GERB prehrana – preporučene namirnice i one koje treba izbjegavati

gerb_prehrana

Gastroezofagealna refluksna bolest (GERB) je kronična bolest probavnog sustava koja uzrokuje vraćanje kiseline i sadržaja želuca u jednjak.

To se događa kada je mišić koji dijeli jednjak od želuca oslabljen ili oštećen. U normalnim okolnostima, taj se mišić otvara prilikom gutanja i odmah zatim zatvara. Spontano otvaranje mišića uzrokuje osjećaj peckanja odnosno žgaravicu, a ako se ona ponavlja više od 2 puta tjedno, bolest se smatra kroničnom.

Više o gastroezofagealnoj refluksnoj bolesti pročitajte ovdje.

zelucani_refluks

Hrana koju jedemo uvelike utječe na količinu kiseline u želucu te je pravilnom prehranom moguće ublažiti simptome gastroezofagealne refluksne bolesti. Iako postoje lijekovi kojima se simptomi mogu ublažiti, oni pružaju tek kratkotrajno olakšanje te je i dalje potrebna promjena režima prehrane.

Simptomi gastroezofagealne refluksne bolesti

Simptomi se najčešće osjećaju neposredno nakon obroka. Najčešće to su:

  • žgaravica, odnosno osjećaj pečenja u grlu i prsima,
  • suhi kašalj,
  • bolno i upaljeno grlo,
  • promuklost,
  • napuhnutost,
  • podrigivanje i štucanje,
  • bijela sluznica usta i jezika,
  • naslage na zubima,
  • teškoće prilikom gutanja,
  • opipljiva kvržica u grlu.

Osobe koje boluju od GERB-a često primjećuju kako im određena hrana pogoršava simptome. Hrana koja izaziva reakciju razlikuje se od osobe do osobe zbog čega ne postoji jedna konkretna dijeta koja će svima funkcionirati.

Kako biste otkrili vlastite uzroke želučanog refluksa, vodite dnevnik prehrane u koji ćete bilježiti što se jeli, u koje doba dana objedujete te kako je hrana utjecala na Vas. Pokušajte voditi dnevnik barem desetak dana.

Kada detektirate namirnice koje pogoršavaju simptome GERB-a, moći ćete osmisliti plan prehrane kako biste ih zaobišli ili zamijenili drugim, neškodljivim namirnicama.

Česte namirnice koje pogoršavaju simptome GERB-a

Pržena i masna hrana teže se probavlja i zato se stvara više želučane kiseline koja uzrokuje refluks, stoga je potrebno što je više moguće smanjiti njezin unos. To znači minimalizirati kozumaciju sljedećih namirnica koje su bogate mastima:

  • prženi krumpirići,
  • prženi luk,
  • maslac i margarin,
  • mlijeko,
  • sir i vrhnje,
  • masno meso i mesne prerađevine,
  • deserti i grickalice bogati mastima (poput sladoleda i čipsa),
  • gotovi umaci i preljevi.

Iako je voće i povrće neizostavno u pravilnoj prehrani, osobe koje boluju od GERB-a trebaju izbjegavati kisele namirnice koje potiču želučani refluks. Zato je potrebno izbjegavati:

  • naranče,
  • limun,
  • grejp,
  • limetu,
  • ananas,
  • rajčice i umake od rajčice,
  • ocat.

gerb_prehrana

Kofein je također jedan od mogućih uzročnika lučenja kiseline u želudac; smatra se da opušta mišić između jednjaka i želuca te time uzrokuje uspon kiseline u jednjak uz popratne neugodne simptome. Izbjegavajte namirnice kao što su:

  • čokolada,
  • kava,
  • crni čajevi,
  • energetska pića.

Također, preporuča se izbjegavati snažno začinjenu hranu i alkohol u svim oblicima, a posebno pivo.

Hrana koja pomaže protiv simptoma GERB-a

Neke namirnice pokazale su se kao univerzalno dobre u smirivanju žgaravice i ostalih simptoma refluksne bolesti. To su:

  • zeleno lisnato povrće – simptome GERB-a smanjit će brokula, šparoge, grašak, zelena salata, cvjetača, rikola pa i krumpiri,
  • đumbir – djeluje protuupalno kao prirodan lijek za žgaravicu i druge probavne tegobe, bilo kao čaj ili kao začin,
  • cjelovite žitarice – zob, ječam, kvinoja, heljda, crna riža, kus-kus i druge cjelovite žitarice upijaju kiselinu u želucu čime sprječavaju refluks,
  • necitrusno voće – jabuke, kruške, banane, dinje, lubenice, marelice, trešnje uglavnom djeluju pozitivno kod žgaravice,
  • nemasno meso – piletina, puretina, riba i morski plodovi pomažu, ako namirnice nisu pržene na ulju ili masti,
  • bjelanjci – iako žutanjak iz jaja zbog masti može pogoršati simptome GERB-a, bjelanjak možete konzumirati bez opasnosti,
  • zdrave masti – nezdrave masti zamijenite maslinovim, sezamovim ili suncokretovim uljem te avokadom, lješnjacima i lanenim sjemenkama.

gerb_prehrana

Naučite pravilno jesti

  1. Dnevni unos hrane rasporedite u više manjih obroka. Preobilni obroci utječu na stvaranje viška kiseline.
  2. Jedite polagano i dobro prožvačite svaki zalogaj. Dobar način je nakon svakog zalogaja nakratko odložiti pribor za jelo.
  3. Ne solite dodatno jela, izbacite soljenku sa stola.
  4. Nemojte piti uz obroke, pričekajte 20-ak minuta prije i poslije jela. Unos tekućine tijekom jela može usporiti probavu.
  5. Ne konzumirajte prevruću hranu i napitke koji iritiraju jednjak. Također, ne pijte previše rashlađena pića.
  6. Ne liježite odmah nakon obroka, pričekajte jedan ili dva sata prije odlaska na spavanje.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

4.14 / 5   14
Facebooktwitterpinterestmail
10-02-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: gerb prehrana, prehrana kod gerba, gerb ishrana, ishrana kod gerba, gerb prehrana recepti, ishrana gerb, gerb dijeta, ishrana za gadtritis, gerb đumbir, čaj za gerb,