Pet razloga zašto su višnje i trešnje dobre za zdravlje

sok od visnje

Višnje (lat. Prunus cerasus L.) i trešnje (lat. Prunus avium L.) su popularne voćke crvene boje slatkog do kiselog okusa. Posjeduju mnoštvo minerala, vitamina i fenolnih komponenti te djeluju pozitivno na ljudsko zdravlje.

U nastavku članka pročitajte sve o nutritivnom sastavu višnji i trešnji te zdravstvenim prednostima koje donosi njihova konzumacija.

Višnje i trešnje – uzgoj

Višnja (lat. Prunus cerasus L.) raste na otpornom grmolikom stablu, a ima preko 20 različitih vrsta. Plod je malen i crvene boje, a slatkoća i kiselost ovise o sorti. Odgovaraju joj duboka i propusna tla te redovno navodnjavanje. U Hrvatskoj raste na kontinentalnom i sredozemnom području, ističu stručnjaci s poljoprivrednog portala Agroklub.

U Dalmaciji raste vrsta višnje maraska od koje se pravi mnogo popularnih prehrambenih proizvoda.

Trešnja (lat. Prunus avium L.) raste na razgranatom stablu i najčešće se konzumira svježa, a rjeđe u prerađenim prehrambenim proizvodima. Postoji mnogo vrsta trešanja. Daje male svijetlo ili tamnocrveno obojene plodove slatkog okusa koji mogu biti mekani ili nešto tvrđi.

Trešnju treba uzgajati na područjima s puno svjetla i topline, na rahlim i propusnim tlima s umjerenim količinama vode. Plodovi moraju biti zreli pri branju zbog toga što poslije branja neće više dozrijevati. Trebali bi se iskoristiti u roku par dana, a u zamrzivaču se mogu čuvati do mjesec dana.

Pri kupnji višanja i trešanja kupujte zrele plodove glatke neoštećene ovojnice, a prije upotrebe ih operite. 

Trešnja

Foto: Photostock Secrets

Višnje i trešnje – nutritivna svojstva

Višnje i trešnje su zdrave voćke čiji nutritivni sastav uvelike ovisi o sorti i načinu uzgoja. Međutim, 100 grama višanja i trešanja ima energetsku vrijednost od oko 50 kalorija.

Od minerala sadrže:

Od vitamina, višnje i trešnje sadrže najviše vitamina C, ali i:

  • tiamin,
  • riboflavin,
  • vitamin A,
  • niacin,
  • pantotensku kiselinu,
  • piridoksin.

Također, od ugljikohidrata višnje i trešnje sadrže i dijetalna vlakna koja ljudski organizam ne može probaviti pa potiču rad crijevnih mišića i poboljšavaju probavu. Treba uzeti u obzir da sadrže voćni šećer pa se ne preporučuje konzumacija u količinama većim od otprilike jednu ili dvije šalice dnevno. 

Također, svoju crvenu boju višnje i trešnje zahvaljuju biljnim pigmentima antocijanima, koji djeluju antioksidativno. Također, posjeduju i određene koncentracije beta – karotena, luteina i zeaksantina, pigmenata koji štite zdravlje organizma, a posebno funkcije vida i kože. 

Talijanski znanstvenici u znanstvenom radu objavljenom 2013. godine u časopisu Food Chemistry donose pregled antioksidativnih fenolnih komponenti koje su nađene u trešnjama. To su:

  • derivati hidroksicimetne kiseline – neoklorogenska kiselina, p-kumarinska kiselina, klorogenska kiselina, 
  • antocijani – cijanidin glukozid, cijanidin – rutinozid, pelargonidini.
Višnja

Foto: Photostock Secrets

 

Višnje i trešnje – ljekovita svojstva

Ljekovita svojstva višanja i trešanja se najčešće pripisuju dijetalnim vlaknima, vitaminima, mineralima i fenolnim komponentama. 

U nastavku članka donosimo pregled zdravstvenih prednosti koje donosi konzumacija višanja i trešanja. 

1. Smanjuju upale

Istraživanje, objavljeno u časopisu Journal of Nutrition, je utvrdilo da konzumacija višanja smanjuje pojavu nekoliko biomarkera povezanih s kroničnim upalnim bolestima.

Antioksidansi u višnjama smanjuju razinu kemijskih spojeva koji uzrokuju reumatoidni artritis. Naime, sok od višnje može olakšati simptome upale zglobova za ljude koji pate od artritisa i gihta.

Trešnje imaju sličan učinak jer sadrže kvercetin koji djeluje kao antioksidans.

2. Pravilan rad imuniteta i probave

Jedna šalica trešanja ili višanja sadrži 25 posto dnevno preporučene količine vitamina C i više od dva grama vlakana.

Vitamin C ključan je za pravilno funkcioniranje imuniteta te sintezu proteina kolagena, najviše nađenog u hrskavici i koži. 

Dijetalna vlakna potiču rad crijevnih mišića te potiču pravilan rad probave. 

3. Mogu poboljšati rad mozga

Višnje i trešnje poboljšavaju rad vašeg mozga, a istraživanja su pokazala da ovo voće može smanjiti simptome Alzheimerove bolesti i Huntingtonove bolesti.

To se objašnjava djelovanjem vitamina B skupine koji se mogu naći u višnjama i trešnjama, a koji povoljno djeluju na živčani sustav.

4. Sprječavaju oštećenje mišića

Sportaši koji su tijekom treninga pili sok od ovog ukusnog voća nakon tjelovježbe su osjećali znatno manje boli.

Višnje i trešnje bogate su antocijaninom koji pomaže kod preveniranja oštećenja mišićnog tkiva.

5. Čuvaju srce

Antocijanin, koji ovom voću daje crvenu boju, također može imati pozitivan učinak na zdravlje srca.

Trešnje i višnje smanjuju koncentraciju “lošeg” kolesterola u krvi i štite od srčanog, ali i moždanog udara.

6. Održavanje zdravlja očiju

Zbog toga što sadrže pigmente beta – karoten, lutein i zeaksantin, konzumacija višanja i trešanja doprinosi pravilnoj funkciji vida i čuvanju zdravlja očiju.

Članak uređen:

Ocjenite članak

5 / 5   3

Foto: Photospin, Photostock Secrets

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Pet razloga zašto su višnje i trešnje dobre za zdravlje

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.