Japanska jabuka (kaki) – uzgoj, nutritivna i ljekovita svojstva

Japanska jabuka kaki

Japanska jabuka kaki (lat. Diospyros kaki, eng. persimmon) egzotično voće, slatkog okusa sličnog marelici, a izgledom podsjeća na rajčicu. Porijeklom je iz Kine i Japana, a može se kupiti i uzgajati i na našim prostorima.

U nastavku članka saznajte koja su nutritivna i ljekovita svojstva japanske jabuke kaki. 

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Japanska jabuka kaki – uzgoj

Japanska jabuka je podrijetlom iz istočne Azije, a smatra se da se u Kini uzgaja već 2 tisuće godina. To je zapravo listopadno stablo koje može narasti do 12 metara, a treba mu vlažno tlo i puno sunčeve svjetlosti. 

Mekani plod je ukusan i na stablu se može naći na jesen. Plod kakija je širok oko 10 centimetara i narančaste je boje, ističu autori agronomskog portala Priroda i biljke.

Osim samog ploda, od stabla japanske jabuke se koristi i samo drvo koje je veoma čvrsto te listovi koji se koriste za pripremu ljekovitog čaja.

Kaki jabuka

Foto: Photostock Secrets

Japanska jabuka kaki – nutritivna svojstva

U 100 grama kaki jabuke se nalazi:

  • 70 kalorija,
  • 19 grama ugljikohidrata, od čega 13 grama šećera i 3.6 grama dijetalnih vlakana,
  • 0.6 grama bjelančevina,
  • 0.2 grama masti,
  • 7.5 miligrama vitamina C,
  • 161 miligram kalija, 8 miligrama kalcija, 9 miligrama magnezija i 0.2 miligrama željeza. 

Japanska jabuka je bogata mineralima kao što su kalij, magnezij, kalcij i fosfor, ali i vitaminima B, C i E te aminokiselinama kao što su lizin, alanin i triptofan. 

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Kaki sadrži i vitamin A, beta karoten i lutein, koji uspješno jačaju imunitet te djeluju antioksidativno.

Japanska jabuka je iznimno ljekovita te može poslužiti kod ublažavanja visokog tlaka, bolesti jetre i žuči te kod bolesti bronha i suhog kašlja. Također, dijetalna vlakna koje sadrži, pomažu boljoj probavi te liječe zatvor, upale crijeva i razne bolesti želuca kao što je gastroenteritis.

Japanska jabuka kaki – ljekovitost

Zbog posebnog nutritivnog sastava, redovna konzumacija japanske jabuke kaki može prevenirati nastanak određenih bolesti i promovirati zdravlje organizma.

Japanska jabuka prevenira od staničnih oštećenja

Japanska jabuka sadrži antioksidanse koji štite organizam od posljedica oksidativnog stresa. Antioksidansi tako jačaju imunitet, koji se onda lakše brani od bolesti. Posljedice oksidativnog stresa su povezane s kroničnim oboljenjima srca te s raznim vrstama karcinoma.

Također, japanska jabuka sadrži visok udio vitamina C, koji jača imunitet te tako štiti organizam od infekcija i slobodnih radikala.

Bolji vid uz japansku jabuku

Japanska jabuka je odličan izvor vitamina A, koji je važan element u očuvanju zdravog vida. Jedan plod kakija sadrži 55% preporučene dnevne doze unosa vitamina A, a sadrži još lutein i zeaksantin. 

Istraživanja, poput onog iz 2016. godine objavljenog u znanstvenom časopisu Journal of Ophtalmology, ističe važnost luteina i zeaksantina u prevenciji mnogih očnih bolesti poput gubitka vida, makularne degeneracije i sive mrene. 

To su karotenoidni pigmenti koji promoviraju zdravlje vida i očiju. 

Pomaže u borbi protiv srčanih oboljenja

Japanska jabuka sadrži visoki nivo dijetalnih vlakana, fenola i minerala, koji su vrlo poželjni za očuvanje zdravlja krvožilnog sustava.

