Najbolji probiotici za bebe, djecu i odrasle – što su, prirodni izvori u hrani te koji probiotik kupiti?

Najbolji probiotici

Probiotici su živi mikroorganizmi koji uspostavljaju ravnotežu crijevne mikroflore i tako korisno djeluju na domaćina. Najčešće su to bakterije iz rodova Lactobacillus i Bifidobacterium koje pomažu kod probavnih tegoba poput proljeva, zatvora ili nadutosti.

Možete ih kupiti u obliku tableta, kapsula, prašaka i sličnih preparata u više od 100 izdanja na tržištu. Prirodni izvor probiotika je fermentirana hrana poput jogurta, kefira, kiselog kupusa ili raznih sireva. 

U nastavku članka pročitajte koji su to najbolji probiotici za odrasle, djecu, trudnice i životinje te koja je razlika između probiotika i prebiotika.

Probiotici u hrani

Crijevna mikroflora označava sve mikroorganizme koji su nastanjeni u crijevnom traktu. Oni djeluju u skladu s čovjekovim organizmom tako što metaboliziraju nutrijente, sintetiziraju neke vitamine, održavaju imunološki sustav te preveniraju prihvaćanje “zločestih” mikroorganizama.

Prema članku dr. interne medicine Ivane Rosenzweig Jukić na portalu Pliva zdravlje,  95% crijevne mikroflore sastoji se od bakterijskih rodova:

  • Bifidobacterium,
  • Clostridium,
  • Eubacterium,
  • Fusobacterium,
  • Peptococcus,
  • Peptostreptococcus,
  • Bacteroides.

10% crijevne mikroflore čine rodovi:

  • Lactobacillus,
  • Escherichia coli,
  • Klebsiella,
  • Streptococcus,
  • Staphylococcus,
  • Bacillus.

Što su probiotici? Dr. sc. Jagoda Šušković 1995. godine definira probiotik kao: “jednu ili više kultura živih mikroorganizama koje djeluju korisno na domaćina, bilo čovjeka ili životinju, tako što poboljšavaju svojstva autohtone mikroflore probavnog sustava”.

Nakon što se primijetio nedostatak antiinfektivnih lijekova i pojavila rezistencija nekih bakterija na antibiotike, počeo se razmatrati probiotički koncept. Probiotici manipuliraju crijevnim metabolizmom te poboljšavaju probavu i općenito zdravlje organizma tako što uspostavljaju uobičajenu kulturu mikroorganizama u crijevima.

Da bi mikroorganizam bio probiotik, mora zadovoljiti određene kriterije. Mora biti siguran za čovjeka, biti sposoban prihvatiti se i preživjeti u crijevima, biti otporan na želučane kiseline, proizvoditi antimikrobne spojeve i štošta drugo. Te kriterije zadovoljavaju bakterije mliječne kiseline poput rodova Lactobacillus i Bifidobacterium. 

LGG probiotik je zapravo bakterija Lactobacillus rhamnosus GG. Slova “GG” označavaju poseban soj ove bakterije. Dobre bakterije za crijeva odnosno probiotici za crijeva djeluju tako što:

Probavne tegobe

Foto: Pexels

Najbolji prirodni probiotici

“Prirodni probiotik” zapravo znači bogati prirodni izvor živih probiotičkih mikroorganizama, a to su namirnice poput:

  • kiselog kupusa,
  • jogurta,
  • kefira,
  • jabučnog octa,
  • raznih sireva,
  • kiselih krastavaca.

Sve navedene namirnice imaju zajedničku komponentu, a to je da su dobivene fermentiranjem. Upravo bakterije mliječne kiseline, koje se smatraju probioticima, sudjeluju u procesima fermentacija različitih supstrata u dobivene proizvode. Dobre bakterije u hrani fermentiranog podrijetla poboljšavaju čovjekov metabolizam.

Kiseli krastavci

Foto: Pexels

Za razliku od probiotičkog, prebiotički koncept podrazumijeva manipulaciju crijevnog metabolizma s prebiotičkim supstratima.

