Seitan – vegetarijanska zamjena za meso

seitan

Seitan poznat kao “pšenično meso” ili “pšenični gluten” je pšenični proizvod bogat proteinima koji tijekom kuhanja poprima sličnu teksturu i izgled kao meso, što ga čini vrlo dobrom zamjenom za meso. Bitno je napomenuti da se jela sa sejtanom pripremaju jednako kao i jela s mesom. 

Zbog visokog sadržaja proteina, popularna je namirnica u vegetarijanskoj i veganskoj prehrani, a njegova popularnost raste iz dana u dan. Seitan originalno potječe iz kineske kuhinje, a popularna je namirnica i u makrobiotičkoj prehrani, budući da se pravi od integralnog pšeničnog brašna. Osim u Kini, seitan je tradicionalan namirnica i u drugim zemljama jugoistočne Azije, kao i u nekim pokrajinama u Rusiji.

Također, zbog visokog sadržaja proteina, seitan može nadomjestiti potrebu za mesnim obrokom. Za razliku od mesa ne sadrži zasićene masnoće i kolesterol. Seitan je dobar izvor minerala željeza

Gotovi seitan je namirnica koju je vrlo lako pripremiti, a zbog svog neutralnog okusa, upija aromu jela i začina s kojima dolazi u dodir tijekom kuhanja. Seitan se može koristiti kao zamjena za meso u svim jelima koja se tradicionalno prave od mesa, te poput tofua dodavati u obliku kockica u razna jela od povrća ili mariniran u sojinom umaku kao egzotični prilog.

Osnovni sastojak seitana je pšenični protein gluten, što ga čini zabranjenom namirnicom za sve osobe koje su alergične ili intolerantne na gluten. 

seitan

Seitan – priprema

U trgovinama možete pronaći svježi ili dimljeni seitan. Svježi seitan je djelomično kuhan i slan te prethodno mariniran u sojinom umaku, tamari ili shoyu. Seitan možete pripremiti i kod kuće koristeći pritom pšenično brašno T-850 ili T-1100

  1. Pšenično brašno je potrebno zamijesiti s vodom.
  2. Smjesu je potrebno kontinuirano mijesiti i ispirati vodom, sve dok se ostale komponentne kao što je škrob ne isperu.
  3. Tijesto je naizmjence potrebno ispirati mlakom i hladnom vodom, te nakon svakog ispiranja ocijediti.
  4. Koliko dugo se tijesto ispire? Tijesto je potrebno ispirati sve dok voda ne postane bistra.
  5. Postupnim ispiranjem ćete dobiti gumenastu smjesu, odnosno gluten.
  6. Dobiveni gluten je potrebno povezati u gazu, te kuhati u slanoj vodi oko 1 sat. Po želji, umjesto soli, vodi možete dodati sojin umak.
  7. Seitan dalje možete začiniti začinima po želji, te ga možete oblikovati poput ćevapa ili pljeskavica.

Proces pripreme seitana u kućnoj radinosti zahtijeva vrijeme, strpljenje i praksu. Prednost pravljenja seitana u kućnoj radinosti je to što se u njega mogu dodavati gotovi začini i začinsko bilje. Oni koji vole eksperimentirati s okusima se često odlučuju za domaću izradu seitana. 

Seitan recepti vam nakon nekoliko domaćih izrada više neće biti potrebni, vjerojatno ćete poželjeti eksperimentirati i izvan okvira samih recepata, možda vam se čak svide i dimljeni seitan recepti. U slučaju da ipak zanimaju recepti sa seitanom, preporučujemo vam pripremu veganskog pečenja sa seitanom.

seitan kucna priprema

Je li seitan zdrav? 

Kao što smo već spomenuli seitan je izvrstan izvor proteina i minerala željeza. Proteini su neophodni za ljudski organizam, oni pomažu u izgradnji mišića, zacjeljivanju tkiva te pomažu u proizvodnji hormona. Budući da ima izrazito visok postotak bjelančevina, seitan može pojačati osjećaj sitosti što u konačnici može pomoći u procesu mršavljenja.

Bitno je napomenuti da je seitan jedna od rijetkih mesnih zamjena koje se sadrže soju. Naravno, seitanu možete dodati soju, ali ona nije obavezni sastojak. 

