Serotoninski sindrom – uzroci, simptomi i liječenje

serotoninski sindrom

Serotoninski sindrom se pojavljuje kod uzimanja lijekova koji podižu razinu serotoninina koji se akumulira u vašem tijelu. Serotoninski sindrom se može pojaviti kada povećate dozu takvog lijeka ili dodate novi lijek u svoj režim. Određene droge i dodatci prehrani su također povezani sa serotonisnkim sindromom.

Serotonin je kemikalija koju proizvodi vaše tijelo i koja je potrebna vašem mozgu i živčanim stanicma za normalno funkcioniranje. No, previše serotonina može uzrokovati simptome koji variraju od blagih, poput proljeva, pa do težih, poput groznice i napadaja. Teži oblik serotoninskog sindroma može biti opasan po život ako se ne liječi.

Blaži oblici serotoninskog sindroma obično se povlače otprilike dan nakon prestanka uzimanja lijekova koji uzrokuju simptome ili uzimanjem lijekova koji spriječavaju proizvodnju serotonina.

Serotoninskog sindrom – simptomi

Simptomi serotoninskog sindroma se obično pojavljuju nekoliko sati nakon uzimanaj novog lijeka ili povećanja doze lijeka koji trenutno uzimate. Znakovi i simptomi uključuju:

Serotoninski sindrom

Teži oblik serotoninskog simptoma može biti opasan po život.

Njegovi simptomi uključuju:

  • visoku temperaturu,
  • napadaje,
  • nepravilan rad srca,
  • nesvjestica.

Kada posjetiti liječnika?

Ako sumnjate da imate serotoninski sindrom nakon što se počeli uzimati novi lijek ili ste povećali dozu trenutnog lijeka nazovite liječnika ili ga hitno posjetite. Ako imate teške simptome ili simptome koji se naglo pogoršavaju pod hitno tražite medicinsku skrb.

Serotoninski sindrom – uzroci

Pretjerano nakupljanje serotonina u vašem tijelu uzrokuje simptome serotoninskog sindroma. U normalnim okolnostima, živčane stanice u vašem mozgu i leđnoj moždini proizvode serotonin koji pomaže u upravljanju vaše pozornosti, ponašanja i temperature tijela.

Ostale živčane stanice u vašem tijelu, posebno one u vašim crijevima, također proizvode serotonin. U tim područjima serotonin utječe na reguliranje probavnog sustava, protoka krvi i disanja.

Iako je moguće da uzimanje samo jednog lijeka koji povećava razinu serotonina uzrokuje serotoninski sindrom, ipak se on većinom pojavljuje kada kombinirate određene lijekove. Čest uzrok serotoninskog sindroma je također i prekomjerno uzimanje antidepresiva.

Određeni lijekovi i dodaci prehrani također mogu biti pozevani s ovim stanjem. Ti lijekovi i dodatci uključuju:

  • Selektivni inhibitori ponovne pohrane serotonina (SSRI), antidepresive kao što su citalopram (Celexa), fluoxetine (Prozac, Sarafem), flivoxamin, paroxetin (Paxil) i sertraline (Zoloft).
  • Serotonin i noreprofin povrat inhibitori (SNRI), antidepresivi kao što su trazodone i venlafaxine.
  • Bupropion (Wellbutrin, Zyban).
  • Triciklkički antidepresivi kao što su amitriptilin i nortiptilin (Pamelor).
  • Lijekovi protiv migrene.
  • Lijekovi poput boli kao što su Demerol, Flexeril, Ultram.
  • Lithium.
  • Zabranjene droge kao LSD, ecstazy, kokain i amfetamin.
  • Lijekovi protiv mučnine.
  • Linezolid (Zyvox), antibiotik.

Serotoninski sindrom – liječenje

Tretmani liječenja serotoninskog sindroma ovise o težini vaših simptoma:

  • Ako su simptomi slabiji posjet liječniku i stopiranje lijeka koji uzrokuje problem će biti dovoljan.
  • Ako imate simptome koji brinu liječnika morat ćete u bolnicu na nekoliko sati kako bi provjerili što sve nije u redu.
  • Ako imate teži oblik serotoninskog sindrom trebat ćete intenzivni tretman u bolnici.

Ovisno o vašim simptomima možete dobiti jedan od sljedećih tretmana:

  • Lijekovi za opuštanje mišića poput diazepama (Valium) ili lorazepama (Ativan) mogu pomoći protiv ukočenosti mišića i raznih napadaja.
  • Kisik i intravenska tekućina – udisanje kisika kroz masku pomažu održavanju normalne razine kisika u vašoj krvi, a IV tekućina se koristi za liječenje dehidracije i groznice.
  • Lijekovi koji kontroliraju rad srca i krvni tlak.
  • Uređaj za pomoć pri disanju ili lijek za paraliziranje mišića mogu pomoći ako imate visoku temperaturu.

Blaži oblici serotoninskog sindroma obično nestanu 24 sata nakon prestanka uzimanja lijeka koji uzrokuje povećanu razinu serotonina. No, simptomi serotoninskog sindroma koji su uzrokovani nekim antidepresivima mogu trebati i do nekoliko tjedana da potpuno nestanu jer takvi lijekovu ostanu u vašem sustavu duže nego bilo koji drugi lijekovi koji uzrokuju serotoninski sindrom.

Članak uređen:

Ocjenite članak

4.70 / 5   10

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: Serotoninski sindrom, serotoninski sindrom simptomi, serotonin sindrom, seratoninski sindrom, sta je serotoninski sindrom, poremecaj serotonina, Seretonin manjak, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Serotoninski sindrom – uzroci, simptomi i liječenje

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje