Proljetni umor – zašto smo iscrpljeni i kako podići energiju?

proljetni_umor

S dolaskom proljeća, naše tijelo se priprema na buđenje iz zimske uspavanosti kao što se i priroda priprema na ponovni rast, a životinje bude iz zimskog sna. Pojačana potreba za aktivnošću uzrokuje i trošenje više energije tijekom dana, što ponekad može dovesti do iscrpljenosti i umora.

Uzroci proljetnog umora

Promjena vanjskih uvjeta koja dolazi s novom proljetnom sezonom može biti stresna za osobe koje su osjetljive na promjenu vremena. Dok neki ljudi ni ne osjete promjenu, meteoropati su skloni doživjeti promjenu vremenu kao stres za organizam.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Također, ljetno računanje vremena, iako nam donosi osjećaj dužeg trajanja dana, mnogim ljudima može poremetiti ciklus spavanja. Premda je riječ o pomaku od samo sat vremena, neke osobe će se teško priviknuti na novu rutinu sna pa im navikavanje na novo vrijeme može trajati i nekoliko tjedana tijekom kojih će se osjećati umorno i iscrpljeno.

los_san

Uzrok proljetnom umoru može biti i narušen imunološki sustav; tijekom hladnih zimskih mjeseci malo tko će uspjeti izbjeći prehladu ili gripu pa se naš umoran organizam nakon izloženosti tim stresorima tek treba početi oporavljati u toplim danima proljeća.

Sunčani dani mame nas na izlaske i druženje; s dolaskom toplijeg vremena češće izlazimo van, na izlete ili u noćne izlaske, a povećava se i prosječna konzumacija alkohola, što sveukupno za posljedicu opet ima poremećen ritam sna i pretjerano iscrpljivanje tijela na koje je organizam u zimskom periodu nenaviknut.

Nedostatak vitalnosti može biti uzrokovan i manjkom vitamina u tijelu. Primjerice, važni izvori energije su vitamini C i D koji ovise o unosu svježeg voća i povrća te izloženosti sunčevim zrakama, upravo onoga što nam tijekom zime nedostaje.

Proljetne alergije također mogu biti uzrokom umora; istraživanje iz 2013. godine američkog Zavoda za astmu i alergije (AAFA) pokazalo je da 59 % ispitanika koji pate od alergija dišnog sustava imaju problema s usnivanjem te buđenjem tijekom noći. Alergije ne utječu samo na san onih koji od njih boluju jer je i 48 % osoba čiji su partneri alergičari prijavilo probleme s buđenjem tijekom noći zbog neprestanog šmrcanja i kihanja partnera.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Ukratko, najčešći uzroci proljetnog umora su promjene u ciklusu spavanja te nedostatak vitamina važnih za obnovu imuniteta.

Srećom, ovo su problemi koji se uz malo truda lako i brzo mogu riješiti.

Popravite ritam spavanja

Ako Vam se poremetio ciklus sna zbog promjene računanja vremena, pokušajte ga korigirati prirodnim načinima. Nekoliko sati prije odlaska na spavanje izbjegavajte alkohol i kofein te gledanje televizije i korištenje mobitela i računala. Radije to vrijeme provedite uz lagano štivo ili razgovor s ukućanima.

Ako imate problema s usnivanjem, pomozite si prirodnim lijekovima; vrećice lavande u blizini kreveta te čaj od valerijane mogu biti od pomoći.

Više o problemima vezanima uz uspavljivanje i nesanicu pročitajte ovdje.

Iako se tijekom dana možete osjećati sasvim iscrpljeno, pokušajte izbjeći popodnevno spavanje. Već sat vremena drijemanja za vrijeme dana može otežati uspavljivanje navečer i poremetiti zdravi ritam spavanja.

Unosite više željeza prehranom

Nedostatak željeza često može biti uzrok osjećaja iscrpljenosti i umora, posebice kod žena koje ga naročito gube tijekom menstruacije. Osim umora, nedostatak željeza očituje se u bljedoći lica, kratkom dahu te obilnim mjesečnicama kod žena.

zeleno_povrce

Ako osjećate da bi nedostatak željeza mogao biti uzrok umora, unesite u prehranu više zelenog lisnatog povrća poput kelja, špinata, blitve i zelene salate. Morske namirnice bogate su željezom, posebno alge, školjke i plava riba.

