Ketoni u mokraći – što su ketoni u urinu, mjerenje, uzroci i simptomi ketonurije, liječenje

Mjerenje ketona u mokraći
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Ketoni u mokraći najčešće se pojavljuju kod izgladnjivanja, visokoproteinske prehrane i nepravilne razgradnje ugljikohidrata. Sami ketoni produkt su razgradnje masti i ne nalaze se u normalnom urinu

Što se kemijskog značenja tiče, ketoni su organski spojevi koji u molekuli sadrže karbonilnu skupinu CO (ugljikov monoksid). Ketonska tijela dijele se na aceton, acetoacetat i ß-hidroksibutirat.

Gladovanje

Što su ketoni u urinu?

Poznato je da je glukoza glavno gorivo za proizvodnju energije, tj. za funkcioniranje organizma. Ako organizam zbog nekog razloga ne može iskoristiti glukozu, koristi masti.

Kako bi se masti mogle pretvoriti u energiju, organizam ih treba rastaviti na manje dijelove – ketone. Riječ je o kiselom produktu čije nakupljanje može štetiti organizmu.

Mjerenje ketona u mokraći

Povišena razina ketona u organizmu može se ustanoviti dvama načinima:

  • mjerenjem razine u mokraći,
  • mjerenjem razine u krvi.

Što se tiče mjerenja razine ketona u mokraći, ono se može napraviti i kod kuće pomoću test traka za ketone u urinu. Potreban je sterilan jutarnji uzorak urina.

Uzorak mokraće

Radi dobivanja točnih vrijednosti od izuzetne je važnosti pravilno sakupljanje uzorka, a o tome možete pročitati ovdje.

Ovisno o koncentraciji ketona urinska će traka promijeniti boju. Ipak, laboratorijske su pretrage točnije.

Mjerenje razine ketona u mokraći ima nekoliko nedostataka:

  • može ukazati na povišenu razinu ketona, ali ne i točnu količinu,
  • urinske trake ne mogu odrediti razinu ketona ß-hidroksibutirat, a koji se pojavljuje na početku razvoja ketoacidoze,
  • ketonski spojevi u mokraći nakupljaju se od zadnjeg mokrenja pa nije moguće odrediti trenutačnu razinu,
  • kod ketoacidoze dolazi do dehidracije koja otežava prikupljanje urina.

Zato je preciznije mjerenje razine ketona u krvi, a za to se mogu koristiti i mjerači glukoze koji testiraju krv i na ketone.

Ketoni u krvi

Ketonska tijela u urinu – referentne vrijednosti

Već je rečeno da urin ne bi trebao sadržavati ketone.

Povišena razina ketona u urinu kreće se do 160 mg/dl.

Manjom količinom smatra se manje od 20 mg/dl, umjerenom količinom 30 – 40 mg/dl, a velikom razinom više od 80 mg/dl. Prisutnost ketona u urinu naziva se ketonurija (KET).

Ketonski spojevi u mokraći – uzroci

Faktori koji dovode do pojave ketona u mokraći su:

Visokoproteinska prehrana

Ketoni u mokraći – simptomi

Povišena razina ketona nosi za sobom sljedeće simptome:

Ketoni u urinu bez glukoze

Ako pretraga mokraće pokaže povišenu razinu ketona i negativnu glukozu, nije riječ o dijabetesu. Najčešće je riječ o gladovanju i/ili žeđi prije davanja uzorka urina.

Razlog može biti i u visokoproteinskoj dijeti. Ketoza je uobičajena i kod bolesnih ljudi koji ne mogu jesti.

Dijabetes

Ketoni u urinu kod djece

Povišena razina ketona u mokraći kod djece može upućivati na nedovoljnu preradu masnoća i opterećenje jetre ili dijabetes, pogotovo ako je povišena i glukoza.

Prvo se rješava prilagođenom prehranom, a drugo odgovarajućom terapijom. Ako glukoza nije prisutna, pojava ketona simptom je gladovanja prije davanja uzorka urina. Uzroci mogu biti i:

Ketoni u urinu u trudnoći

Ketoni u urinu u trudnoći

Pojava ketonskih tijela u mokraći trudnice upućuje na gestacijski dijabetes i može štetiti fetusu. Također, tijekom trudnoće, zbog teške mučnine i povraćanja, u urinu se mogu pronaći umjerene količine ketona.

Ketonurija može nastupiti zbog prekomjernog unosa proteina i masne hrane, a premalo ugljikohidrata. Virusne i bakterijske bolesti mogu izazvati pojavu ketona u mokraći.

Hidracija

Ketoni u mokraći – liječenje

Od velike je važnosti uzimanje dovoljno tekućine i pravilna prehrana koja uključuje:

Zdrava prehrana

Treba ograničiti unos masti i prehranu obogatiti kvalitetnim ugljikohidratima. Probavu ugljikohidrata poboljšavaju vitamini B1 (zrna žitarica, mlijeko, meso, orah, povrće itd.) i B6 (meso, posebno jetra i bubrezi, jaja, riba, špinat, banane, avokado itd.).

Umjesto konzumnog šećera preporučuje se ksilitol (brezin šećer) koji organizam dobro opskrbljuje energijom, a ima niski glikemijski indeks.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Sviđa li vam se članak? Ocijenite ga i podijelite:

0 / 5 (0 votes)
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni