Kako prepoznati nedostatak vitamina B12?

nedostatak vitamina b12
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Jedan od najvažnijih nutrijenata je vitamin B12. Vitamin B12 je potreban i ljudima i životinjama kako bi normalno funkcionirali.Vitamin B12 sudjeluje u brojnim procesima u tijelu, uključujući sintezu DNA, nastanak crvenih krvnih stanica i izolacijske ovojnice koja omogućuje provođenje signala kroz živčani sustav. 

No, kako starimo sposobnost našeg tijela da apsorbira vitamin B12 iz hrane postupno se smanjuje. Ako tijelu nedostaje vitamin B12, dolazi do nastanka perniciozne anemije i deficita krvnih zrnaca. Nedostatak vitamina B12 može utjecati na sve dobne skupine. Najčešće se javlja kod žena u dobi između 40 i 60 godina te vegetarijanaca i vegana. 

U tekstu ćemo navesti neke od simptoma nedostatka vitamina B12, ako ste iskusili gotovo sve simptome, javite se vašem liječniku.

umor

Umorni ste

Umor je jedan od prvih znakova nedostatka B12. Umor se pojavljuje zbog toga što se vaše tijelo oslanja na vitamin kako bi stvorilo crvene krvne stanice koje prenose kisik do organa. Bez dovoljno kisika u vašim stanicama, osjećat ćete se umorno bez obzira na to koliko ste dugo spavali.

Svakodnevni osjećaj iscrpljenosti može se javiti kao posljedica mnogih bolesti i stanja, stoga ne možete odmah pretpostaviti da je u pitanju manjak vitamina B12. Prije konzumacije bilo kakvih suplemenata, najprije se konzultirajte s vašim liječnikom

Utrnulost

U slučaju nedostatka vitamina B12 neke osobe osjećaju kako im elektricitet prolazi kroz tijelo od glave do pete, drugi osjećaju trnce i ukočenost. Riječ je neobičnim stanjima koja su rezultat oštećenja živaca. Oštećenje živaca uzrokovano je niskom razinom kisika u stanicama.

Ako osjetite da vam je dio tijela utrnuo bez povoda ili osjetite snažne trnce u nekom dijelu tijela, javite se liječniku.

Osjećate vrtoglavicu

Jedna studija je usporedila razine vitamina B12 kod osoba koje su završile na hitnoj zbog jake vrtoglavice sa 100 potpuno zdravih dobrovoljaca. Rezultati studije su pokazali da osobe s vrtoglavicom imaju 40% manju razinu vitamina B12 nego je to slučaju u zdravih osoba.

Povremena slaba vrtoglavica nakon izuzetno napornih dana nije neuobičajeno stanje, no ako vrtoglavicu osjećate svakodnevno, to može biti znak ne samo nedostatka vitamina B12 već i nekih težih stanja. 

vrtoglavica

Blijedi ste

Ako je vaš ružičasti ten zamijenio žuti ton vjerojatno se radi o manjku vitamina B12. Uz nedostatak vitamina B12, crvene krvne stanice postaju izrazito krhke i uzrokuju otpuštanje bilirubina koji koži daje žutu boju.

Zaboravljate

Naravno da će vam se u životu često dogoditi da nešto zaboravite, pa čak i ono o čemu ste netom razmišljali ili se to nešto željeli izreći. Međutim, ako zaboravljivost počne utjecati na vaš život ili primijetite kako ste naglo postali zaboravljivi – vrijeme je za posjet liječniku. Nedostatak vitamina B12 može utjecati na zaboravljivost. 

Uznemirite se zbog svake sitnice

Imate konstantan osjećaj zabrinutosti? Nedostatak vitamina B12 može utjecati na vaše raspoloženje, što može dovesti do depresije ili tjeskobe.

Liječnici još uvijek nisu sigurni zašto nedostatak vitamina B12 povećava rizik od nastanka depresije, ali to može imati veze s činjenicom da vitamin B12 sudjeluje u sintezi kemikalija u mozgu, poput serotonina i dopamina koji pomažu u regulaciji raspoloženja. Prate li nedostatak vitamina i minerala simptomi? Naravno, a evo i koji. 

Ostali simptomi koji se mogu javiti kao posljedica nedostatka vitamina B12:

  • kod žena se može javiti izostanak menstruacije
  • neobjašnjivi trnci u rukama i nogama,
  • slab apetit,
  • ispucani kutevi usana, 
  • osip na licu, 
  • opadanje kose, 
  • probavne tegobe poput proljeva, mučnine i  grčeva, 
  • dentalni problemi, bolovi u desnima i krvarenje desni, 
  • neuobičajeni problemi sa srcem (ubrzan rad srca), 
  • nagle promjene raspoloženja (depresija i anksioznost), 
  • nedostatak koncentracije, 
  • problemi u pamćenju, 
  • vrtoglavica
  • poteškoće s disanjem (nedostatak daha), 
  • bol u zglobovima, 
  • bolovi i slabost u mišićima, 
  • konstantan osjećaj umora i iscrpljenosti.

