Sirutka – vrste, priprema i kao dodatak u prehrani

sirutka

Sirutka je tekućinski nusproizvod koji ostaje nakon obiranja mlijeka. Ona je nusprodukt proizvodnje sira i koristi se u nekoliko komercijalnih upotreba.

Bogata je proteinima i često se koristi za njihovu izolaciju u praškastom obliku te prodaje kao dodatak prehrani. U nastavku članka pročitajte kako se može koristiti tekuća sirutka. 

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Sirutka – vrste

Postoje dvije vrste sirutke:

  • slatka sirutka,
  • kisela sirutka.

Sirutka je tekući nusproizvod u procesu proizvodnje sira i ostalih mliječnih proizvoda. Sadrži mnogo proteina, ugljikohidrate zaostale prilikom proizvodnje sira te soli.

Ako otvorite čvrsti jogurt i na vrhu primijetite nekakvu tekućinu, to je sirutka. 

U prošlosti se često bacala jer se smatrala beskorisnom, a zapravo je sirovina za izolaciju proteinskog praha koji se skupo prodaje kao dodatak prehrani. 

Sirutka se sastoji od:

  • 94 % vode,
  • otprilike 4% laktoze,
  • mliječne kiseline,
  • vitamina B1, B2 i B6,
  • kalija, kalcija, fosfora i ostalih minerala,
  • do 1% proteina sirutke.

Jedna litra sirutke može zadovoljiti dnevne potrebe prosječne odrasle osobe za vitaminima B skupine.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Sirutka

Foto: Photospin

Slatka sirutka

Dobiva se nakon proizvodnje ”teških” sireva poput Goude ili Cheddara. Može se upotrijebiti za spravljanje Ricotte. Također dobra je za biljke u vašem vrtu jer sadrži puno hranjivih tvari.

Slatka sirutka ima veliku komercijalnu upotrebu i često se koristi kao proteinski dodatak prehrani. 

Kisela sirutka

Kisela sirutka se dobiva u proizvodnji svježeg kravljeg sira. Svaka sirutka koja ima pH manji od 5,1 spada u kisele sirutke.

“Kisela sirutka je ukusnija i stabilnija, a sadrži i manje laktoze i mliječne masti”, ističe nutricionistica Mirna Milić za zdravstveni portal Vitamini.

Kisela sirutka može imati veći postotak kalcija.

Sirutka – upotreba

Sirutka se najčešće koristi za:

  • izradu Ricotte – što je sirutka slađa, to će bolji biti okus,
  • izradu maslaca – ako ostavite sirutku nekoliko sati (preporučujemo preko noći) na vrhu će se kreirati krema, a rezultat je lijepi sloj vrhnja koji možete iskoristiti za izradu domaćeg maslaca
  • zaštitu i ishranu biljaka – neke biljke trebaju kiselo tlo kako bi niknule, a ako je to slučaj u vašem vrtu razrijedite sirutku s vodom u omjeru 1:1 te za osjetljive biljke poput paprike za svaku litru vode dodajte 1 dcl sirutke i zalijte tlo oko biljke, 
  • prehranu životinja – zbog svoje hranjive vrijednosti sirutka se od davnina koristi za prehranu životinja .

Proteini sirutke u ljudskoj prehrani

Ljudi često upotrebljavaju sirutku kao dodatak prehrani. Zbog toga što je sirutka bogata proteinima koristi se za poboljšanje mišićnih proteina i za rast mišićne mase. 

Iz tekuće sirutke se raznim postupcima izolacije i sušenja može dobiti više stupnjeva pročišćenog izoliranih proteina, a to su:

  • koncentrat proteina sirutke (WPC) – najjednostavniji i najniži stupanj kvalitete koji može sadržavati od 30 do 80% proteina, ali i određeni stupanj laktoze i masti,
  • izolat proteina sirutke (WPI) – kvalitetan proizvod koji sadrži oko 95% proteina, a laktoze gotovo da i nema,
  • hidrolizat sirutke (WPH) – vrlo složen i maksimalno komprimiran protein u prahu koji sadrži 98 – 99% proteina, a proizvodi se enzimskim postupcima i najskuplji je.

