inc.

Joung Kim, M., Hyun Hwang, J., Ji Ko, H., Bock Na, H. i Hee Kim, J. (2015). Lemon detox diet reduced body fat, insulin resistance, and serum hs-CRP level without hematological changes in overweight Korean women. Nutrition Research, 35(5), 409-420.

Klein, A. i Kiat, H. (2014). Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 28(6), 675-686.

 

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

17-09-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

3.67 / 5   70
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: detoksikacija organizma, detoksikacija tijela, detoksikacija 7 dana, detoksikacijska dijeta, ciscenje organizma, detoksikacija recepti, detoksikacija organizma recepti, hrana za detoksikaciju, čaj za detoksikaciju, Detoksikacija organizma hranom,