Prehrana za dijabetičare s preporučenim i zabranjenim namirnicama

prehrana_za_dijabeticare

Dijabetes, u narodu poznat i kao šećerna bolest, zasad je neizlječivi poremećaj metabolizma zbog kojeg stanice ne dobivaju dovoljno energije, a to se događa kada gušterača ne proizvodi dovoljno inzulina ili on nije djelotvoran.

Inzulin je hormon koji regulira količinu šećera u krvi, pa je kod dijabetičara ona povišena i može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema.

Iako je prvi korak u sprječavanju komplikacija ovog poremećaja izbjegavanje šećera i nezdravih namirnica, prehrana za dijabetičare ne mora biti bezukusna i jednolična. Potrebno je samo dobro upoznati namirnice koje konzumiramo i promijeniti način prehrane.

dijabetes

Uz kvalitetnu prehranu, malo tjelovježbe i izbjegavanje poroka, kvaliteta života osoba s dijabetesom ne mora biti narušena, a dijabetska prehrana preporučuje se i osobama koje ne pate od ovog poremećaja.

Pravilan način ishrane kod dijabetesa

Važno je znati što jesti, ali ponekad je važnije znati kako i kada jesti. Kako biste omogućili organizmu da konzumirane namirnice iskoristi na najbolji i neškodljivi način, držite se sljedećih pravila:

  1. Prehranu rasporedite u pet manjih obroka dnevno.
  2. Ne preskačite doručak.
  3. Objedujte svaki dan u isto vrijeme.
  4. Izbjegavajte objedovati u neprovjerenim restoranima; važno je da uvijek imate kontrolu nad namirnicama koje konzumirate.
  5. Svaki dan pojedite barem 5 jedinica voća i povrća.
  6. Izbjegavajte meso, posebno prženo i pečeno.
  7. Pijte mnogo vode.
  8. Ne koristite duhanske proizvode i alkohol.
  9. Izbjegavajte slatkiše i grickalice svih vrsta.

Osmislite vlastiti plan prehrane vodeći se sljedećom listom poželjnih i zabranjenih namirnica:

Povrće

Sve vrste povrća su dobar izbor, ako pripazite gdje ga nabavljate i kako ga pripremate. Povrće je bogato vlaknima, mineralima i vitaminima, a sadrži zaista zanemariv broj kalorija.

dijabetes_povrce

Preporučene namirnice:

  • svježe povrće, najbolje sirovo ili kuhano na pari,
  • smrznuto povrće na pari ili tavi bez masti,
  • zeleno povrće, kao što su kelj, špinat i rikula.

Loše namirnice:

  • konzervirano povrće s mnogo soli,
  • povrće pripremljeno s maslacem, sirom ili umacima,
  • ukiseljeno povrće.

Voće

Preporuča se dnevno konzumirati 5 jedinica voća, što je jednako količini od 5 većih voćki ili primjerice 5 šalica bobičastog ili narezanog voća. Također bogato vlaknima, mineralima i vitaminima, voće sadrži više dobrih ugljikohidrata nego povrće.

dijabetes_voce

Preporučene namirnice:

  • svježe voće svih vrsta,
  • nezaslađene marmelade i džemovi,
  • svježe iscijeđeni sokovi bez sladila.

Loše namirnice:

  • kandirano voće,
  • konzervirano voće sa šećerom i aditivima,
  • zaslađeni voćni sokovi,
  • zaslađene marmelade, džemovi i umaci.

Ugljikohidrati

Iako su odavno na zlu glasu, naše tijelo treba ugljikohidrate. Međutim, potrebno je razlikovati dobre od loših ugljikohidrata i to primijeniti u kuhinji.

dijabetes_ugljikohidrati

Preporučene namirnice:

  • žitarice cjelovitog zrna, kao što su smeđa riža, zobena kaša, kvinoja, proso ili ječam,
  • integralne žitarice,
  • slatki krumpir.

Loše namirnice:

  • procesuirane žitarice, poput bijele riže ili bijelog brašna,
  • žitarice s dodanim šećerom,
  • bijela peciva,
  • prženi krumpir.