Protein sirutke se smatra cjelovitim proteinom s obzirom na to da sadrži svih 9 esencijalnih aminokiselina dok istovremeno ima vrlo nizak udio laktoze.

Proteini sirutke u prehrani – prednosti

Najpopularniji način korištenja sirutke u prehrani jest u obliku proteina koji se dodaju prehrani (također poznati kao whey proteini), ali se prednosti postižu i korištenjem tekuće sirutke

Što se prednosti whey proteina za ljudski organizam tiče, one su sljedeće:

  • maksimalno iskorištavanje – protein sirutke najbolje je apsorbiran od strane tijela,
  • jednostavno korištenje – može se lako integrirati u dnevnu rutinu,
  • za masu – jača potencijalni dobitak mišića tijekom treninga,
  • zaštita mišića – aktivno sprječava slom mišićne mase,
  • za mršavljenje – povećava trošenje masti i potiče metabolizam,
  • jača imunitet – pozitivan učinak na tjelesne obrambene mehanizme.

Znanstveno istraživanje, objavljeno 2010. u časopisu The British Journal of Nutrition, zaključuje kako se skupini pretilih ljudi 12 tjedana nakon suplementacije prehrane proteinima sirutke značajno smanjila koncentracija ukupnog i “lošeg” kolesterola u krvi.

Postoje slična istraživanja kod kojih se ispitanicima nakon perioda suplementacije snizio krvni tlak te čak poboljšali simptomi astme zbog unaprijeđenog imuniteta.

Sirutka – mršavljenje

Prema istraživanju obavljenom na 158 ljudi, a objavljenoj u časopisu Nutrition&Metabolism, osobe koje su redovito jele sirutku u svojoj prehrani izgubile su znatno više masnog  tkiva u tijelu.

Istovremeno su pokazali bolju očuvanost mišića u usporedbi s drugim sudionicima. 

Sirutka protiv astme

Sirutka može ojačati imunitet. Pogotovo se to primijetilo kod djece koja boluju od astme.

Djeca koja su prehranu nadopunila s 10 grama sirutke dva puta dnevno pokazala su manje simptoma astme i jači imunitet. 

sirutka

Foto: Photospin

Sirutka – kako je dobiti iz jogurta?

Ako Vas je zanima kako dobiti sirutku iz jogurta donosimo vam recept:

  1. Stavite obični jogurt u kuhinjsku krpu ili običnu pamučnu tkaninu i ostavite preko noći. 
  2. Rubove spojite i zavežite (možete običnom kuhinjskom gumicom) i objesite iznad posude ili vrča. 
  3. Sirutka će kroz tkaninu lagano kapati u posudu. Jednom kada je proces gotov sirutku spremite u staklenku i u hladnjak.

Sirutka – gdje kupiti?

Tekuću sirutku možete kupiti u trgovinama mješovitom robom i raznim mljekarama. Litra tekuće sirutke košta manje od 10 kuna

Cijena proteina od sirutke varira od 100 – 300 kn za kilogram. Možete ih kupiti u bilo kojem dućanu za sportsku prehranu, dućanu sa zdravom prehranom ili u određenim ljekarnama.

 

Izvori:

  1. Pal, S., Ellis, V., Dhaliwal, S. (2010) Effects of whey protein isolate on body composition, lipids, insulin and glucose in overweight and obese individuals. Br J Nutr. 104(5):716-23.
  2. Ulmer, G. (2018) The Nutrition in Liquid Whey. Livestrong.
  3. Gunnars, K. (2018) Whey Protein 101: The Ultimate Beginner's Guide. Healthline.
  4. Milić, M. (2005) Sirutka. Vitamini.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

3.67 / 5   3
Facebooktwitterpinterestmail
26-03-2019
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: sirutka, kako napraviti sirutku, sirutka recepti, sirutka gdje kupiti, recepti sa sirutkom, priprema sirutke, koja sirutka je bolja za jetru kisela ili slatka, kako napraviti prah iz sirutke, kako dobiti sirutku, gdje kupiti sirutku,