Jod u hrani – namirnice bogate jodom, dodatak prehrani i cijena

Hrana bogata jodom

Jod je mineral od velikog značaja za ljudski organizam, ponajprije za pravilno obavljanje funkcije štitnjače. Jod u hrani je bitan aspekt dnevnog unosa hranjivih tvari i ne smije ga se zanemariti. Gdje ima najviše joda? Joda ima u hrani morskog i mliječnog porijekla, kao i u jajima, orašastim plodovima i mesu. 

Nastavite čitati i saznajte kako utvrditi nedostatak joda u organizmu te što nedostatak joda uzrokuje.

Jod – izvori u hrani

Jod je mineral kemijske oznake I, koji se koristi u prehrambenim proizvodima, medicinskoj upotrebi te dezinfekciji vode. Nije otrovan i lako se veže na druge biološke spojeve te tako ulazi u organizam. Važan je za pravilno funkcioniranje štitne žlijezde, odnosno štitnjače.

Štitnjača proizvodi hormone trijodtironin i tiroksin, koji sudjeluju u reguliranju procesa:

Jod

Otprije je poznato da manjak joda kod trudnica i dojilja doprinosi slabijem razvoju moždanih funkcija i inteligencije, kao i razvoju gušavosti kod odraslih. Stoga se kod proizvodnje i pakiranja morske soli u nju dodaje mala količina joda. Ipak, ne smije se oslanjati samo na jod iz soli, nego ga treba unositi pravilnom i uravnoteženom prehranom. 

Preporučene dnevne doze unosa joda su:

  • od rođenja do 6 mjeseci – 110 mikrograma,
  • od 6 mjeseci do godine dana – 130 mikrograma,
  • od godine dana do 8 godina – 90 mikrograma,
  • od 9 godina do 13 godina – 130 mikrograma,
  • od 14 do 18 godina – 150 mikrograma,
  • odrasle osobe – 150 – 200 mikrograma,
  • trudnice i dojilje – 200 – 220 mikrograma. 

Postoji i previsoka dnevna doza joda koju možete unijeti. Trebalo bi se zadržati ispod doze od 1100 mikrograma joda dnevno. U nastavku članka saznajte u kojoj hrani možete naći jod. Prije nego što se odlučite na promjenu prehrane ili uzimanje dodataka prehrani, obratite se svom liječniku. 

Posebnu pozornost na uzimanje joda trebaju obratiti:

Namirnice bogate jodom – tabela

Neke od namirnica koje sadrže najveće koncentracije joda su:

  • bakalar – 120 grama sadrži 230 mikrograma joda,
  • list – 130 grama sadrži 30 mikrograma joda,
  • losos – 100 grama sadrži 14 mikrograma joda,
  • konzervirana tuna – 100 grama sadrži 12 mikrograma joda,
  • kravlje mlijeko – 200 mL sadrži 50 – 100 mikrograma joda,
  • jogurt – 150 grama nemasnog jogurta sadrži 50 – 100 mikrograma joda,
  • škampi – 170 grama sadrži 60 mikrograma joda,
  • jaje – jedno jaje sadrži oko 25 mikrograma joda,
  • meso – oko 100 grama mesa u prosjeku sadrži 10 mikrograma joda,
  • bijeli pšenični kruh – 2 šnite sadrže oko 45 mikrograma joda,
  • jodirana sol – 1.5 gram soli sadrži oko 71 mikrogram joda,
  • voće i povrće – 80 grama voća i povrća obično sadrži oko 3 mikrograma joda.

Jodirana sol

Namirnice koje su nabrojane u gornjem popisu sadrže neke od najvećih zabilježenih koncentracija joda. Međutim, koncentracija može značajno varirati, posebno kad se radi o mliječnim proizvodima u tekućem obliku. Također, iako je sol jodirana, ne smije se s njom pretjerivati jer to može dovesti do bolesti srca i krvnih žila.

Osim prehrane, može se koristiti i jod dodatak prehrani, s čijom se konzumacijom treba paziti i ona ne smije premašivati preporučene dnevne doze unosa joda. Jod je u dodacima prehrani najčešće u obliku kalijeva jodida ili kalijeva jodata. 

Hrana bogata jodom i selenom

Osim joda, za naš organizam je bitan selen, koji spada u kategoriju elementa u tragovima. Bez obzira na to što ga dnevno trebamo jako malo, on sudjeluje u mnogim za život bitnim procesima. Selen je najčešće kofaktor enzima koji sudjeluju u antioksidativnim i protuupalnim reakcijama. 