Proteini

Iako se osobama s dijabetesom preporučuje dnevne potrebe za proteinima uzimati iz povrća, one se mogu namiriti i kroz mesne namirnice, ali pažljivo odabrane i zdravo pripremljene. Riba i plodovi mora jedan su od najzdravijih izbora bogatih proteinima.

dijabetes_proteini

Preporučene namirnice:

  • orašasti plodovi, kao što su lješnjaci, bademi i orasi,
  • grahorice, poput graha, graška, boba, leće, slanutka, mahuna,
  • tofu,
  • riba i plodovi mora,
  • bijelo meso peradi bez kože,
  • bjelanjak iz jaja.

Loše namirnice:

  • prženo i pečeno meso ili riba,
  • crveno meso bogato mastima, kao što su rebarca,
  • prerađeni i suhomesnati proizvodi,
  • perad s kožom.

Mliječni proizvodi

Mliječne proizvode treba konzumirati vrlo umjereno i s velikim oprezom prema mastima. Uvijek birajte proizvode sa što manjim udjelom masti i izbjegavajte procesuirane proizvode.

dijabetes_mlijecni

Preporučene namirnice:

  • svježe obrano mlijeko,
  • jogurti s manje od 1% mliječne masti,
  • svježi i bijeli sirevi s malo udjela mliječne masti,
  • bezmasno vrhnje.

Loše namirnice:

  • trajno mlijeko,
  • trajni sirevi s mnogo mliječne masti,
  • mliječni proizvodi poput pudinga.

Masti

Osobe s dijabetesom trebaju posebno paziti na održavanje zdrave tjelesne težine. Kao što znamo, masti ovdje mogu biti veliki otežavajući faktor. Ipak, nije potrebno izbjegavati sve masti, već omogućiti unos dobrih i zdravih masti, a izbjegavati nezdrave.

dijabetes_masti

Preporučene namirnice:

  • povrće bogato zdravim mastima, kao što su orašasti plodovi, sjemenke i tropsko voće poput avokada, sve u malim količinama,
  • riba bogata omega-3 masnim kiselinama, kao što su tuna, losos i skuša,
  • maslinovo ulje, ulje grožđanih sjemenki i uljane repice.

Loše namirnice:

  • standardno suncokretovo ulje,
  • kokosovo i palmino ulje,
  • životinjska mast,
  • maslac i margarin.

Pića

Iako je unošenje velikih količina tekućine postao standard zdravog života, mnogo ljudi nije svjesno kako kupovna pića ponekad sadrže više šećera od najgorih vrsta slatkiša. Zato je prije kupovine istih potrebno pažljivo proučiti popis sastojaka na etiketi proizvoda i svoj izbor koordinirati prema tim informacijama.

dijabetes_pica

Preporučene namirnice:

  • voda, gazirana ili negazirana, bez dodanih okusa,
  • nezaslađeni čaj s limunom,
  • svježe cijeđeni sokovi bez šećera,
  • kava bez zaslađivača.

Loše namirnice:

  • zaslađeni voćni sokovi,
  • čaj sa šećerom ili medom,
  • kava sa šećerom ili vrhnjem,
  • gazirana i energetska pića,
  • alkohol.

Slatkiši

Slatkiši su po definiciji zabranjeni osobama koje boluju od dijabetesa, iako u malim količinama ne moraju nužno uzrokovati štetu organizmu.

Strogo je zabranjen šećer, čak i smeđi koji se odnedavno reklamira kao zdraviji, te slastice poput kolača, keksa, palačinki, meda i marmelade.

dijabetes_slatko

Međutim, novija istraživanja pokazala su kako jedan red tamne čokolade dnevno s visokim udjelom kakaovca (više od 70 %) zapravo može i pogodovati organizmu pa se i ona može konzumirati u dijabetskoj prehrani.  

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

4 / 5   5
Facebooktwitterpinterestmail
04-07-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: namirnice za dijabeticare, hrana za dijabetičare, zabranjene namirnice za dijabetičare, prehrana dijabetičara, najzdravije namirnice za dijabeticare, najbolje namirnice za dijabetes, zdrava vecera za dijabeticare riba skuša, idealne namirnice za dijabetes, hrana za secerase, dijabetis prehrana,