Ketogena dijeta – je li učinkovita kao što se čini?

Ketogena

Obećavajući čaroban gubitak kilograma, ketogena dijeta je u posljednje vrijeme postala iznimno popularna. Tijekom držanja keto dijete treba se konzumirati čak 75% masti, oko 20% bjelančevina te samo 5% ugljikohidrata.

Obećanje ove dijete jest da, s obzirom na nedostatan unos ugljikohidrata, tijelo je prisiljeno koristiti masnoće kao primarni izvor energije i time osigurati učinkovit gubitak kilograma.

Istina jest da keto dijeta donosi više problema nego čarobnih rješenja – o čemu se rijetko tko usudi govoriti zbog njene trenutne popularnosti.
Velike količine masnoća i demoniziranje ugljikohidrata jako podsjećaju na, jednom popularnu, Atkins dijetu, koja je neslavno završila. (1)

Danas istražujemo drugu stranu ketogene dijete i donosimo istinu o njenoj učinkovitosti.

Prvi problem ketogene dijete jest nedostatak ugljikohidrata. Ljudski mozak voli ugljikohidrate i koristi ih kao gorivo za rad. Bez dovoljnog unosa ugljikohidrata, javlja se “maglovitost mozga” i teže se koncentrirati.

Ketogena tijela koja tijelo proizvodi kao alternativu glukozi (ugljikohidratima) nisu učinkovita poput glukoze. Ketogena tijela također mogu dovesti do metaboličke acidoze, odnosno prekomjerne kiselosti krvi. (2)

Meso
Foto: Pexels

Unos voća i povrća je ograničen, što je iznimno nezdravo za crijevnu floru te može dovesti do nedostatka vitamina, minerala i antioksidansa. Čak i bez previše istraživanja znanosti, logika nalaže da dijeta na kojoj morate vagati, recimo, borovnice (i ostalo bobičasto voće) vjerojatno nije najbolji izbor za vaše zdravlje. Pogotovo ako uzmemo u obzir da su borovnice jedno od voća najbogatijih antioksidansima. (3)

Voće poput banana, naranči, jabuka, ananasa, manga, grožđa nije dozvoljeno ili je dozvoljeno u iznimno malim količinama. Ljetna miljenica – lubenica? Ne i za vas.

Što se povrća tiče, ni tu niste slobodni na keto dijeti. Mrkva? Zaboravite je.
Na ketogenoj dijeti možete jesti špinat, svježe krastavce, šparoge, cvjetaču i slično. Korjenasto povrće, slatki krumpir i bundeve nisu opcija.

Zdrava crijevna flora zahtijeva unos probiotika i prebiotika – uz tolika ograničenja, doseći dovoljne količine vlakana u crijevima nije lagan zadatak.

Što se probiotika tiče, običan jogurt također nije pretjerano poželjan, s obzirom na to da 100 g sadrži 4.9 g šećera. S pozitivne strane, možete jesti kiseli kupus.

Još jedna nuspojava ketogene dijete je neugodan zadah iz usta, kojeg se ne možete riješiti održavanjem zubne higijene.

Jaja
Foto: Pixabay

Vjerojatno najgora posljedica ketogene dijete jest nezdrav odnos s hranom. S obzirom na ogromna ograničenja u ketogenoj dijeti, nemoguće je održati zdrav odnos s hranom i ne osjećati psihološke posljedice restrikcije.

Ne samo da ne smijete konzumirati većinu hrane kojom ste zasigurno svakodnevno okruženi, na ketogenoj dijeti morate i paziti na količinu hrane, kao i na svim ostalim dijetama. Dakle, ne samo da se svakodnevno morate boriti sa željom da pojedete keks ili barem jabuku, morate i paziti da ne prijeđete dozvoljene kalorije. S obzirom na to da masnoće, koje su glavni dio ketogene dijete, sadrže i najviše kalorija, unos hrane je smanjen i jako ograničen – može li gore?

Pobornici ketogene dijete zovu je životnim stilom. Životni stil je način života koji je s lakoćom dugoročno održiv – možete li sebi obećati da ćete dugoročno uživati u životnim stilu koji ne dozvoljava da pojedete komad rođendanske torte, popijete čašu šampanjca na proslavi Nove godine i slično? Sjetite se trenutaka kada ste bili u ovoj situaciji – kako ste se osjećali?
Koje misli su vam se vrtjele glavom:

  • Ovo je super, baš uživam gledajući sve oko sebe kako jedu tortu koja izgleda tako ukusno, a ja je ne mogu jesti, sad ni ikad više. Presretna sam.
  • Kakav užas, moram se maknuti odavde, zašto svi mogu jesti tortu, osim mene. Mrzim biti debela, moje tijelo je grozno, zašto baš ja moram patiti?!

Što vam zvuči poznatije?

Uz ovakva ograničenja gotovo je sigurno da ćete provesti alarmantne količine vremena sanjajući o hrani koju ne smijete jesti. Kao što znamo iz principa intuitivnog jedenja, restrikcija hrane vodi do opsesije hranom, a opsesija hranom vodi do prejedanja dotičnom hranom.

Dakle, ketogena dijeta je “životni stil” koji dolazi s visokim rizikom za prejedanje i upadanje u klasičan ciklus kroničnih dijeta: restrikcija, žudnja za hranom, prejedanje, ponovna restrikcija.

Jedini način da izađete iz ovog ciklusa jest zdrav odnos s hranom, gdje hrana nema moralnu vrijednost i ne postoje restrikcije.

