Magnezij – bitan mineral za naš živčani sustav

magnezij
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Magnezij kao kemijski element ima vrlo važnu ulogu u ljudskom organizmu, te biljnom i životinjskom svijetu. Osmi je najzastupljeniji metal u Zemljinoj kori, a spada u zemno alkalijske metale. 

U ljudskom tijelu, magnezij je najviše prisutan u zubima i kostima, čak 60 do 65%. Ostatak magnezija je pohranjen u mišićima, stanicama i krvi. Magnezij je uključen u mnoštvo enzimskih reakcija, bitnih za mnoge životne procese. Neke od tih funkcija su stvaranje bjelančevina, kao i stvaranje energije, prijenos energije, skladno funkcioniranje živčanog, endokrinog i kardiovaskularnog sustava.

Magnezij sudjeluje u preko 300 enzimskih procesa u našem organizmu. 

Ove činjenice se ne odnose samo na čovjekov organizam, već i na cijeli životinjski svijet. Ako određena stanica u ljudskom tijelu ne dobiva dostatnu količinu magnezija, ona automatski propada.

Koliko je uloga magnezija bitna i u biljnom svijetu, pokazuje činjenica da se ion magnezija nalazi u samom središtu molekule klorofila, sastojka koji daje listovima zelenu boju i zajedno s ugljičnim dioksidom i vodom zapravo stvara kisik. 

magnezij za zdravlje

Nedostatak magnezija

Dugo vremena se mislilo da kakvoća kostiju i zubi, te funkcioniranje pojedinih tjelesnih sustava ovisi o kalciju. Međutim, u novije vrijeme, pokazalo se da toj teoriji nedostaje argumenata. Jedan od zaključaka je i da se kalcij bez sudjelovanja magnezija, zapravo samo taloži na nepotrebnim mjestima, te tako čini dodatnu štetu našem organizmu

Određene skupine znanstvenika tvrde da je za potpunu uspješnost procesa apsorpcije kalcija potrebno imati četiri komponente – magnezij, kalcij, vitamin D i bor. Vitamin D i bor sudjeluju u procesu kako bi poboljšali ugradnju kalcija u kosti, dok magnezij služi da bi se spriječilo kalcificiranje krvnih žila.

Osobe kod kojih je zabilježen nedostatak magnezija, obično imaju problema sa: 

Meko tkivo u našem tijelu kojeg čine mozak i srce, također može imati određene smetnje pri nedostatku magnezija. Posljedica manjka magnezija su koronarne srčane bolesti, osteoporoza i hipertenzija (visok krvni tlak). Više o simptomima možete doznati iz nedostatak magnezija forum iskustava

Uzroci nedostatka magnezija su: 

  • gastrointestinalne bolesti, 
  • prekomjerna konzumacija alkohola, 
  • starenje,
  • pretjerano vježbanje, 
  • izloženost svakodnevnom stresu,
  • trudnoća, 
  • dugotrajno konzumiranje namirnica koje su siromašne vlaknima, 
  • predugo prakticiranje neuravnoteženih dijeta.

Doznajte više u našem tekstu —> Istraživanje: Magnezij diktira kako spavate

manjak magnezija

Višak magnezija

Hipermagnezemija ili višak magnezija u organizmu je vrlo rijetka pojava. Višak magnezija se kod inače zdravih osoba izlučuje putem bubrega. Najčešći uzorci viška magnezija u organizmu su: 

  • smanjena bubrežna funkcija, 
  • prekomjeran unos magnezija, 
  • Addisonova bolest
  • terapija litijem, 
  • smanjeno izlučivanje hormona štitnjače, 
  • mliječno alkalni sindrom. 

Povećan oprez preporučuje se osobama koje dugotrajno koriste laksativ i antacid (magnezijeve soli). Simptomi viška magnezija mogu biti blagi ili čak u teškim slučajevima smrtonosni. Višak magnezija uzrokuje neurološke i kardiološke simptome. Neki od simptoma su: 

  • ataksija
  • zbunjenost, 
  • mišićna slabost,
  • vazodilatacija (širenje krvnih žila uz nagli pad krvnog tlaka), 
  • stanje smanjene svijesti, 
  • bradikardija
  • srčana aritmija
  • hipoventilacija, zastoj srca. 

