Vitamini za kožu – uloge vitamina u izgradnji i obnovi kože

Vitamini za kožu

Vitamini su esencijalni nutrijenti koji sudjeluju u mnogim važnim tjelesnim funkcijama, kao što je i održavanje kože, našeg najvećeg organa. Najpoznatiji vitamini za kožu su svakako vitamini A, C i D, ali i skoro svaki drugi će na neki način doprinijeti zdravlju organizma pa tako i kože.

Danas se vitamini za kožu često nalaze u koncentriranim oblicima u kozmetičkim proizvodima i dodacima prehrani. Zašto je tome tako, pročitajte u nastavku članka.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
vitamini
Foto: Photospin

Što su vitamini?

Vitamini su nutrijenti koje tijelo treba u malim koncentracijama, a nužni su za rast i razvoj svih stanica. Većinu ih ljudski organizam ne može sam sintetizirati pa ih se unosi putem hrane. Vitamin D se može sintetizirati uz pomoć sunčevog zračenja, a vitamin K primjerice mogu sintetizirati mikroorganizmi u debelom crijevu.

Generalno se vitamini mogu podijeliti na one topljive u vodi (vitamini A, D, E, K9) i one topljive u mastima (vitamini B i C). U organizmu služe kao kofaktori ili koenzimi u mnogim važnim reakcijama, poput sinteze metaboličke energije. Prehrana bogata vitaminima će doprinijeti općem zdravlju.

Tako će određeni vitamini više sudjelovati i u reakcijama koje se zbivaju u stanicama kože, što se s vremenom pokazalo primjenjivim u:

  • kozmetičkim proizvodima,
  • prehrani,
  • raznim suplementima.

Vitamin C

Jedan od najjačih prirodnih antioksidansa, vitamin C, poznat je po svojoj ulozi u sintezi kolagena. Protein kolagen sudjeluje u održavanju strukture i čvrstoće, a gubitak kolagena rezultira starijim i opuštenijim izgledom kože.

Također, vitamin C:

  • sprječava nastanak oksidativnog stresa, eliminacijom djelovanja slobodnih radikala,
  • obnavlja funkciju vitamina E,
  • djeluje protiv pigmentacijskih mrlja nastalih na koži,
  • pojačava djelovanje krema za sunčanje.

Osim ovih djelovanja koja su značajna za kožu, vitamin C poboljšava apsorpciju željeza u tijelu te sudjeluje u održavanju funkcija imunološkog sustava. Naravno, ima još brojne uloge u održavanju zdravlja.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Vitamin C je jedan od vitamina koji su topljivi u vodi, a otopine u kojima se nalazi su često niskog pH (kiselije su). Zbog toga nekad kozmetički preparati koji sadrže vitamin C mogu iritirati osjetljivu kožu i treba paziti kod kombiniranja više različitih preparata.

Vitamin C ne morate nanositi samo putem raznih kozmetičkih proizvoda ili dodataka prehrani, već ga možete unositi putem hrane, što je prirodni i najbolji način. Namirnice bogate vitaminom C su:

  • agrumi,
  • jagode,
  • kupus,
  • kelj,
  • brokula,
  • paprike,
  • ananas.

Više o djelovanju vitamina C pronađite ovdje.

Ljekovitost-limuna
Foto: Photospin

Vitamin A

Osim za ispravnu funkciju vida, vitamin A ili retinol je neophodan za:

  • pravilno dijeljenje stanica,
  • očuvanje staničnih membrana,
  • ispravan rad imunološkog sustava,
  • zdravlje kože i sluznica.

Sa sintezom vitamina se često povezuje i beta karoten, pigment koji se može metabolizirati u tijelu u aktivni oblik vitamina A. Nije nužan da bi se organizmu osigurala dovoljna količina ovog vitamina, ali može doprinijeti povećanju njegove koncentracije.

Vitamin A ili retinol čest je sastojak mnogih kozmetičkih preparata, a tamo se dodaje u obliku retinoida, različitih izomera retinola. Topljiv je u mastima i metabolizira se u jetri. Ima ulogu podupiranja sinteze kolagena te odčepljenja začepljenih pora što može pomoći kod borbe protiv akni.

Međutim, proizvodi s retinoidima mogu iziritirati kožu pa se preporučuje njihovo polagano uvođenje u njegu kože i izbjegavanje preparata koji također djeluju iritirajuće, poput onih s AHA i BHA kiselinama.

Usto, koža će nakon upotrebe preparata s retinoidima biti fotoosjetljivija što znači da će biti podložnija oštećenjima od sunčevog UV zračenja. Takvi preparati bi se trebali koristiti noću za najbolji efekt.

Nutricionisti s medicinskog portala Medical News Today navode namirnice bogate vitaminom A. To su:

  • tamnozeleno povrće,
  • mrkva,
  • jaja,
  • jetra,
  • razni sirevi,
  • losos,
  • tuna.

Vitamin D

Vitamin D je jedan od vitamina kojeg naše tijelo može samo sintetizirati, ali uz pomoć sunčevog UV zračenja i zato je umjereno izlaganje suncu neophodno. Njegove najpoznatije uloge su:

  • apsorpcija kalcija i fosfora što je važno za zdravlje kostiju,
  • prenošenje živčanih signala,
  • zgrušavanje krvi,
  • održavanje funkcije imunološkog sustava,
  • održavanje zdravlja kože,
  • reguliranje sinteze hormona.