Slanina
Foto: Pexels

Nadalje, ako slušate pobornike ketogene dijete, sigurno ćete čuti da je to zdrava dijeta.
Zdravlje, kako ga je definirala Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), je stanje potpunog tjelesnog, mentalnog i društvenog blagostanja, a ne samo odsutnost bolesti ili slabosti. (4)
Dijeta koja rezultira opsesijom hranom, strahom od društvenih okupljanja (i vjerojatnim izbjegavanjem istih) i strahom od hrane ne doprinosi mentalnom ni društvenom blagostanju.

Tjelesno blagostanje kao posljedica ketogene dijete je također upitno. Istraživanja pokazuju da su sve dijete koje izbacuju čitave kategorije hrane dugoročno nepovoljne.(5, 6)

Ono što jest povoljno je, stara filozofija – sve u umjerenim količinama.
Nadalje, što se zdravih životnih stilova tiče, ne trebate čekati nove popularne dijete i nadati se čarobnom rješenju – jedan od najistraživanijih i najzdravijih životnih stilova je puno bliži nego što vam se čini: naša dobra stara mediteranska prehrana.

Postoje bezbrojna istraživanja koja dokazuju iznimnu učinkovitost i brojne dobrobiti mediteranske prehrane.
Osim što je jedna od najzdravijih “dijeta” na svijetu, mediteranska prehrana je potpuno u skladu s principima intuitivnog jedenja, što je čini zdravom na svim područjima: tjelesno, mentalno i društveno.

Ako ste zapeli u ciklusu kroničnih dijeta i ne želite provesti život gledajući druge kako jedu tortu, možda je vrijeme da odbacite trendy dijete i posvetite se slušanju vlastitog tijela i njegovih potreba. Najučinkovitiji način za vraćanje u ravnotežu jest uz pomoć stručne osobe.

Najsmješnija istina o ketogenoj dijeti? Jednako je učinkovita za gubitak kilograma koliko i low-fat dijeta koja ograničava unos masti. (7)

Istraživanje provedeno na 609 osoba s prekomjernom tjelesnom težinom je pokazalo da obje dijete donose slične rezultate, bez obzira na osjetljivost na inzulin. Grupa na low-fat dijeti je u prosjeku izgubila 5.3 kg u 12 mjeseci, a grupa na low-carb dijeti je izgubila 6 kg u 12 mjeseci.

Dakle, jedino što vam ostaje jest odluka: je li ketogena dijeta vrijedna muke i jeste li na ovom planetu da živite život ili brojite borovnice?

Članak uređen:

Ocjenite članak

2.43 / 5   7

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Ketogena dijeta – je li učinkovita kao što se čini?

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje
  1. Nisam za keto, ali clanak je potpuno neobjektivan i zapravo sluzi za velicanje mediteranske ishrane

  2. Pozdrav redakciji i autorici teksta ! Općenito sam protiv svakog ograničenja u prehrani, osim u iznimno teškim slučajevima (proljevi i povraćanja !) kada treba prestati jesti svu hranu ! Gotovo 15 godina sam se (na neki način) bavio nutricionizmom, no ne za ljude već životinje ! Sa dužnim poštovanjem (za one koji ne znaju !) probavni i ostali organi čovjeka (prema položaju i veličini !) najsličniji su svinji ! Pražnjenje želuca je kod ljudi kao kod psa, svakih 3 sata, jedino su preživači nešto posebno ! Osobno sam imao problem s visokim tlakom, kolesterolom i želucem (Helicobacter pylori), no medicina me je vrtila u “začaranom” krugu, naime bio sam na nemasnoj i neslanoj prehrani gotovo 3,5 g, no bez vidnih rezultata (ništa masno, nikakve mesne prerađevine-paštete, kobasice, salame i ostalo !). jednom za velike vrućine sam se srušio pa sam završio na Hitnoj, gdje su konstatirali sve što sam i sam znao, a preporučili su mi nemasnu i neslanu prehranu ! Zamislite, a ja već više od 3,5 godina tako živim, ubijala me želja za pečenim i kuhanim jajima, kolačima………..no sad sam tek bio “ubijen u pojam” ! rekao sam liječnici sve ovo na što je odmahnula glavom i tiho rekla nemoguće da sam u takvom stanju sa opisanim načinom prehrane ! Otišao sam svojoj liječnici koja mi je predložila terapiju s lijekom koji “skida” kolesterol s kojom sam započeo, no nuspojave su bile takve da nisam bio sposoban normalno funkcionirati za volanom ! Pokušao sam sa nekoliko farmaceutskih pripravaka ali niti jedan mi nije odgovarao pa sam odlučio sam prekinuti način prehrane koji sam do tada prakticirao ! Počeo sam sve konzumirati ali sam jako vodio računa o količinama ! Za 3 mjeseca sam ponovo otišao na kontrolu krvi koja je pokazala da je kolesterol na donjoj granici, trigliceridi malo porasli (malo više od donje granice !), a normalizirao mi se i tlak na 120/80 ! Moja liječnica je “likovala” kako je terapija uspjela, no kad sam joj rekao da ne trošim apsolutno ništa obrušila se na mene riječima: “Kako sam mogao prekinuti terapiju a da joj ništa ne velim” ? Rekao sam kako sam odlučio na sebi napraviti biološki pokus da se uvjerim hoće li mi pomoći nešto drugo kad nije dijeta ! Kod mene je uspjelo, no ne želim drugima dijeliti savjete ! Išao sam logikom što tijelo radi kad mu se nešto hranom ne daje ? Naravno, tijelo samo napravi ono što mu nedostaje ! A gdje se to nalazi ? Pa naravno, u krvi da bude stalno dostupno kada treba ! Eto, želio sam svoje iskustvo podijeliti, možda je netko sličan meni pa bi mu moglo pomoći ! Inače imam 55 godina, visok sam 179 cm, težak 78 kg i gotovo svakodnevno vježbam ! Zdravi i veseli bili ! Lijepi pozdrav svima ! Benito Račić, dr.vet.med.