Misli i vjerovanja o procesu mršavljenja koje nas sputavaju

negativne-misli

U prethodnom članku pričali smo o prvom koraku mršavljenja, tj. o našoj motivaciji. Nadamo se kako ste do sada pronašli svoju motivaciju i krenuli s procesom mršavljenja. Ako ste to učinili, onda ste na dobrom putu da postanete najbolja verzija sebe.

Ono što nas na tom putu može poljuljati su često naše misli. Sama motivacija je na početku ono što nas gura, no nju nije tako lako održavati cijelo vrijeme. Naše misli su različite i ne postoji savršen način za razmišljanje o mršavljenju, no važno je da je ono pozitivno.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Automatske misli

Pokušajte malo razmisliti o tome što vam prvo padne na pamet ujutro kada se probudite. Vjerujemo da većini vas koje budi budilica ujutro prvo padne na pamet: „A joj, već je toliko sati. Nisam još u stanju dići se iz kreveta“. Vjerujemo kako niste ni svjesni tih misli u tom trenutku a možda ste ih tek sada osvijestili. Stvar je u tome da mi većinu dana ni ne primjećujemo o čemu mislimo i to se zovu automatske misli.

Ono što moramo osvijestiti je da su to samo naše misli, to nisu činjenice za koje postoje dokazi. Zamislite da imate važnu prezentaciju na poslu. Ujutro prespavate budilicu, polijete se kavom prilikom doručka, shvatite da vam je auto na rezervi i da morate još stići i do benzinske.

razmišljanje

Vaše misli vjerojatno počinju izgledati ovako: „Ništa mi danas ne ide, nisam u stanju ni doručkovati normalno, zakasnit ću, prezentacija će sigurno ispasti loše jer sam glup/a i ne mogu ništa učiniti kako treba.“ No, jesu li te misli stvarno istinite? To su samo naši doživljaji te situacije.

Automatske misli su često negativne, a osobito kad smo pod stresom. Mi imamo dvije opcije. Možemo o njima razmišljati kao da su istina i da ne postoji alternativa ili da su to samo misli te da možemo promijeniti našu perspektivu i razmišljanje.

Kako sve krene u negativnom smjeru?

Ono što uvelike utječe na naše automatske misli su jake emocije i navike koje imamo već duže vrijeme. Postoje tri problema zašto naše automatske misli krenu u krivom smjeru:

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
  1. Misli su pristrane ili netočne. Često zauzimamo negativnu perspektivu, razmislite koliko puta ste o svom mršavljenju razmišljali na način kako je ono beznadno i kako vi nemate potrebnu snagu volje za postići to. Kako možete biti sigurni u to? Ovakvim načinom razmišljanja i odlukom da vjerujete u to povećavate vjerojatnost da će se to zaista i dogoditi. Zato preokrenite takav način razmišljanja i nastojte biti pozitivni!
  2. Često nam misli samo odmažu, čak i one istinite misli kao npr. „Nikada do sada nisam uspio/la smršavjeti.“
  3. Misli su limitirajuće. Tj. ne daju nam više pogleda na istu situaciju. Uzmimo ovu misao kako nikad do sada niste uspjeli smršavjeti. Često na to gledamo kao da je to jedina istina. No, zašto ne bismo malo promijenili taj način razmišljanja i rekli si „Nikada do sada nisam uspio/a smršavjeti, no ovaj puta ću pokušati s nekom drugom metodom koja će mi pomoći.“ Ne uzimajte automatske misli zdravo za gotovo i dopustite si da sve preispitate više puta jer samo tako ćete promijeniti svoj način razmišljanja.

vjebanje

Je li sve pozitivno zaista pozitivno?

Kada kažemo da treba razmišljati pozitivno to ne znači da je pozitivno uvijek dobro. Ako mislimo da ćemo krenuti s nekom dijetom i da ćemo odmah smršaviti 20 kg u mjesec dana, ta misao jest pozitivna no ona nije dobra jer nije realna.

Naši ciljevi moraju biti nama dostižni. Prevelika očekivanja mogu jako loše završiti i potpuno uništiti našu motivaciju. Stoga moramo osvijestiti naše automatske misli, bile one pozitivne ili negativne i prepoznati kakav utjecaj one imaju na naše osjećaje i raspoloženje.

Loše automatske misli o mršavljenju

Kada govorimo o mršavljenju, postoje mnoge loše automatske misli o tome. Kada razmišljamo o tome što je uzrok našeg problema s težinom („Pa ne jedem više od drugih, možda je uzrok zdravstveni problem.“) te što napraviti s tim problemom i kakvo će biti rješenje („Neću moći jesti sve. Morati ću stalno vježbati.“).

Također o tome što možemo i što ne možemo („Neću moći izdržati biti gladna.“), što bismo ili ne bismo trebali, ali i što je ili nije fer („Kako drugi mogu biti mršavi, a jedu isto koliko i ja.“).

Ne pomažu nam ni neke misli u trenutku dok pokušavamo smršaviti („Osjećam se jako loše, možda da se počastim nečim slatkim pa će me to oraspoložiti.“) kao ni misli o sebi samima („Ajme kako sam odvratan/na, jadan/na.“).

Ono što dodatno pojačava naše automatske misli su jake emocije poput tuge, straha ili ljutnje, jaki fizički porivi kao što su glad ili umor, promjene raspoloženje i one navike koje dugo imamo i teško se mijenjaju.

Zapamtite to kada krenete s negativnim razmišljanjem jer možda su to upravo reakcije na negativno stanje vašeg tijela.

zdravo-mrsavljenje

Vježba

Zamislite sada situaciju u kojoj su vam emocije jako snažne, tada imate najviše automatskih misli. Pronađite one stvari koje su Vas najviše uzrujale i zapišite misli koje ste tada imali.

Zapitajte se što vam je prolazilo kroz glavu prije nego ste se tako počeli osjećati, čega ste se bojali da bi se moglo dogoditi. Ako je misao kratka ili neodređena kao na primjer „Oh ne! Ne mogu više.“, pokušajte objasniti što je točno to što ne možete i što vas je uzrujalo.

Ako su pak misli jako opširne, sažmite ih kako biste izvukli bit.

Sada kada ste prepoznali te misli naučite kako se nositi s njima.

Prvo što trebate učiniti jest da preispitate te misli. Jesu li točne i nepristrane? Kako bih drugačije mogao/la razmišljati o tome? Koje su prednosti i mane ovakvog razmišljanja? Imam li uopće ja kontrolu nad time? Da li pretjerujem? Postavite si što više pitanja koja će vam dati odgovor na pitanje jesu li te misli dobre.

Nakon toga proširite svoje razmišljanje na način da pronađete još 3 alternativne misli o tome. Sve ovo zapisujte i vježbajte ovakav način razmišljanja dok ne dođe do automatskog.

Mršavljenje je dugotrajan proces i naše misli mogu u tom postupku biti naši najbolji prijatelji ili najveći neprijatelji. Ono kako ih možemo kontrolirati jest da prepoznamo tešku situaciju, pratimo osjećaj i prepoznamo misao koju zatim objasnimo i sažmemo koji je točno problem.

Zatim dolazi dio u kojem propitkujemo te misli, proširujemo naše razmišljanje i pronalazimo alternativne načine razmišljanja. Slijedite ovaj proces i vidjet ćete kako će vaše misli biti ono što vas gura naprijed umjesto da vas sputava i otežava vam put prema mršavljenju koji je i bez toga dovoljno težak.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   2
Facebooktwitterpinterestmail
27-09-2019
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: kako ide proces mršavljenja, psihologija mršavljenja, recept za zsravo mrsavljenje,