Prirodni laksativi – koji su i zašto ih koristiti

toaletni-papir

Prirodni laksativi, u obliku određenih prehrambenih namirnica, koriste se u ove svrhe stoljećima. Ljudi su oduvijek znali da je redovita probava važna za zdravlje. Čini se da je u današnjem društvu, zbog loše prehrane, stresa i čestih putovanja to postaje problem.  

Većina stručnjaka slaže se oko toga da je važno imati stolicu najmanje tri puta tjedno. Ako ste jedni od onih koji su zadovoljni ako do toga dođe jednom ili dvaput tjedno, razmislite o promjeni prehrane i načina života. Umjetni laksativisu ovdje kao brza, ali ne i dugoročna rješenja

Kome su laksativi namijenjeni?

Laksative najviše koriste pojedinci koji pate od poremećaja u prehrani, kao što su anoreksija i bulimija. Oni ih koriste kako bi si pomogli u kontroli svoje težine i osjećaja da su pretili. Druge osobe koje redovito koriste laksative su sredovječne ili starije odrasle osobe te sportaši i bodybuilderi.

Prvi zbog problema sa zatvorom, a drugi kako bi očuvali svoju težinu i izgled.

Uzroci zatvora su različiti, a uključuju:

  • nedostatak vlakana,
  • dehidraciju,
  • stres i
  • manjak sna.

Industrijski laksativi koji se prodaju u trgovinama i ljekarnama rješavaju problem, ali postoji rizik da postanete ovisni o njima

mršavljenje

Zašto koristiti prirodne laksative?

Već spomenuti laksativi, koji stimuliraju probavu na umjetan način, postali su brza rješenja za život brzog tempa. Ono o čemu korisnici tih laksativa možda ne razmišljaju su moguće nuspojave do kojih dolazi njihovom zlouporabom. Među njima su:

  • dehidracija;
  • neuravnoteženost elektrolita;
  • promjene su esencijalnim kiselinama;
  • nemogućnost proizvodnje dovoljno probavnih enzima;
  • edem (zadržavanje vode u organizmu);
  • vrtoglavicu i slabost;
  • oštećenje debelog crijeva i probavnih organa;
  • izmjena proljeva i zatvora;
  • problemi s kardiovaskularnim sustavima;
  • gubitak težine ili suprotno. 
probiotici

Zdrava prehrana s puno voća i povrća je puno bolji izbor od riskiranja ovisnosti o umjetnim laksativima. Gotovo sve vrste povrća, voća, mahunarki, sjemenki i orašastih plodova su velik izvori topljivih i netopljivih vlakana, elektrolita, vitamina i minerala na koje se vaš probavni sustav oslanja.

Povećani unos hranjivih tvari općenito povećava vašu sposobnost stvaranja zdrave stolice. Ipak, jednu stvar treba imati na umu kada je riječ o hrani koja djeluje kao prirodni laksativ: nismo svi jednaki. Zbog toga je važno testirati koja vam hrana odgovara kako bi izbjegli dodatne probavne smetnje. 

Prirodni laksativi

Laksativi se često prodaju u obliku čajeva, a o jednom takvom smo već pisali. Riječ je o čaju od sene. Još neki čajevi koji mogu pomoći u regulaciji probave su čaj od maslačka, čaj od mente, zeleni i crni čaj te cascara. U članku pročitajte više o drugim namirnicama kojima možete povećati pokretljivost svog probavnog trakta

Aloe vera

Aloe vera jedan je od najstarijih i najbolje istraženih prirodnih laksativa. Ona je bogata enzimima, vitaminima, mineralima i elektrolitima koji pomažu u liječenju crijeva. Antrakinoni su spojevi iz aloje koji povećavaju količinu vode u crijevima stimuliranjem lučenja sluzi i jačanjem crijevne peristaltike, kontrakcija koje razgrađuju hranu.

aloe-vera

Aloe vera ima i protuupalne sastojke koje smanjuju oticanje i poboljšavaju funkciju probavnih organa. Neke od ostalih prednosti aloe vere su njezina sposobnost da potpomogne vraćanju pH ravnoteže u tijelu, smanji rast parazitskih organizama i potakne rast dobrih probavnih bakterija.

