Kava – dobra ili loša za zdravlje

kava

Za sve ljubitelje kave evo dobre vijesti. Istraživanja su pokazala da je kava dobra, popravlja raspoloženje, umanjuje bolove, a djeluje i kao afrodizijak.

Ipak, ako se pretjera s ispijanjem kave, onda taj zdravi napitak pokazuje i svoju nezdravu stranu. Da biste znali kako iskoristiti ono najbolje iz kave, nastavite čitati ovaj članak.

kava

Foto: Photospin

Kratka povijest kave

Kava je navodno poznata već više od 3000 godina, a prvi ju koriste Etiopljani. Legenda koja je označila početak upotrebe u ljudskoj prehrani je vezana uz pastira Kaldija koji je čuvao koze i otkrio da su one puno energičnije kad jedu plodove određene biljke, a to je bila upravo biljka kave. 

Svoja zapažanja je prijavio lokalnom samostanu gdje su svećenici pripravili napitak od kave i otkrili da su od njega dugo vremena ostali budni i koncentrirani tijekom večernjih molitvi. Nakon toga se otkriće napitka od kave nastavilo širiti sve dalje i dalje, ističu autori zanimljivog portala o kavi, National Coffee Association. 

Kava iz Etiopije putuje prema istoku na Arapski poluotok, a od tamo se širi dalje na sve strane svijeta. U Europu, točnije u Veneciju, stiže 1615. godine.

Zanimljivo je da je stav katoličke crkve prvo bio da je kava “đavolji” napitak. Navodno je kava vjernike odvlačila iz crkve. Ipak, papa Klement XI.  u 18 stoljeću posvećuje kavu koja se od tada kao kršćansko piće širi cijelom Europom.

Do kraja 18. stoljeća kava je postala najbolji izvozni proizvod, a danas se nalazi na drugom mjestu, iza nafte. 

Kava – zdravstvene prednosti

Sami plodove kave su bogati raznim nutrijentima, i posebno spojevima koji mogu djelovati kao antioksidansi. Zanimljivo je da je danas u modernoj čovjekovoj prehrani kava zapravo najveći izvor antioksidansa, što se nažalost može pripisati smanjenom unosu voća i povrća. 

Najpoznatiji sastojak kave je svakako kofein, spoj koji djeluje na blokiranje inhibitornog neurotransmitera adenozina u mozgu. Kad je adenozin blokiran, otpuštaju se neurotransmiteri norepinefrin i dopamin, što djeluje na povećanje budnosti i koncentracije, ističu stručnjaci sa zdravstvenog portala Healthline

Kava zaista ima puno pozitivnih učinaka na zdravlje. Neki od njih su:

  • pomaže u prevenciji kroničnih bolesti poput bolesti srca i dijabetesa,
  • sprječavanje razvoja Parkinsonove bolesti,
  • smanjen rizik od razvoja bolesti jetre,
  • smanjen rizik od razvoja depresije. 

Mnoga istraživanja, poput onog iz 2013. godine objavljenog u znanstvenom časopisu PLoS One, pokazuju da kofein može ubrzati metabolizam u prosjeku za 3 – 11% te poboljšati izvođenje treninga za do 12%. 

Ipak, kava ima i svoje negativne strane, što se posebno odnosi na razvoj anksioznosti i poremećaja spavanja. Više o tome pročitajte u nastavku. Također, ako pijete kavu učestalo i u većim količinama, brzo ćete razviti toleranciju na kofein i on neće djelovati isto kao na početku. 

Prekomjerni unos kave – nuspojave

Ako pijemo previše kave možemo postati ovisni. Preporuča se piti maksimalno tri šalice kave dnevno.

Najuočljiviji simptomi ovisnosti su glavobolja, bezvoljnost i razdražljivost, koji se pojavljuju kad odjednom prestanete piti kavu iako ste je dosad učestalo konzumirali. 

Prekomjerni unos kave može rezultirati blagim povišenjem koncentracije “lošeg” kolesterola u krvi, ističe liječnik Donald Hensrud za medicinski portal Mayo Clinic. Osim toga, neki ljudi posjeduju određene mutacije u genomu koje rezultiraju sporijom razgradnjom kofeina u tijelu, što može utjecati na krvni tlak. 

kava

Foto: Photospin

Ukoliko smo neumjereni u ispijanju kave i pijemo je više nego bismo trebali onda možemo iskusiti sljedeće simptome:

S kavom treba biti umjeren. Tako ćemo uživati blagodati koje smo naveli, a nećemo razviti ovisnost i nećemo pretjerati. Na oprezu trebaju biti osobe koje imaju visoki krvni tlak jer će ga kava dodatno povisiti.

Izvori:

  1. The History of Coffee. (2019) National Coffee Association. 
  2. Gunnars, K. (2018) Coffee — Good or Bad? Healthline. 
  3. Hensrud, D. (2017) Does coffee offer health benefits? Mayo Clinic.
  4. Hodgson, A. B., Randell, R. K., Jeukendrup, A. E. (2013) The metabolic and performance effects of caffeine compared to coffee during endurance exercise. PloS One 8, e59561. 
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

3.89 / 5   9
Facebooktwitterpinterestmail
11-10-2019
Foto: Photospin, Pixabay
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: kava, je li kava zdrava, kava zdravlje, kava i zdravlje, crna kava, previse kave simptomi, da li je kava zdrava, crna kava i dijabetes, utjecaj kave na zdravlje, kava zdrava ili ne,