Fizioterapija kod kuće za vrijeme karantene

Fizioterapija u kući

Fizioterapiju kod kuće, za vrijeme karantene, odnosno programe terapijskih vježbi, treba provoditi kao i inače, odnosno kako su vas fizioterapeuti educirali.

Provođenje fizioterapije u kući, prema preporukama, indicirano je kod neodgodivih pacijenata te se dogovara s fizioterapeutom, odnosno službom za fizikalnu terapiju u kući.

Terapijske vježbe

U  nastavku donosimo vrste terapijskih vježbi.

  • Vježbe za povećanje mišićne snage jakosti i izdržljivosti – o doziranju intenziteta možete pročitati ovdje.
  • Vježbe za povećanje opsega pokreta – npr. nakon imobilizacije cirkularnim gipsom ili longetom nakon frakture.
  • Vježbe istezanja – provode se u ugodnom položaju, u pravilnoj razini, uz pruženu stabilnost proksimalnom segmentu (dijelu tijela koji je bliže središtu tijela – npr. na ruci je to nadlaktica, na nozi natkoljenica) uz zadržavanje od 30 do 60 sekundi.
  • Vježbe za povećanje stabilnosti zgloba.
  • Vježbe za unaprjeđenje koordinacije i balansa – npr. na balansnoj platformi ili nekoj drugoj nestabilnoj podlozi.
  • Vježbe na terapijskoj lopti – u kućnim uvjetima može se koristiti i pilates lopta.
  • Vježbe za poboljšanje posture – npr. kod kifotičnog ili skoliotičnog držanja.
  • Vježbe za povećanje aerobnog kapaciteta i kardiorespiratorne izdržljivosti – vožnja sobnog bicikla i trčanje na traci za trčanje.

Vježbe snage, jakosti i izdržljivosti

Cilj vježbi ovisi o intenzitetu. Koriste se za poboljšanje funkcije mišića i mogu se raditi bez opterećenja kao i s opterećenjem, npr. utezima ili elastičnim trakama kao i težinom vlastitog tijela npr. kod sklekova i zgibova.

Primjer vježbi za unaprjeđenje mišićne jakosti je pliometrijski trening. 

Pliometrijski trening obuhvaća različite varijante vertikalnih i horizontalnih skokova, poskoka u mjestu, iz mjesta te u kretanju te različita eksplozivno-reaktivno-balistička bacanja medicinki. Za primjenu pliometrijskog treninga potreban je određeni nivo opće kondicijske
pripreme, a posebno u području razvoja opće snage.

U jednom treningu preporučuje se najviše 40-60 skokova za početnike, 60-80 skokova za sportaše srednje spreme i 80-120 skokova za vrhunski pripremljene sportaše. 

U videu ispod možete vidjeti pliometrijski trening.

Vježbe na terapijskoj lopti

Terapijska lopta jedinstven je i funkcionalni alat za fizioterapeute jer je primjenjiv kod osoba svih dobi.

U kliničkom smislu primjena terapijske lopte kod pacijenata povećava zadovoljstvo vježbanja i njegovu kompetentnost u provođenju programa kod kuće.

Ciljevi vježbi na terapijskoj lopti: 

  • povećanje opsega pokreta,
  • povećanje mišićne snage i izdržljivosti,
  • kardiovaskularni trening,
  • održavanje kardiopulmonalnog integriteta,
  • dio fitness programa,
  • senzoričko-perceptivni trening –  aktiviraju se receptori u zglobovima, stimulira se vizualni, vestibularni i somatosenzorički sustav odnosno radi se na integraciji više sustava odjednom s ciljem poboljšanja balansa (ravnoteže) i propriocepcije (osjet tijela u prostoru).

U nastavku donosimo dva videa, vježbe na terapijskoj lopti za bol u donjem dijelu leđa te vježbe za starije, uz napomenu da bi bilo dobro da starijima pomogne netko od ukućana.

Vježbe za poboljšanje posture

Postura je položaj tijela u prostoru, odnosno “držanje”. 

Dobra postura je stanje mišićne i koštane ravnoteže koja štiti podražavaju
će strukture tijela od ozljeđivanja ili progresivnog deformiteta neovisno o položaju u kojem se strukture nalaze za vrijeme rada ili odmora.

U ovim uvjetima mišićna je funkcija najefikasnija, a položaj optimalan za organe smještene u torakalnoj i abdominalnoj šupljini.

Nepravilan odnos između dijelova tijela što rezultira povećanim naprezanjem struktura i njihovom smanjenom učinkovitošću pri održavanju balansa unutar baze oslonca. Često je posljedica loše posture bol.

U videu ispod možete vidjeti vježbe za poboljšanje posture

Vježbe za povećanje aerobnog kapaciteta i kardiorespiratorne izdržljivosti

U kućnim uvjetima provode se vožnjom sobnog bicikla i trčanjem na pokretnoj traci. 

Optimalno trajanje je 20-30 minuta dnevno, ukoliko je to nemoguće onda nekoliko puta po 10 minuta dok se ne postigne tolerancija.

Općenita preporuka za doziranje je da se puls održava u rasponu od 60-80% maksimalnog pulsa.

Maksimalni puls je najviši broj otkucaja srca unutar jedne minute prilikom aktivnosti. Generalna formula za izračun kod muškaraca je 220 – broj godina starosti, a kod žena 226 – godine starosti.

Može se provoditi na sljedeće načine:

Redoslijed vježbi – primjer:

  1. Zagrijavanje – npr. 10-15 minuta hodanja na pokretnoj traci ili neke aerobne aktivnosti.
  2. Vježbe snage – npr. sklekovi i trbušnjaci.
  3. Intenzivniji kardiorespiratorni trening – npr. intenzivnije trčanje ili vožnja bicikla.
  4. Vježbe istezanja.

Članak uređen:

Ocjenite članak

5 / 5   1

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Fizioterapija kod kuće za vrijeme karantene

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.