Pretilost kod djece – vrste, uzroci, posljedice i prevencija

Pretilost-kod-djece
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Pretilost kod djece sve više postaje globalni javnozdravstveni problem u suvremenom hrvatskom društvu. Prekomjerna tjelesna težina te nepotrebna količina masti u dječjem tijelu predstavljaju ozbiljnu zdravstvenu opasnost koje mnogi roditelji nisu svjesni.

Granična dob pojave ovoga problema kod djece se sve više pomiče čak prema vrtićkoj dobi stoga nije čudno kako je pretilost kod djece predškolske dobi postao uobičajeni problem. No, ovaj problem je u stalnom porastu, a iznenadit ćete se koliko je tek prisutna pretilost djece u Hrvatskoj. Više informacija saznajte u nastavku teksta.

Debljina-kod-djevojčica

Pretilost kod djece – vrste

Pretilost se općenito kod svih dobnih skupina dijeli na dvije glavne vrste, a to su primarna pretilost i sekundarna pretilost.

Primarna pretilost je monosimptomatska vrsta bolesti, odnosno sastoji se od samo jednog simptoma, a to je povećanje masnog tkiva u organizmu. Većina pretilosti (čak 97%) je vezana za ovu vrstu.

Sekundarna pretilost je složeniji, polisimptomatski oblik bolesti što znači da je pojava pretilosti zapravo simptom neke druge nasljedne ili stečene bolesti ili pak sindroma. Najčešće je riječ o:

  • manjku hormona rasta,
  • pseudohipoparatireoidizmu – skupini genetskih poremećaja za koje je specifična rezistencija na djelovanje paratireoidnog hormona kojega luči štitna žlijezda,
  • Cushingovom sindromu – endokrinom poremećaju koji se javlja kada je tijelo izloženo izrazito visokim razinama hormona kortizola,
  • Mauriacovom sindromu – bolest koja uzrokuje nizak rast zbog loše regulacije šećerne bolesti,
  • ozljedama glave,
  • tumorima hipotalamusa,
  • infekcijama.

Pretilost djece u Hrvatskoj

Istraživanje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo iz 2016. godine je dobilo zastrašujuće rezultate o broju pretile djece u Hrvatskoj. Naime, čak 33% dječaka i 20% djevojčica u dobi od jedanaest godina je pretilo ili ima prekomjernu tjelesnu težinu.

Samo 39% dječaka i 26% djevojčica se redovito bavi intenzivnom fizičkom aktivnošću (najmanje sat vremena dnevno). Zanimljivo je i da samo 58% dječaka te 60% djevojčica svako jutro doručkuje, a samo 45% dječaka i 46% djevojčica konzumira voće najmanje jednom dnevno.

Ovi podaci su zaista zabrinjavajući ako uzmemo u obzir kako pretilost kod djece iz dana u dan raste. Nažalost, većina pretile djece nikad ne usvoji pravilne prehrambene i životne navike zato što one od malih nogu ostaju nedovoljno razvijene te s vremenom postaju sve lošije.

Slatkiši

Pretilost kod djece – uzroci

Mogući uzroci pretilosti kod djece mogu biti genetski ili okolišni čimbenici.

Genetski čimbenici

Genetski čimbenici zahvaćaju oko 70% odgovornosti za nastajanje pretilosti kod djece, a ponajviše imaju utjecaja na metabolizam masti te regulaciju hormona koji utječu na apetit. Statistike pokazuju da postoji čak 40% šansi da se pojavi pretilost kod djeteta kojemu jedan roditelj ima isti problem, a brojka je dvostruko veća za oba pretila roditelja.

Ovdje je svakako važno spomenuti pojavu menstruacije kod djevojčica što uzrokuje širenje tijela, rast sekundarnih spolnih karakteristika i povećanje reproduktivne sposobnosti.