Nedostatak vitamina B6 praćen je istim simptomima. Nedostatak vitamina B12 i folne kiseline (vitamina B6) najčešće se pojavljuje u istom intervalu. Nedostatak vitamina B kod djece praćen je istim simptomima kao i u odraslih osoba.

Za više informacija o simptomima, prehrani i suplementima preporučujemo vam da pročitate Nedostatak vitamina B12 forum iskustva. Forumska iskustva mogu biti od velike koristi veganima. 

vitamin

Kako nadomjestiti nedostatak vitamina B12?

Osobama koje nemaju teški nedostatak vitamina B12 i neurološke simptome, vitamin B12 se može davati na usta u dozi od 1000 do 2000 μg jednom/dan. Vitamin B12 je prisutan samo u namirnicama životinjskog porijekla. Količina vitamina B12 u namirnicama, ovisi o vrsti namirnice, ali i zemlji proizvodnje.

Skandinavski sirevi primjerice sadrže više vitamina B12 nego sirevi iz drugih zemalja. Američki tvrdi sir sadrži više vitamina B12 nego neki švedski tvrdi sirevi. B12 vitamina u hrani:

  • mlijeko,
  • jogurt,
  • jaja, 
  • svježi sir, švicarski sir, čedar, 
  • bakalar, 
  • tunjevina u konzervi, 
  • losos,
  • rakovi, 
  • školjke, 
  • sardine,
  • pastrva,  
  • pileće srce,
  • pileća jetra, 
  • goveđi bubreg, 
  • janjeća jetra, 
  • goveđa jetra. 

Piletina i govedina posebno se ističu bogatstvom vitaminom B12. Ako ste vegetarijanci možete pokušati nadoknaditi vitamin B12 uz obrok kao što je omlet sa sirom ili uz čašu mlijeka koja će podići razinu vitamina B12.

Vegani su pod posebnim rizikom od nedostatka vitamina B12, budući da se uopće ne hrane namirnicama koje su životinjskog porijekla. Jedina moguća alternativa su dodaci prehrani ili žitarice, razne vrste pahuljica.

Istraživanje koje provedeno na Stanford Universityju pokazalo je da uzimanje suplemenata probiotika povećava količinu vitamina B12 u organizmu. Probiotici će imati bolji utjecaj ako iz prehrane izbacite gluten i namirnice koje uzrokuju nadutost.

Suplemente vitamina B12 možete dobiti u obliku spreja koji sadrži vitamin B12 ili putem vitamina B12 injekcije.

vitamin b12

Vitamin B12 injekcije

U osoba koje imaju nedostatak vitamina B12 može se započeti s terapijskom dozom do 100 do 1000 µg, svakog ili svakog drugog dana. Nakon dva tjedna, frekvencija doze se smanjuje na jednom mjesečno do jednom u tri mjeseca.

Glavna i najveća prednost vitamina B12 u injekcijama je njegova direktna apsorpcija kroz krvožilni sustav, a ne kroz probavni. Ta stavka je posebno bitna osobama koje imaju probavne tegobe te teško uspijevaju apsorbirati vitamin B12 iz drugih namirnica ili suplemenata.

Injekcije vitamina B12 su namijenjene osobama koje imaju izražen nedostatak vitamina B12. Tijekom nadomještanja vitaminskih doza, iznimno je važno pratiti stanje pacijenta. Moguće nuspojave na injekciju su:

  • bolovi na mjestu uboda, 
  • pojava blagog proljeva, 
  • svrbež, 
  • osjećaj oticanja po cijelom tijelu.

Ako se bilo koji od ovih simptoma pogorša ili potraje, obavijestite svojeg liječnika što prije.

B12 vitamin tablete također su dobar izbor ako imate problema s niskim razinama vitamina B12. 

Naša preporuka: Vitamin B12 u spreju (32 ml) – Kernnel

vitamin b12 u spreju

Vitamin B12 podržava energiju, štiti živčane i moždane stanice, stimulira proizvodnju serotonina, doprinosi stvaranju crvenih krvnih stanica, podržava imunološki sustav i održava pozitivno raspoloženje.

Pronađite ga u Kreni Zdravo WebShop-u i osigurajte svom organizmu potrebne nutrijente, po najboljoj cijeni OVDJE.

Pogledajte Vitamin B12 u spreju za djecu ovdje.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

4.63 / 5   24
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail
Pojmovi uz članak: vitamin b12 nedostatak, nedostatak vitamina b12, nedostatak vitamina b, nedostatak b vitamina simptomi, vitamin b 12, nedostatak b vitamina, manjak vitamina b12 simptomi, nedostatak b12, vitamin b12, manjak vitamina b,