Uloge vitamina D su brojne, a dovoljno je tek nekoliko mikrograma da bi se obavile sve njegove važne zadaće. Nije toliko čest u kozmetičkim proizvodima, ali je neophodan za zdravlje kože i kostiju.

Vitamin D koji se sintetizira u tijelu i onaj iz životinjskih izvora je kolekalciferol ili vitamin D3, a onaj iz biljnih izvora je ergokalciferol ili vitamin D2 i manje je efikasan.

Vitamin D se može naći u sljedećim namirnicama:

  • mlijeko i mliječni proizvodi,
  • razni sirevi,
  • losos,
  • tuna,
  • jaja,
  • gljive.

Više o vitaminu D pronađite ovdje.

Vitamin E

Vitamin E je skupni naziv za 8 različitih spojeva sa sličnim djelovanjem, koji se prirodno nalaze u obliku viskoznih žućkastih tekućina i zovu se tokoferoli.

laneno ulje kapsule
Foto: Photospin

Imaju brojne uloge za zdravlje organizma:

  • jako antioksidacijsko djelovanje i zaštita od staničnih oštećenja,
  • održava zdravlje srca i krvnih žila,
  • obrana kože od UV zračenja i stresa.

U posljednje vrijeme se tokoferoli nalaze u mnogim sastojcima kozmetičkih proizvoda gdje se objašnjava da mogu doprinijeti obnavljanju kože i sprječavanju starenja. Upućuje se i korištenje za smanjenje ožiljaka, iako istraživanja pokazuju različite rezultate vezano za tu primjenu, ističu stručnjaci sa zdravstvenog portala Healthline.

Namirnice bogate vitaminom E su:

  • orašasti plodovi,
  • avokado,
  • losos,
  • mango,
  • kiwi.

Više o ulogama vitamina E pročitajte ovdje.

Vitamin K

Vitamin K je najpoznatiji po svojoj ulozi u pravilnom zgrušavanju krvi i zacjeljivanju rana. Što se tiče njege kože, vitamin K se koristi za:

Često se nalazi u preparatima koji se daju pacijentima nakon operacija koje su ih ostavile s dubokim ožiljcima. Međutim, istraživanja o primjeni vitamina K su još uvijek ograničena.

Pregledni rad, objavljen 2015. godine u časopisu Open Heart Journal, zaključuje da su funkcije vitamina K brojne. Osim uloge u njezi kože, bitan je za zdravlje srca i mineralizaciju kostiju.

Namirnice bogate vitaminom K su:

  • tamnozeleno povrće,
  • jetra,
  • piletina,
  • mahune,
  • kiwi,
  • avokado,
  • meki sirevi.

Vitamini B skupine

Iako pored tokoferola i retinola u njezi kože ne pomislimo odmah na vitamine B skupine, oni su veoma važni za njen oporavak. Vitamin B3 ili niacin se često koriste u kozmetičkim proizvodima, upravo za intenzivni oporavak kože, posebno ako taj proizvod sadrži neki iritirajući sastojak.

Ostale uloge vitamina B3 u njezi kože su:

Osim vitamina B3, vitamin B7 ili biotin je također popularan za potporu zdravlja kože. Suplementi za kožu i kosu često sadrže samo biotin, ili biotin u kombinaciji s drugim proizvodima. Može ga se naći u hrani kao što su:

  • jaja,
  • kelj,
  • banane,
  • gljive,
  • jetra,
  • orašasti plodovi – bademi, kikiriki i orasi.
Vitamini i minerali
Foto: Photospin

Vitamin B3 se također može naći u raznim namirnicama, a to su:

  • jetra,
  • pileća prsa,
  • tuna,
  • losos,
  • avokado,
  • kikiriki,
  • grašak,
  • krumpiri.

Više o vitaminima B skupine pronađite ovdje.

Mnogi dodaci prehrani sadrže posebno osmišljene formulacije za njegu i obnavljanje kože. Obično su to multivitaminski pripravci koji sadrže sve gore navedene vitamine ili neke od njih, uz minerale poput cinka, kalcija i bakra.

Prije korištenja nekih kozmetičkih pripravaka ili suplemenata za kožu biste se trebali savjetovali s liječnikom ili dermatologom, posebno ako ste trudni ili dojite te ako ste kronični bolesnik.

Izvori:

  1. Grupa autora. (2016). Vitamins, Are They Safe? Adv. Pharm. Bull. 6(4): 467–477. 
  2. Cherney, K., Bowman, J., Carter, A. (2016). The 4 Best Vitamins for Your Skin. Healthline.
  3. Villines, Z. (2019). List of the best vitamins for skin. Medical News Today.
  4. DiNicolantonio, J.D., Bhutani, J., O'Keefe, J.H. (2015). The health benefits of vitamin K. Open Heart. 2(1): e000300.
  5. Božičević, L. (2019). Aktivni sastojci u kozmetici 101 – precjenjujemo li danas svi svoje znanje? Recipe CPSA.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwitterpinterestmail
30-07-2019
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni