Kalcij u trudnoći – važnost, dostupnost i djelotvornost

Kalcij-u-trudnoći

Kalcij je jedan od minerala koji se nalazi u ljudskom organizmu, a izrazito je potreban i važan za:

  • pravilan rad živčanog i mišićnog sustava,
  • čvrstoću i gustoću kostiju,
  • reguliranje srčanog ritma i krvnog tlaka,
  • hormonsku ravnotežu,
  • borbu protiv alergija,
  • probavu.
Kalcij

Foto: Photospin

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Uz ujednačenu i zdravu prehranu, kalcij je neopisivo potreban trudnicama. Važan je za razvoj kostiju bebe, kao i za zdrav rast mišića, živaca i srca te zgrušavanje krvi.

Preporučena dnevna količina kalcija u trudnoći je oko 1200 mg, a ako spadate u skupinu trudnica koje ne unose dovoljno kalcija putem svoje prehrane, u sljedećem tekstu pročitajte sve što trebate znati o važnosti kalcija u trudnoći.

Važnost kalcija u trudnoći

Trudnoća je vrijeme nestrpljivog i radosnog iščekivanja, ali i neočekivanih i iznenađujućih promjena. Tijelo treba malo više nego što je trebalo prije, a kalcij je definitivno jedan od organizmu najpotrebnijih minerala.

Najveći postotak kalcija se nalazi u kostima i zubima kojima daje čvrstoću i gustoću omogućujući im stalno obnavljanje.

S obzirom na to da koštana masa i građa nije stalna, nego se stalno stvaraju nove stanice koje održavaju kosti, kalcij je iznimno potreban i važan pogotovo u razdoblju rasta.

Upravo zbog toga se kalcij preporučuje najviše djeci i trudnicama, iako je potreban i svima ostalima. Međutim, trudnice imaju povećanu potrebu za kalcijem te je stoga jako važno kontrolirati unose li dovoljno kalcija u organizam putem prehrane.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

U kojim namirnicama ima kalcija?

Zahvaljujući namirnicama koje su bogate kalcijem, ovaj mineral možemo uvijek imati nadohvat ruke. Neke od namirnica koje sadrže kalcij navode stručnjaci s medicinskog portala WebMD.

To su:

  • mlijeko – najviše kravlje, ali dobre zamjene su i sojino te kozje mlijeko;
  • mliječni proizvodi (jogurt, sirevi) – ova skupina namirnica ima najveći izvor kalcija, a u najvećoj ga količini sadrže masni sirevi kao što su kozji sir, posni sir, parmezan, ribanac itd.;
  • morski plodovi – mekušci, rakovi, dagnje, lignje, rakovice, losos, sardine;
  • povrće – peršin, menta, kadulja, bosiljak, kelj, brokula;
  • voće – ponajviše naranče, ali i orašasti plodovi (bademi, orasi) i sjemenke (suncokretove, sezamove);
  • voda – tvrda voda s više vapnenca sadrži više kalcija (u litri vode oko 50 mg kalcija).
Mlijeko-trudnoća

Foto: Photospin

Nedostatak kalcija u trudnoći

Za vrijeme trudnoće, tijelo se prilagođava različitim promjenama i okolnostima kroz koje žena prolazi. Upravo zbog toga je kalcij izrazito potreban, kako za bebu, tako i za majku.

Nadalje, nedostatak kalcija kod trudnica ili dojilja se često može prenijeti na dijete putem mlijeka i krvi te tako utjecati na rast i razvoj njegovih kostiju.

U slučaju manjka kalcija, organizam ga pokreće iz kostiju putem hormona koji stvara ravnotežu (parathormon) podižući razinu kalcija u krvi te putem hormona koji snižava razinu povećavajući odlaganje kalcija u kostima (kalcitonin).

Dodatni kalcij u trudnoći – kalcij tablete za trudnice

Dodatni kalcij se obično uzima putem tableta jer se putem prehrane ne uspijeva unijeti dovoljna količina potrebna trudnici. 

Pregledni rad, objavljen 2007. u znanstvenom časopisu Therapische Umschau, ističe kako je trudnicama s autoimunim bolestima, intolerancijom na laktozu te svojevoljnim izbjegavanjem mlijeka i mliječnih proizvoda potrebna dodatna suplementacija. Ostale trudnice si mogu osigurati potrebnih 1000 mg kalcija dnevno putem prehrane. 

Također, dovoljan unos kalcija je potreban i dojiljama nakon poroda kako bi se održalo zdravlje majke. 