Orašasto voće i sjemenke 

Uključite više lako probavljivih sirovih sjemenki i orašastih plodova u vašu prehranu. To su sjemenke lana, bundeve, konoplje, sezama, suncokreta, chia, bademi i orasi. Svi su bogati vlaknima, vitaminom E, bjelančevinama, cinkom i drugim esencijalnim hranjivim tvarima.

orasasti-plodovi-i-sjemenke

Lanene sjemenke su prirodan lijek kako za zatvor, tako i za proljev. Chia sjemenke upijaju vodu i u kombinaciji s njom tvore želatinoznu tvar koja olakšava kretanje kroz vaša crijeva. Ove sjemenke su sjajan način da povećate unos vlakana. No imajte na umu da s njima pijete i puno vode. 

Zeleno lisnato povrće

Osim što sadrži puno vlakana, zeleno lisnato povrće je bogato magnezijem. Manjak magnezija je jedan od najčešćih uzroka zatvora kod odraslih osoba. Magnezij je elektrolit koji ima prirodnu sposobnost da ublaži stolicu i opusti mišiće. Bez njega je vrlo teško održati zdravlje probavnog sustava. 

zeleno-povrce

Probiotici

Probiotici su “dobre bakterije” u vašem crijevu koje u ravnotežu dovode različite vrste “loših bakterija”. Oni pomažu u stvaranju zdrave crijevne flore i mogu vam pomoći da izbjegnete probavne probleme, uključujući zatvor i proljev. Probiotička hrana uključuje kefir i jogurt te kiseli kupus i drugo ukiseljeno povrće.  

Voće bogato vlaknima

bobicasto-voce

Riječ je o bobičastom voću, smokvama, šljivama, jabukama i kruškama. Voće ima puno vlakana i antioksidansa, a oni ublažuju i sprječavaju upale u probavnom sustavu. Dok je bobice i jabuke bolje jesti svježe, šljive, smokve ili datulje su zdravije i bolje djeluju na probavu u sušenom obliku.  

kruske-i-jabuke

Voće koje sadrže pektin (jabuke ili kruške) su osobito dobar izbor. Isto tako, jabučni ocat je također odlična opcija za prirodno liječenje zatvora! Većini voće pomaže da se opuste dok im istovremeno pruža osjećaj sitosti. No valja imati na umu da su moguće neželjene reakcije na neko voće. 

Voda od kokosa

Kokosova voda je za vas dobra iz više razloga; ne samo da je izvrsna alternativa običnoj vodi ili slatkim napitcima, nego također pomaže u održavanju zdravih razina elektrolita, sprečavanju dehidracije i čišćenju mokraćnog sustava. Stoljećima se koristila za prirodno povećanje hidratacije zbog visokog sadržaja elektrolita, osobito kalija.

Kava

kava

Čini se da jutarnja kava ne budi samo vašmozak, nego i vaše debelo crijevo. Kava sadrži spoj koji se zove klorogenska kiselina, a koji stimulira kretanje debelog crijeva. Osim toga, ona sadrži i niz antioksidansa koji mogu pomoći u borbi protiv upala i u smirivanju nadraženih crijeva. 

The Rubik’s Cube seems to be an impossible puzzle but it’s easy to solve it using algorithms.

Članak uređen:

Saznajte više o nesanici u sljedećim tekstovima:

Saznajte više o vlaknima u sljedećim tekstovima:

Saznajte više o stresu u sljedećim tekstovima:

Ocjenite članak

4 / 5   1

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: prirodni laksativ, laksativ, laksativi, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Prirodni laksativi – koji su i zašto ih koristiti

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.