Korjenasto povrće – podjela, popis i dobrobiti

povrće zimi

Povrće je prijeko potrebno za kvalitetnu i uravnoteženu prehranu, a korjenasto povrće također je važno koristiti u prehrani. Prepoznatljivo po svom donjem zadebljanom dijelu (ispod zemlje), korjenasto povrće obiluje raznim nutrijentima i dobrobitima.

Danas više nije potrebno naglašavati da ukoliko želimo biti zdravi, moramo jesti dovoljne količine povrća svakodnevno. Popularan prikaz tanjura uravnotežene prehrane zahtjeva unos čak 40-60% povrća prilikom svakog obroka.

Podjela povrća mnoge može zbuniti te osim uobičajenog povrća poput paprike, rajčica, krastavaca i ostalog “mesnatog” povrća; razlikujemo zeleno lisnato, lukovičasto, gomoljasto a zatim i korjenasto povrće.  

Korjenasto povrće vrste (vrste povrća spisak)

povrće

Ukoliko niste sigurni koje povrće pripada skupini korjenastog povrća, u nastavku saznajte sve potrebne informacije. Podjela povrća koje raste u zemlji uopće ne mora biti komplicirana.

  • Cikla – bogata vitaminima i mineralima, poželjna je za zdravlje kardiovaskularnog sustava, jetre i općenito u borbi protiv malignih bolesti. Svježe ribana ljubičasto crvena cikla je najzdravija kao salata, a njen sok također (najpoznatija je po B9 i B12 vitaminima te željezu).
  • Peršin – obiluje poželjnim spojevima, podržava zdravlje probavnog sustava, smanjuje krvni tlak i razinu šećera u krvi te može pomoći kod alergija. Popularan je dodatak svim varivima, korijen peršina možete koristiti kuhan ili sirov u salatama i drugim jelima.
  • Celer – također bogat ljekovitim spojevima, čitava biljka celera ima pozitivno djelovanje. U prehrani pomaže kod nadutosti, gastritisa i slabog apetita, dok može pozitivno djelovati i kod respiratornih tegoba.
  • Rotkvica/Rotkva – najčešće vezane uz Uskrs i objede su rotkvice, dok je rotkva svojom crnom bojom možda odbojna, no skriva mnoge blagodati tijekom prehlade i gripe. Rotkva pomaže kod respiratornih oboljenja (pripravak s medom), djeluje protiv mikroba, ali i bolesti jetre te reumatskih tegoba.
  • Hren – ovaj aromatičan korijen koristi se najčešće u umacima, a bake i djedovi nisu bili u krivu kada su govorili koliko je hren (unatoč suznim očima) zdrav za organizam.
  • Mrkva – kraljica korjenastog povrća bogata vitaminima i mineralima te veoma poznatim beta karotenom. Najzdravija je svježa, a djeluje protuupalno, osnažuje imunitet te pridonosi ujednačenom tenu ljeti.
  • Korjenasto povrće pastrnjak – bogat je antioksidansima i mineralom kalijem stoga je poželjno uključiti ga u prehranu. Također smanjuje probavne tegobe, djeluje protiv mikroba i kao diuretik te podržava kardiovaskularni sustav.
  • Repa – popularna po svom djelovanju na zdravlje crijeva jer ukiseljena djeluje kao probiotik, repa podržava zdravlje kardiovaskularnog i živčanog sustava. Postoje nagađanja da pomaže i protiv Alzheimerove bolesti, a koristiti je možemo sirovu ili kuhanu/pečenu.

mrkva

Korjenasto povrće popis dobrobiti

Iako korjenasto povrće nije primamljivo izgledom, ono sadrži brojne dobrobiti za naš organizam i dostupno je u jesensko-zimskom razdoblju. Važnost sezonske prehrane za naše tijelo je nepobitna te je poželjno uključiti upravo ove namirnice (umjesto kemijski tretiranog povrća poput rajčica zimi).

Povrće generalno djeluje:

  • protuupalno,
  • smanjuje neravnotežu kiseline u tijelu,
  • poboljšavaju imunitet,
  • osigurava potrebne nutrijente,
  • pomažu i sprječavanju pojave degenerativnih bolesti,
  • niskokalorično je i pomaže pri mršavljenju,
  • poboljšava probavu (zbog velike količine vlakana).

    korjenasto povrće

Korjenasto i gomoljasto povrće

Unatoč mnogim zamjenama i pogrešnoj klasifikaciji, korjenasto i gomoljasto povrće se ne može svrstavati u “isti koš”. Podjela povrća može biti komplicirana, no jednostavno pravilo je da korjenasto povrće ima upravo korijen koji raste ispod zemlje, dok su jestivo lišće i stabljika izvan zemlje.

Stabljika i lišće gomoljastog povrća se uglavnom ne konzumiraju, a najbolji primjer ovog povrća je krumpir te batat (slatki krumpir). Također, gomoljasto povrće sadrži mnogo više ugljikohidrata, dok je batat mnogo zdraviji od krumpira zbog svojih nutrijenata.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF
05-07-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: korjenasto povrće popis, africko korjenasto povrce, bundeva korjenasto povrće, ljubičasto povrće,