Pubertet kod djevojčica često može značiti da će se možda pojaviti debljina kod djevojčica s obzirom na različite hormonalne promjene u tijelu koje se događaju. Međutim, pravilna, zdrava i uravnotežena prehrana ne bi trebala stvarati nikakve probleme tijekom ovog osjetljivog razdoblja.

Okolišni čimbenici

Uzroci pretilosti kod djece se sve češće vežu uz loše prehrambene navike dok su bolesti ili poremećaji prehrane sve manje uzrok ovakvim pojavama. Pokazalo se da su djeca danas sve manje fizički aktivna zato što vrijeme provode ispred televizora i kompjutera.

Nažalost, roditelji nerijetko daju podršku takvom ponašanju čime se stvara vrlo negativna i nezdrava okolina. Uz to, hrana koju djeca konzumiraju je jako nezdrava, a posebno treba naglasiti i sve veći broj gostiju u restoranima brze prehrane koja je previše masna, začinjena i visokokalorična.

Isto tako, roditelji često zaboravljaju da su oni glavni modeli koje djeca imitiraju u svemu pa tako i u usvajanju zdravog načina života. Ako roditelji djecu ne nauče jesti voće i povrće, kuhanu hranu te bavljenje fizičkom aktivnosti, djeca će to prekasno shvatiti ili čak nikada.Pretilo-dijete

Pretilost kod djece – posljedice

Pretilost kod djece može rezultirati pojavom opasnih zdravstvenih posljedica kao što su:

Pretilost kod djece – dijagnoza

Pretilost kod djece se najjednostavnije dijagnosticira vaganjem i redovitim praćenjem dobivanja na težini. Pretilost kod male djece, predškolske i školske djece se najbolje može procijeniti vaganjem te usporedbom tjelesne težine s prosječnim vrijednostima za njihovu dob.

Za stariju djecu i adolescente je moguće izračunati indeks tjelesne mase, a preporučljivo je i mjerenje kožnog nabora, odnosno potkožnog masnog tkiva te opsega ekstremiteta na određenim dijelovima tijela. 

Pretila-beba

Pretilost kod djece – liječenje

Kao i kod svih bolesti, liječenje pretilosti kod djece je najbolje i najuspješnije ako započne na vrijeme. Iako je za novorođenčad teško odrediti restrikcijske dijete ili povećati fizičku aktivnost, za djecu od prve godine života pa nadalje je to itekako moguće.

Općenito, pretilost kod djece se najbolje može liječiti povećanjem fizičke aktivnosti, ograničenjem unosa nezdrave hrane (dijetama), bihevioralnim liječenjem, lijekovima ili kirurškim zahvatima.

Pretilost kod djece – prevencija

Ono što stručnjaci svakodnevno naglašavaju je činjenica da pretilost postaje kronična bolest koju je jako teško izliječiti u odrasloj dobi. Poduzimanje određenih mjera prevencije pretilosti kod djece može značiti spašavanje kvalitete jednog ljudskog života u budućnosti.

Stoga bi dan jedne obitelji koja se zdravo hrani trebao svakodnevno imati jasno određeno vrijeme i količinu obroka. Pritom bi obroci trebali biti kuhani, prženi bez masnoća te bogati zdravim ugljikohidratima.

Naravno, slatkiši, kolači i sokovi su nepoželjne dnevne namirnice što ne znači da jedanput tjedno možete počastiti cijelu obitelj sličnim, ali zdravim verzijama slastica.

Fizička aktivnost cijele obitelji je neizmjerno važna za djecu. Ako djeca uočavaju da njihovi roditelji pridaju važnost kretanju i provođenju vremena na otvorenom, vrlo brzo će shvatiti značaj takvih aktivnosti.

Stoga pokušavajte često odlaziti s djecom na druženja na otvorenom, šetajte i bavite se sportom, a ujedno ćete spriječiti nastanak pretilosti kod djece, ali i kod sebe.