Neki od flavonoida koje kaki sadrži su kempferol i kvercetin, za koje se zna da doprinose zdravlju krvnih žila i srca.

Spojevi tanini, koji plodovima obično daju gorak i trpak okus, mogu sniziti krvni tlak. Neki od njih, koji su nađeni u kakiju, su galna i taninska kiselina. 

Japanska jabuka pomaže probavi

Dijetalna vlakna su presudna za dobru funkciju probavnog trakta. Ona stimuliraju probavu tako što potiču rad crijevnih mišića jer ih organizam ne može probaviti.

Također, mogu djelovati na apsorpciju nekih nutrijenata iz hrane pa tako mogu igrati ulogu u sniženju koncentracija glukoze i “lošeg” kolesterola u krvi, ističu stručnjaci sa zdravstvenog portala Healthline.

Pomaže zdravom mršavljenju

Dijetalna vlakna koje sadrži su ključna za zdravo mršavljenje jer smanjuju apetit i reguliraju probavu. Posebno je važna regulacija probave jer samim time se smanjuje i osjećaj nadutosti, a štetne tvari se efikasno eliminiraju iz organizma.

Japanska jabuka ne sadrži masti te ubrzava metabolizam, a posebno je korisna uz fizičku aktivnost jer sadrži dosta šećera koji daje energiju.

Međutim, japanska jabuka kaki nije čudotvorni pripravak od kojeg ćete iznenada smršavjeti jer tako nešto ne postoji.

Zdravu težinu ćete postići uravnoteženom prehranom, redovnom tjelovježbom te zdravim životnim navikama. 

Kaki

Foto: Photostock Secrets

Kako se konzumira japanska jabuka kaki?

Prije konzumacije ploda, on treba biti u potpunosti zreo jer će inače imati trpak i gorak okus.

Japanska jabuka se može konzumirati svježa, sušena ili kuhana. Poželjno je tijekom konzumacije oljuštiti koru, a jedan od jednostavnijih načina je da se jabuka prereže na pola, a zatim žlicom pojede meso.

Japansku jabuku ne bi trebali konzumirati na prazan želudac jer može doći do dijareje popraćene s pojačanim gubitkom vode iz organizma. Poželjno bi bilo da japansku jabuku konzumirate nakon većeg obroka, kao što je doručak.

Osušenu japansku jabuku možete konzumirati u raznim poslasticama, u zobenim pahuljicama ili s jogurtom.

Japanska jabuka kaki – nuspojave

Kaki jabuka je generalno sigurna za upotrebu, ali kod nekih ljudi može izazvati alergije. 

Međutim, ne postoji dovoljno istraživanja na ljudima pa se ne može reći da su japanske jabuke sigurne za trudnice i dojilje te se preporučuje izbjegavanje, ističu stručnjaci s medicinskog portala WebMD.

Također, konzumacija japanske jabuke može posredno sniziti krvni tlak pa se ne preporučuje konzumacija ljudima koji imaju niski krvni tlak

Iz istih razloga se ne preporučuje za upotrebu ljudima koji će se podvrgnuti anesteziji prije operativnih zahvata.

Izvori:

  1. Japanese Persimmon: Uses, Side Effects, Interactions, Dosage and Warning. (2018) WebMD.
  2. KAKI (Diospyros kaki) (2019) Priroda i biljke. Plantea.
  3. Yang, S.-F., Roberts, J.E., Liu, Q., Pang, J., Sarna, T. (2016) Zeaxanthin and Lutein in the Management of Eye Diseases. J Ophthalmol.  2016: 4915916.
  4. Kubala, J. (2018) Top 7 Health and Nutrition Benefits of Persimmon. Healthline.
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

4.25 / 5   12
Facebooktwitterpinterestmail
07-05-2019
Foto: Foto: Photostock Secrets
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: japanska jabuka, kaki, kaki jabuka, kaki jabuka ljekovitost, jabuka kaki, kaki voće, kaki japanska jabuka uzgoj, kaki japanska jabuka, kaki jabua, za što je dobra japanska jabuka,