Kalcij i magnezij

Međudjelovanje magnezija i kalcija odvija se na vrlo zanimljiv način. Omjer magnezija nasuprot kalciju u određenoj stanici, trebao bi biti 10.000 puta veći. To je zapravo razlog zbog kojeg stanica ostaje zdrava i vitalna. Količina kalcija u stanici mora biti optimalna onoliko koliko je potrebno da se dogodi impuls. Čim se impuls dogodi, magnezij automatski odstranjuje kalcij iz stanice.

Ako postoji manjak magnezija u stanici, ovaj proces se neće moći odviti na pravilan način, te će doći do nakupljanja prekomjerne količine kalcija. Rezultat toga obično je stanična disfunkcija, kalcifikacija pa i stanična smrt.

Svojstvo magnezija je opuštanje, dok je svojstvo kalcija stezanje. Prilikom nakupljanja kalcija u organizmu naši mišići predugo ostaju stegnuti. U blažim slučajevima osjećat ćemo polagano trzanje i grčeve, dok u težim slučajevima već riskiramo mnoge bolesti kao što su srčana oboljenja, angina pectoris, hipertenzija, aritmija, astmatične grčeve, PMS grčeve i migrenu.

Stoga možemo zaključiti da je magnezij itekako bitan i za naš živčani sustav. Nedostatak magnezija nas čini napetima, razdražljivima i nestabilnima, dok će optimalna količina magnezija u našem tijelu podariti opuštenost, zdravlje, fleksibilnost, te otpornost na svakodnevni stres

kalcij i magnezij

Magnezij za mišiće 

Magnezij se posebice preporučuje trudnicama budući da one nerijetko imaju probleme s grčevima, posebno u kasnijim stadijima trudnoće. Konzumacija magnezija smanjuje mogućnost pobačaja i prijevremenog porođaja.

Magnezij je neophodan za pravilan rad mišića i živčanog sustava. Konzumacija magnezija kroz hranu i suplemente posebno je važna aktivnim sportašima.

Magnezij – zdravlje: 

  • poboljšava koncentraciju, 
  • potiče dobar san
  • potiče pravilan rad mišića, 
  • smanjuje umor i iscrpljenost, 
  • održava pravilan rad srca
  • zaslužan je za normalnu sintezu proteina, 
  • potiče stvaranje energije u stanicama, 
  • održava ravnotežu elektrolita, 
  • zaslužan je za uspješnu sportsku izvedbu.

Doznajte više u našem tekstu —> Kako kretanje i magnezij utječu na zdravlje vašeg srca i kako ih uvrstiti u svakodnevicu?

 magnezij

Magnezij za trudnice

Magnezij u trudnoći sudjeluje u: 

  • procesu rasta djeteta (povećana masa djeteta), 
  • sprječavanju pobačaja i preranog poroda, 
  • smanjenju grčeva u mišićima, a pogotovo grčeva u mišićima nogu koji su tipični za trudnice, 
  • sintezi nukleinskih kiselina i proteina, 
  • oporavku i izgradnji novih tkiva, 
  • normalizaciji funkcije mišićnog sloja maternice, 
  • regulaciji tjelesne temperature majke i djeteta. 

Magnezij za vrtoglavicu? Magnezij vam može pomoći prilikom trudnoće smanjiti učestale napadaje mučnine i vrtoglavice

Više o tome zašto je magnezij potreban tijekom trudnoće doznajte u našem članku —> Magnezij u trudnoći – važnost za zdravlje, primjena i cijena

Magnezij kao detoksikator

Magnezij također igra vrlo ključnu ulogu u detoksikaciji organizma. Kako bi se zaštitilo od raznih otrova, ljudsko tijelo prirodno proizvodi glutation, antioksidant koji je zaslužan za odstranjivanje teških metala kao što su živa, olovo i arsen iz organizma. Međutim, da bi njegova sinteza potpuno uspjela potreban mu je magnezij.

Pušenje cigareta, ispijanje alkohola, izlaganje radioaktivnom zračenju, kao i liječenje kemoterapijom, prosječan čovjek vjerojatno ne bi preživio da se u tijelu ne proizvodi glutation. Niske razine magnezija doprinose taloženju metala u mozgu, pri čemu nastaje plodno tlo za Parkinsonovu i Alzheimerovu bolest

Iako se u mnogim slučajevima terapija magnezijem pokazala dosta učinkovitom, ona možda neće odgovarati svim tipovima bolesti. Prosječna osoba koja ima manjak energije, previše je izložena svakodnevnom stresu, te ima klasične nedostatke magnezija – vjerojatno će imati koristi od konzumacije magnezija. Međutim, osoba koja boluje od neke ozbiljnije bolesti, prije konzumacije magnezija trebala bi se posavjetovati s liječnikom ili stručnjakom.

magnezij

Hrana bogata magnezijem

Vjerojatno najbolji izvor magnezija kao i ostalih minerala je neprerađena morska sol. Nakon natrija i klorida, zbog svoje lake topljivosti, magnezij je treći po redu najzastupljeniji mineral u morskoj vodi.  Stoga većina morskih plodova kao što su alge i morsko bilje sadrži velike količine ovog minerala. 