Preporučeni dnevni unos selena je oko 55 mikrograma za odrasle osobe, a možete ga naći u:

  • ribi i morskim plodovima,
  • mliječnim proizvodima,
  • mahunarkama i grahoricama,
  • mliječnim proizvodima. 

Kao i jod, selen je bitan za regulaciju rada štitnjače, a posebno regulira proizvodnju hormona trijodtironina. Namirnica koja sadrži najveću koncentraciju samog selena je brazilski oraščić.

Jod u hrani

Nedostatak joda – simptomi

Kako utvrditi nedostatak joda u organizmu? Kao prvo, kronični nedostatak joda izaziva niz simptoma i promjena u tijelu koji se mogu mjeriti i vidjeti. Nedostatak joda uzrokuje:

  • gušavost ili oticanje vrata – nedostatak joda dovodi do povećanja štitnjače čime se pokušava efikasnije “uhvatiti” molekule joda u organizmu,
  • neočekivanog debljanja – štitnjača regulira metabolizam odnosno način probavljanja hrane i dobivanja energije u organizmu, a nedostatak joda uzrokuje nisku razinu hormona štitnjače koji ubrzavaju metabolizam,
  • gubitak kose – hormoni štitnjače kontroliraju rast kose, a nedostatak joda u organizmu rezultira gubitkom kose,
  • umor – manjak joda uzrokuje manjak proizvodnje hormona štitnjače što može usporiti metabolizam i otkucaje srca, a to će ostaviti osjećaj neobjašnjivog umora pa čak i vrtoglavice,
  • osjećaj hladnoće – manje molekula joda u organizmu dovodi do sporijeg rada štitnjače koja usporava metabolizam, a tako i stvaranje energije s kojom je povezana i temperatura tijela,
  • probleme s pamćenjem i koncentracijom – nedostatak joda kod djece može uzrokovati poremećaje u razvoju mozga, posebno hipokampusa, koji je odgovoran za pamćenje i fokusiranje. 

Osim nabrojanih simptoma, moguća je pojava suhe i oljuštene kože, kao i bolnih i iregularnih menstruacija. 

Mjerenje joda u organizmu se provodi putem mokraće, a može se mjeriti direktno ili putem hormona štitnjače. Kako nadoknaditi nedostatak joda? Manjak joda u organizmu se ponajprije može nadoknaditi zdravom i ujednačenom prehranom, ali i pomoću dodataka prehrani. 

Namirnice bez joda

Konzumacija i koncentracija određenih hranjivih tvari treba biti umjerena. Tako ni koncentracija joda u organizmu ne smije biti previsoka ni preniska. Višak joda u organizmu izaziva poremećaje u proizvodnji hormona štitnjače, što može rezultirati njihovim smanjenjem ili povišenjem.  

Previše joda – simptomi su:

Dugotrajna izloženost visokim koncentracijama joda može povećati rizik od nastanka:

Namirnice s malo joda su:

  • nejodirana sol,
  • neposoljeni kruh i tjestenina,
  • grožđice,
  • tamna čokolada,
  • većina svježeg povrća, osim mahunarki, grahorica, i krumpira,
  • većina svježeg voća, poput breskvi ili ananasa,
  • meso poput svinjetine ili teletine koje nije posoljeno,
  • med.
  • Cijena joda u ljekarni

Jod u ljekarnama se može kupiti kao dodatak prehrani u obliku kapi, a može se kupiti i jod za dezinfekciju rana. Osim u ljekarnama, jod u tabletama ili u obliku kapi možete kupiti u nekim trgovinama zdrave hrane. 

Cijena joda kao dodatka prehrani je 101 kuna za 30 mL Kernnel kapi joda. Za trudnice i dojilje postoje posebno osmišljene kapsule koje sadrže mnogo hranjivih tvari, pa tako i jod. Cijena im se obično kreće oko 100 do 150 kuna za 30 kapsula. 

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

0 / 5   0
Facebooktwitterpinterestmail
29-06-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: jod u hrani, hrana koja sadrzi jod, joda ima najviše u, jod u prehrani, jod u namirnicama, Jod u ishrani, povrce sa najvise joda, jod namjernice, jida ima u kojoj hrani, hrana bogata jodom i selenom,