Postoje i različiti multivitaminski pripravci prilagođeni trudnicama koje možete kupiti u ljekarnama, a ponekad se uz to mogu dodati i tablete za trudnice s kalcijem.

Prije početka uzimanja dodataka prehrani, obavezno se savjetujte s ginekologom. 

Koji kalcij piti u trudnoći? 

Međutim, često pitanje koje trudnice postavljaju je koji kalcij piti u trudnoći te gdje ga kupiti. Naime, najpouzdanija kupnja kalcija u trudnoći je upravo u ljekarnama gdje odmah možete zatražiti i savjet koji kalcij je najbolje konzumirati s obzirom na trudnoću.

Cijena kalcija u tabletama najviše ovisi o proizvođaču, ali se kreće između 70 i 120 kuna za oko 60 tableta. Upravo zbog različitih proizvođača postoje i različite vrste kalcija u tabletama pa tako možete kupiti:

  • kalcij tablete s dodanim vitaminom D – cijena za 60 tableta oko 80 kuna,
  • kalcij tablete s magnezijem – cijena za 180 tableta oko 160 kuna.
  • kalcij šumeće tablete s dodanim vitaminom D – cijena za 30 šumećih tableta oko 70 kuna. 
kalcij u trudnoci

Foto: Photospin

Kalcij i vitamin D

Apsorpcija kalcija se zbiva u crijevima i regulira putem vitamina D, a samo trećina količine kalcija unesenog hranom dospijeva u krv. Stoga je, uz povećane potrebe kalcija, jako važan i vitamin D koji pomaže u sprječavanju nastanka rahitisa kod djece.

Iako je ta bolest prilično rijetka, njezino pojavljivanje nije isključeno, a karakterizirana je poremećenim razvojem kostiju zato što manjak vitamina D onemogućava ugradnju kalcija u kosti i koštanu masu. Upravo zbog toga, kosti nemaju gustoću i čvrstoću, mekane su i mogu biti deformirane.

U Hrvatskoj se dojenčadi propisuje preventivno davanje vitamina D u količini od pet kapi dnevno od navršenog prvog mjeseca života pa sve do kraja prve godine kako bi se smanjila moguća opasnost od nastanka rahitisa.

Magnezij u trudnoći

Uz kalcij, jako je važno unositi i dovoljno magnezija. On igra važnu ulogu kod rasta maternice te razvoja kostiju i organa kod djeteta. Također sprječava pojavu preranih kontrakcija maternice i grčeva u nogama.

Preporučuje se uzimati oko 400 mg magnezija dnevno za vrijeme trudnoće. Mnoge žene se pitaju kada prestati piti magnezij, a ginekolozi preporučuju prestati s uzimanjem tjedan dana prije očekivanog termina poroda kako porod ne bi previše kasnio.

Nedostatak magnezija se očituje u obliku umora, grčenja mišića te slabošću, a prirodno ga možemo naći u zelenom povrću, bananama, orašastim plodovima i mesu“, ističe prof. dr. sc. Donatella Verbanac, diplomiranja inženjerka medicinske biokemije. 

Više o magneziju u trudnoći možete pročitati ovdje.

Magnezij-u-trudnoći

Foto: Photospin

Folna kiselina u trudnoći

Važno je misliti i na dovoljan unos folne kiseline. Ona doprinosi rastu majčinog tkiva tijekom trudnoće, normalnom stvaranju krvi te smanjenju umora i iscrpljenosti. Nadalje, ako je nema dovoljno, može doći do oštećenja neuralne cijevi kod fetusa u razvoju.

Preporučuje se dnevno uzimati oko 400 µg folne kiseline tijekom najmanje jednog mjeseca prije i tri mjeseca nakon začeća, a uzima se jedna tableta dnevno nakon jela.

Izvori:

  1. Verbanac, D. (2014). Prehrana u trudnoći. PLIVA Zdravlje.
  2. Get the Calcium You Need During Pregnancy. (2019). WebMD.
  3. Beinder, E. (2007). Calcium-supplementation in pregnancy--is it a must? Ther. Umsch. 64(5):243-7.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   4
Facebooktwitterpinterestmail
26-07-2019
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: koji kalcij piti u trudnoci, sumece tablete kalcij u trudnoci, lignje prije trudnoce, koji je najbolji kalcij za trudnice, kalcij u trudnoci, kalcij trudnoća, kalcij kod dojilja, kalcij i trudnoća, kada koristit kalcij u trudnoci, gustoca kostiju,