Prema znanstvenicama Laboratorija za tehnologiju antibiotika, enzima, probiotika i starter kultura Prehrambeno – biotehnološkog fakulteta u Zagrebu, prebiotici su neprobavljivi sastojci hrane koji korisno djeluju na domaćina. Selektivno stimuliraju rast ili aktivnost jedne ili više bakterija u debelom crijevu i tako poboljšavaju zdravlje ljudi. 

Prebiotici mogu:

  • smanjiti pojavu crijevnih infekcija izazvanih patogenim mikroorganizmima,
  • smanjiti razinu lipida i kolesterola u krvi,
  • smanjiti učestalost pojave raka debelog crijeva,
  • povećati apsorpciju magnezija i kalcija.

To su zapravo šećerni alkoholi, oligosaharidi, polisaharidi i disaharidi koji se mogu pronaći u:

  • sirovom češnjaku,
  • medu,
  • crvenom luku,
  • korijenu maslačka,
  • sirovim šparogama i artičokama,
  • sirovom korijenu cikorije. 

Više o prebioticima pročitajte ovdje.

Med

Foto: Pexels

Najbolji probiotik za kandidijazu

Gljivica koja se punim imenom zove Candida albicans je uobičajeni stanovnik probavnog i, kod žena, vaginalnog trakta. Ipak, infekcija Candida gljivicom je česta te se naziva kandidijaza. Javlja se kod žena i kod muškaraca, a najčešće uzrokuje oralne, vaginalne i kožne infekcije.

Najčešći uzroci kandidijaze su nezdrav način života, a naročito prehrana, te korištenje antibiotika. Liječenje kandidijaze se provodi sistemskim i lokalnim antimikoticima, ali je veoma važna i upotreba probiotika koji uspostavljaju normalnu mikrofloru.

“Probiotici za žene” je pojam koji se veže uz odgovarajući probiotik za vaginu, koja posjeduje posebnu bakterijsku mikrofloru. Prema znanstvenom članku objavljenom 2009. godine u časopisu Interdisciplinary Perspectives on Infectious Diseases, vaginalna mikroflora obično sadrži preko 50 vrsta bakterija, a dominira rod Lactobacillus. 

Stanovnici vaginalne mikroflore znaju biti Escherichia coli, razne bakterije iz roda Streptococcus te neke vrste kvasaca i gljivica kao što je i Candida, pa probiotici za vaginalnu mikrofloru trebaju biti posebno formulirani slijedeći prirodnu populaciju mikroorganizama.

Često se prepisuju i konzumiraju kod neravnoteže vaginalne mikroflore koja može prouzročiti infekcije. Djeluju na ponovnu uspostavu te ravnoteže i promoviraju vaginalno zdravlje.

Više o liječenju kandidijaze pročitajte ovdje.

Izvori:

  1. Šušković, J., Kos, B., Frece, J., Beganović, J., Leboš Pavunc, A. (2009) Probiotički koncept – probiotici kao dodaci hrani i
    probiotici kao bioterapeuticiHrvatski časopis za prehrambenu tehnologiju, biotehnologiju i nutricionizam. 4 (3-4), 77-84.
  2. Šušković, J., Kos, B., Beganović, J., Leboš Pavunc, A., Habjanič,, K., Matošić, S. (2010) Antimicrobial Activity – The Most Important Property of Probiotic and Starter Lactic Acid Bacteria. Food Technol. Biotechnol. 48 (3) 296-307.
  3. Julson, E. (2017) 5 Possible Side Effects of Probiotics. Healthline.
  4. Health benefits of taking probiotics. (2018) Harvard Health Publishing.
  5. Which Probiotic is Right for You? WebMD.
  6. Cribby, S., Taylor, M., Reid, G. (2009) Vaginal Microbiota and the Use of Probiotics. Interdiscip Perspect Infect Dis. 256490.
  7. Coner Pleško, I. (2018) Probiotici - što trebam znati. Ljekarna Coner.
  8. Rosenzweig Jukić, I. (2007) Što su probiotici? Pliva Zdravlje.
  9. Sparkes, A.H. (2018) Probiotici i njihova uloga u zdravlju pasa i mačaka. Veterina Portal.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF
22-12-2018
Foto: Pexels
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

5 / 5   3
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: probiotik i bebe,