Namirnice bogate magnezijem: 

Neke samonikle biljke kao što su kopriva i mišjakinja također obiluju velikim količinama magnezija. Međutim, za pravilnu apsorpciju magnezija nije dovoljno poznavati samo koje namirnice i koliko obiluju ovim mineralom.

O kvaliteti i ljekovitosti bilja koje sadrži magnezij ovisi i način uzgoja. Većina namirnica koje možemo pronaći na policama dućana, zbog suvremenog načina uzgoja, zatim skladištenja i zamrzavanja, tijekom vremena gubi na mineralnoj vrijednosti.

Na naš stol najčešće dolazi kuhana prehrana. Tijekom kuhanja, namirnice također gube između 40 i 70% magnezija. Konzumacijom namirnica koje su spravljene od bijelog brašna mi zapravo trošimo velike količine magnezija. Iz svakodnevne prehrane naše tijelo zapravo apsorbira oko jednu trećinu ovog vrijednog minerala.

Mnogi će se složiti da je najsigurniji način dobivanja magnezija vlastiti vrt, međutim ta mogućnost nije svima otvorena, odnosno ne mogu si je svi priuštiti. Više doznajte u našem članku —> Biljni izvori magnezija u prehrani.

magnezij u prehrani

Magnezij – tablete i dodaci prehrani

Preporučeni, na tržištu dostupni oblici magnezija su citrat, glukonat i laktat – najbolje se apsorbiraju. Na tržištu su dostupni i magnezijev hidroksid te sulfat. Sve ove proizvode možete pronaći u specijaliziranim prodavaonicama zdrave prehrane ili u ljekarnama. Odnedavno se može pronaći i magnezijev klorid, spoj dobiven jednostavnim isparavanjem morske vode

Budući da se magnezij dobiven iz hrane, pri dolasku u naš želudac pretvara u magnezijev klorid, ovaj način se smatra jednim od efikasnijih. Navedene preparate možete naručiti i putem Web Shopa.

Magnezij tablete i ostali preparati: 

  • Terra Organica – Magnezijev citrat u prahu (150 grama – Nutrimedica) – 89,00 kn.
  • Dietpharm – Magnezij kompleks – 60 tableta za žvakanje – 54,00 kn.
  • TehnoProces – Magnezijev sulfat – 1000 grama – 47,00 kn.
  • Tvornica zdrave hrane – Magnezijev klorid čisti – 500 grama – Nutrigold – 27,55 kn.
  • BeHealthy – Magnezij u vrećicama – 400 mg – 119,00 kn. 

Magnezij – nuspojave 

Magnezij može izazvati potencijalne nuspojave u interakciji s drugim lijekovima, dodatke prehrani potrebno je uzimati uz liječnički nadzor. Velike količine magnezija mogu uzrokovati: 

U slučaju da je količina kalcija u organizmu niska, magnezij može uzrokovati deficit navedenog minerala.

Pročitajte više —> Magnezij i njegov neosporan utjecaj na zdravlje

Magnezijev klorid – štetnost

Ako se konzumira prekomjerno kršenjem zadane doze, magnezijev klorid kao i bilo koji drugi suplement može izazvati neugodne posljedice koje smo prethodno naveli u nuspojavama. Sam po sebi magnezijev klorid nije štetan, dapače vrlo je važan za normalan rad organizma

Više o magnezijevom kloridu doznajte u našem članku —> Magnezij klorid za pomlađivanje zglobova

Koristite li vi dodatke prehrani te kakvo je vaše iskustvo s konzumacijom tih dodataka? – Pišite nam u komentaru. 

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

4 / 5   25
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: magnezij, utjecaj magnezija na srce, nedostatak magnezija, nagnezij 375, mjnezevj, manjak magnezija, manjak kalcijaa i magnezija, magnezij zdravlje za organizam, magnezhij, magneyijum,