U slučaju da ste alergični ili intolerantni na gluten, seitan definitivno nije jelo koje bi se trebalo naći na vašem meniju jer može uzrokovati ozbiljne nuspojave kao što su bol u trbuhu, nadutost, proljev i umor. Također, ako patite od visokog krvnog tlaka, trebali biste jelo pripremati s manje soli. Seitan nažalost ne sadrži sve aminokiseline koje su potrebne našem organizmu, stoga se zapravo smatra nepotpunim proteinom

Seitan – gdje kupiti i cijena? 

Seitan možete kupiti u svim bolje opremljenim trgovinama koje imaju bio odjel, specijaliziranim prodavaonicama zdrave prehrane te putem Web Shopa.

Seitan cijena: 

  • Bio&Bio – Svježi seitan (200g) – 22.90 kn.
  • Annapurna seitan EKO, svježi (200g) – 22.99 kn (Konzum).
  • Garden seitan, svježi (200g) – 21.99 kn (Konzum). 

Pišite nam vaša iskustva sa seitanom, a u slučaju da imate izvrstan recept za pripremu jela sa seitanom – napišite i njega! 🙂 

Članak uređen:

Saznajte više o vegetarijanstvu u sljedećim tekstovima:

Ocjenite članak

3.67 / 5   3

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: zamjena za meso, seitan, Seitan za uskrs, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Seitan – vegetarijanska zamjena za meso

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje
  1. A ma teško mi je i reći, neznam možda ću blokirana biti, ali LJUDI DRAGI, brašno pšenično, odnosno “kruh naš svagdašnji” je najgora opcija koju čovjek može odabrati. Samo kratko ću probat objasnit: Pšenica je jednogodišnja trava koja je u izvornom obliku (jer danas imamo patuljastu koja je križanac otporan na vremenske uvjete i bolesti-čitaj frankenstajn) vrlo loša za našu probavu (kao i većina žitarica), što se tiče same pšenice ona je većinom gluten (GLUE iliti ljepilo) i na žalost takav učinak i ima na naš probavni sustav koji je majka imuniteta i zdravog razuma. Naime gluten, odnosno pšenični protein , čovječji probavni sustav ne može obraditi, tj naše resice koje u crijevima imaju zadatak upijat hranjive tvari bivaju blokirane, odnosno zaljepljene glutenom, pa tako obrok koji konzumirate iako recimo jedete hrpu povrća uz konzumiranje žitarica, a napose derivata pšenice učinit će Vašim crijevima neprobavljivim dati sadržaj. Nadalje, nad glutenom postoje glijadini koji direktno utječu na mozak, odnosno, recimo ako neki obrok jedete sa sastojcima koje sadrže gluten (žitarice), glijadini će učiniti da trebate veću potrebu za hranom ,tj. djeluju kao opijati za mozak, pa će tako Vaš obrok biti bar 30% veći nego što bi bio da žitarice (u prvom redu pšenicu) ne koristite. Zaista, probala sam, imala hrpu tegoba i jedna mi je iskrena duša dala ključ, vjerujte jednostavno je, ali nam nitko to nije rekao!

    • Svašta i od vas Marice, ne znate pa pričate stvari koje nemaju smisla.
      Za alergiju na gluten se 80-ih gotovo nije ni znalo, toga nije bilo prije nego što su Amerikanci počeli genetski modificirati hranu.
      Seitan ljudi u Aziji jedu već tisućama godina, a zdraviji su od Europljana i Amerikanaca koji većinom jedu meso.
      Bez obzira na sve to, ima nas daleko više koji nemamo netoleranciju na gluten, osobno konzumiram seitan svaki tjedan, i apsolutno nikad nisam imao problema s glutenom, jednako kao što nikad nisam imao ni problema s laktozom, koliko god neki prehrambeni ekstremisti pričali protiv mliječnih proizvoda.
      Dakle gospođo, nije vas nitko blokirao, koliko god nerazuman bio ovaj vaš komentar, jer je posljedica vašeg neznanja…ako vi imate problem s glutenom, ne znači da svi imaju.
      Žitarice ljudi u prehrani koriste još od kamenog doba, i kada su prirodno uzgojene, bez GMO, nema ama baš nikakvog razloga za paniku kakvu šire neupućeni ljudi.

  2. Odličan recept, nadam se da će biti i nekih recepata za jela od Tempeha