Više o nedostatku željeza pročitajte ovdje.

Konzumirajte zdrave ugljikohidrate

Ugljikohidrati su najvažniji izvor energije, ali treba prepoznati one koji su dobri za umorno tijelo od onih koji ga samo opterećuju. Ugljikohidrati s visokim glikemijskim indeksom, a to su šećeri i bijelo brašno, brzo se razlažu i daju nagli porast energije nakon kojeg slijedi nagli pad pa se u konačnici osjećate još umornije.

Konzumirajte ugljikohidrate s niskim glikemijskim indeksom. Oni se sporije razlažu i postupno daju energiju našem tijelu, a naći ćete ih primjerice u integralnom kruhu, žitaricama i grahu.

Ojačajte imunološki sustav

Osim što nas slab imunitet čini umornima i razdražljivima, otvara nas i mogućim napadima bakterija i virusa. Kako biste ojačali imunitet, opskrbite se vitaminom C kojim obiluju agrumi poput limuna, naranče i grejpa, ali i povrće poput kupusa, cvjetače i prokulice. Pokušajte unos namirnica bogatih ovim vitaminom rasporediti kroz dan u tri porcije.

Češnjak i aloe vera također su odlični prirodni načini za jačanje imuniteta i odolijevanje sezonskim prehladama.

Više o jačanju imuniteta možete pročitati ovdje.

Pokrenite tijelo tjelovježbom

Početak proljeća odlično je vrijeme da donesete odluku o redovitom bavljenju nekom tjelesnom aktivnošću. Ako se osjećate previše umorno, nemojte se upuštati u iscrpljujuće sportove, već radije krenite polako, od svakodnevne šetnje ili laganog jogginga.

Tjelesna aktivnost ubrzat će Vaš metabolizam i poboljšati cirkulaciju zbog čega ćete se osjećati bolje i odmornije već od samog starta. Pokušajte započeti dan hladnim tušem i 15-minutnim razgibavanjem za razbuđivanje i brz porast energije.

jogging

Boravite više u prirodi

Topliji dani omogućavaju duži boravak na suncu što znači i veću sintetizaciju važnog vitamina D. Iskoristite lijepo vrijeme za duge šetnje ili lagani jogging, pozovite obitelj i prijatelje na zajedničke aktivnosti u prirodu ili jednostavno naviku ispijanja kave prenesite iz udobnosti dnevne sobe na balkon ili terasu.

Svakodnevni boravak na svježem zraku i suncu nas razbuđuje i obnavlja, ali i čini sretnijima, pa pokušajte što je češće odabrati šetnju umjesto automobila ili izlet u park umjesto gledanja filma.

Zdrave navike za borbu protiv umora

Za generalno zdravlje organizma i više energije tijekom dana, držite se sljedećih naputaka:

  • doručkujte obilno i bez iznimke,
  • jedite češće u manjim obrocima,
  • povrće termički tretirajte što manje kako ne bi izgubilo nutritivna svojstva,
  • pijte puno vode tijekom cijelog dana i kada niste žedni,
  • čajevi i tople juhe nisu rezervirani samo za zimu, ostavite ih u jelovniku i u toplim danima,
  • izbjegavajte prejedanje u vrijeme ručka,
  • izbjegavajte slatke deserte nakon glavnih obroka,
  • smanjite unos kofeinskih napitaka i alkohola,
  • izbjegavajte duhanske proizvode.

Ako Vam se čini da proljetni umor ne prolazi i da bi iza Vaše iscrpljenosti mogao stajati zdravstveni problem, odmah se uputite liječniku, jer uzrok tomu može biti poremećaj u radu organizma (kao što je primjerice anemija) ili hormonalni problemi, kao što su, danas jako učestale, bolesti štitne žlijezde.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

4.89 / 5   9
Facebooktwitterpinterestmail
28-03-2019
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: proljetni umor, kako podici iscrpljeni organizam, Pad energije kako izlijeciti, simptomi proljetnog umora,