Depresiju i anksioznost liječite penjanjem

penjanje

Depresija, teška bolest osjećaja beznađa, tjeskobe i straha koja može završiti i samoubojstvom, povremeno pogađa 20% žena i 10% muškaraca. Mnoge slavne i uspješne osobe, primjerice Ludwig van Beethoven, Bruce Springsteen, Ernest Hemingway, Jim Carrey i Halle Berry su patile od nekog oblika depresije.

Boulder – sportsko penjanje uz nisku stijenu bez uporabe užeta postaje način liječenja depresije. Austrijski institut za terapijsko penjanje se već 15-ak godina uspješno bavi primjenom ove metode u ergoterapiji i psihoterapiji. I Njemački znanstvenici pokušavaju penjanjem liječiti depresiju. Prva pilot studija pokazuje obećavajuće rezultate.

Penjanje za dobro raspoloženje

Terapijsko penjanje u liječenju depresije predmet je ispitivanja projekta KuS – Klettern und Stimmung (Penjanje i raspoloženje) Sveučilišne klinike u Erlangenu. Kod sudionika ispitivanja dolazi do snižavanja razine depresije za jedan stupanj, primjerice iz teške u srednju, a učinak se održao najmanje četiri mjeseca.Terapijsko penjanje je dalo rezultate na razini najboljih etabliranih postupaka liječenja.

penjanje-depresija

Burnout sindrom

Sudionici ovog projekta su redom oduševljeni. Jedan od njih, 40-godišnji manager Hans, već je u više navrata liječen od depresije. Na poslu se je redovito preforsirao i kao posljedica se kod njega javio burnout sindrom. Terapijsko penjanje ga je naučilo kako slušati svoje tijelo “Na zidu si postavim limite i kad osjetim tremu, znam da ne mogu iznad zadanog cilja”.

Usporavanje disanja i opuštanje zgrčenih mišića

Voditeljica projekta, psihologinja Dr. Katharina Luttenberger objašnjava: “Sudionici će naučiti kako se osjeća strah, kako ga prepoznati i kako se obraniti. U kritičnoj situaciji može pomoći svjesno usporavanje disanja i opuštanje zgrčenih mišića. U neugodnoj situaciji, primjerice na poslu kad stojimo pred šefom, možemo to ponoviti”.

Razni sportovi i plesanje rumbe pomažu

Dr. Andreas Ströhle, predstojnik odjela za psihijatriju i psihoterapiju u berlinskoj bolnici Charité, veliki je zagovornik liječenja depresije uz pomoć bavljenja sportom. Aktivnost potiče razne promjene u tijelu. Hormoni sreće, serotonin i dopamin postaju lakše dostupni a kretanje dugoročno uzrokuje pozitivne promjene i na sustav stresnih hormona. Na pitanje koji je sport najbolji protiv depresije, Dr. Ströhle odgovara da nema pravila. To može biti vožnja bicikla, trčanje ili plivanje, a već je objavljen i znanstveni rad da plesanje rumbe  djeluje protiv depresije. Igranje stolnog tenisa u grupi ima učinak jednak terapiji lijekovima.

Važno je da sport pruža pacijentu zadovoljstvo i da bude ustrajan u bavljenju aktivnostima. Kod terapijskog penjanja, prema mišljenju Dr. Ströhlea, pored bioloških procesa, korisni su i psihološki mehanizmi koji pomažu bolesnicima s dijagnozom depresije i anksioznosti.

Nema prežvakavanja crnih misli

Doktorica Luttenberger objašnjava prednost boulder – terapijskog penjanja pred ostalim sportovima: “Kod depresije je česta pojava ruminacije (prežvakavanja, neprestane okupacije i održavanja negativnih misli u svijesti). Pri vožnji bicikla ili trčanju može se te crne misli i dalje prežvakavati, ali na stijeni postoji samo sada i ovdje. Jednostavno, ne smijem pasti i mozak sam od sebe odbacuje sve druge misli.”

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwitterpinterestmail
26-07-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: ergoterapija, kako izlječiti tešku depresiju i tjeskobu?, životnistil rtl,