Brza-prehrana

Jelovnik za pretilu djecu

Zdrava prehrana u djetinjstvu će rezultirati i zdravom prehranom tijekom cijeloga života što je odlična motivacija za poticanje iste kod djece od najranije dobi. Djeca trebaju imati jasno raspoređena tri glavna obroka u danu, a to su doručak, ručak i večera. Također je normalno postojanje i dva međuobroka, a to su zajutrak i užina.

Svi dječji obroci bi trebali biti raznovrsni, bogati voćem i povrćem te žitaricama. Dijete bi trebalo jasno znati razmake između obroka te vrijeme za svaki obrok u danu.

Za novorođenčad i djecu do prve godine života je najkvalitetnija hrana majčino mlijeko koje daje sve potrebne hranjive sastojke, enzime i hormone za sazrijevanje probavnog sustava te jačanje imuniteta kod djece.

Dojenje bi trebalo trajati barem prvih šest mjeseci djetetovog života, a mnogi stručnjaci savjetuju majkama da doje djecu čim duže kako bi se imunološki sustav ojačao i zaštitio. Nakon prvih šest mjeseci djetetovog života, moguće je uvesti i lagane namirnice bogate bjelančevinama, vitaminima i mineralima kako bi se dijete postepeno moglo naviknuti na razne okuse.

Za stariju djecu se preporučuje izbjegavanje prekomjernog konzumiranja slatkiša i sokova te baziranje na hrani koja je bogata hranjivim sastojcima (voće i povrće, žitarice itd.). Uz to, grickalice bi se trebale zamijeniti zdravim verzijama grickalica (npr. orašastim plodovima), a izležavanje pred televizorom bi se trebalo zamijeniti fizičkom aktivnošću na otvorenom.

Poslije pete godine života, moguće je koristiti dijetu, odnosno smanjiti energetski unos za 20 – 25%, no trebate biti jako oprezni po tom pitanju s obzirom na to da su djeca u konstantnom rastu i razvoju te im je potrebno sve više hranjivih sastojaka.

Gubitak na težini tjedno ne bi smio prelaziti više od 250 grama, a ukoliko se to dogodi, obvezno se posavjetujte s pedijatrom koji će najbolje znati utvrditi kakav dijetetski pristup je najbolji za Vaše dijete.

Pretilost-prevencija

Pretilost kod djece – kako pomoći djeci?

Mnogi roditelji se prekasno sjete reagirati po pitanju pretilosti pa nerijetko posežu za istraživanjem dijeta za djecu od 7 godina, dijeta za djecu od 10 godina, dijeta za djecu od 11 godina itd.

Specifične i ispravne dijete za svaki uzrast na internetu zasigurno ne postoje zato što je svako dijete posebno i treba imati individualni pristup, a potpuno je krivo smatrati da ćete samom redukcijskom prehranom uspjeti vratiti težinu djeteta na normalnu razinu.

Naime, pretilo dijete će jako teško izdržati bilo kakvu redukcijsku dijetu ako se popravljanje njegovog stanja bazira na naglom uvođenju dijeta. Postepeno izbacivanje nezdrave hrane te zamjena zdravim namirnicama je puno bolja opcija.

Uz sve to, djecu biste trebali što više poticati na fizičku aktivnost. Umjesto da ih vozite do ulaznih vrata u školu, pustite ih da pješače. Potaknite ih na bavljenje sportom, motivirajte za vježbanje, savjetujte o štetnosti alkoholnih pića, droge i pušenja.

Zdrava prehrana i fizička aktivnost bi trebale biti stil života, a ne nešto od čega će djeca bježati ili što će ih asocirati na strogoću, napor, muku i sl. No, djecu je potrebno poučiti o takvom načinu života te imati dovoljno strpljenja za brojne padove koje ćete doživjeti na tom putu.

Za sve one koji žele savjete iz prve ruke kada su u pitanju pretila djeca, forum je također mjesto na kojem možete pročitati savjete i iskustva drugih roditelja koji imaju problema s pretilom djecom.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Oglas iz Webshopa

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: istarski gonič,