Simptomi klimakterija i menopauze i kako ih ublažiti

menopauza-klimakterij

Klimakterij i menopauza predstavljaju razdoblje velikih promjena u životu žene, a one često mogu biti praćene raznim teškoćama. Neki od simptoma menopauze i klimakterija mogu u velikoj mjeri utjecati na fizičko, ali i psihičko stanje tijekom ovog razdoblja.

Menopauza označava posljednje menstrualno krvarenje iz maternice te prestanak reproduktivno plodnog vijeka žene. Menopauza je uzrokovana hormonalnim promjenama. Kod manjeg broja žena menopauza počinje u 40. godini života, prosječno se pojavljuje u dobi između 45 i 55 godina života.

Međutim, simptomi klimakterija i menopauze mogu se znatno ublažiti te tako olakšati završetak reproduktivnog ciklusa žene. Premda bi zdravlje u menopauzi trebalo biti prioritet svake žene, većina žena zapravo ne obraća posebnu pozornost na simptome koji prate menopauzu. U studiji provedenoj u Anjarakandyu 2013. godine u kojoj je sudjelovalo više od 106 žena utvrđeni su sljedeći rezultati.

Prosječna dob postizanja menopauze bila je 48,26 godina. Emocionalne poteškoće u vidu depresije i razdražljivosti zabilježene su u 90,7% slučajeva, glavobolja 72,9%, letargija 65,4%, zaboravnost 57%, problemi mišićno koštanog sustava 53,3%, smanjen libido 31,8%, genitalni problemi 9,3%, promjena glasa 8,4%. No, ono što je zabrinjavajuće je izrazito nizak postotak žena koje su znale točan uzrok menopauze, svega 22,4%.

Menopauza početak

Perimenopauza je razdoblje koje prethodi menopauzi koja u prosjeku započinje u 45. godini života. Kod žena početak menopauze može varirati. Neke žene će ranije ući u fazu promjene, druge će to doživjeti kasnije.

Klimakterij je medicinski termin kojim se označava razdoblje koje prethodi posljednjoj menstruaciji. Tijekom tog perioda događaju se određene promjene na tijelu žene koje će naposljetku rezultirati menopauzom odnosno trajnim gubitkom menstruacije i prestankom cikličke djelatnosti jajnika kod žene.

U menopauzi se smanjuje lučenje estrogena uz potpuni prestanak lučenja progesterona. Mjesečnice postaju neredovite i pojavljuju se sve rjeđe. Međutim, ponekad ovo nisu jedini simptomi koji ukazuju na početak menopauze, stoga ćemo nabrojati one poznate. 

Simptomi isto tako mogu varirati ovisno o ženi i ovisno o njezinoj dobi. Neke žene imaju period menopauze jednako intenzivan poput onog kakvog su imale njihove majke. Druge nemaju gotovo nikakve drastične simptome.

Simptomi predmenopauze (rani klimaks simptomi)

Znanstvenici ističu kako milijuni žena koje pogađaju simptomi predmenopauze doživljavaju niz zdravstvenih problema kao što su:

Upravo se ovi simptomi pojavljuju prije simptoma menopauze. Velik broj simptoma odnosi se na hormonalne promjene koje nastupaju od 3 do 5 godina prije menopauze. Razdoblje nastupanja takvih promjena naziva se perimenopauza.

menopauza

Perimenopauza simptomi (ostali):

Ove kao i druge simptome neće osjetiti sve žene. Osjetljivost na promjene ovisi o osobnoj osjetljivosti na estrogen i progesteron. Žene koje su imale problema s hormonima, te one koje su osjećale tijekom plodnog razdoblja simptome PMS-a ili su imale postporođajnu depresiju imaju veće šanse iskusiti simptome perimenopauze.

Promjene estrogena utječu na pad kolagena koji je prirodni protein odnosno glavna komponenta kože, zglobova, kose, noktiju, mjehura i vagine.

Gubitak kolagena uzrokuje bolove u mišićima te trnce u koži. Napadi panike i depresije u perimenopauzi većinom se javljaju kao posljedica manjka estrogena odnosno hormona koji povećava razinu serotonina, spoja u mozgu koju uzrokuje dobro raspoloženje.

Bolove u zglobovima i mišićima ne treba povezivati isključivo s perimenopauzom. Isti simptomi se mogu javiti i kod autoimune bolesti – reumatoidnog artritisa.

Menopauza simptomi (klimakterij simptomi)

Menopauza označava završetak reproduktivnog ciklusa žene. Uzrok menopauze je postupno iscrpljivanje funkcije jajnika što dovodi do potpunog prestanka sinteze ženskih i muških spolnih organa.

Nastupanje menopauze može se odrediti godinu dana nakon posljednje menstruacije s obzirom na to da u tom razdoblju još uvijek postoji mogućnost začeća

Otprilike 50-80% žena će doživjeti većinu simptoma klimakterija, dok je vrlo mali broj onih koje ih uopće neće osjetiti. No, i u tim će slučajevima najčešće tijekom klimakterija menstrualni ciklusi biti neredoviti.

Simptomi klimakterija rezultat su smanjene razine hormona, prvenstveno gestagena i estrogena. Zapravo, može se reći kako je klimakterij razdoblje prilagodbe tijela na takvu smanjenu razinu hormona.

Uobičajeni simptomi klimaksa su:

  • znojenje tijekom noći i napadi vrućine,
  • pojačani otkucaji srca i povišen krvni pritisak,
  • neredovita menstruacija (vrijeme između dvije menstruacije može biti i duže od 60 dana),
  • depresivna raspoloženja, razdražljivost, osjećaj tjeskobe i emocionalna labilnost,
  • manjak koncentracije,
  • povećanje tjelesne težine,
  • glavobolja,
  • nesanica,
  • manjak ili gubitak libida,
  • promjene u strukturi kose, kože i noktiju,
  • bolovi u kostima, zglobovima i mišićima,
  • suha rodnica,
  • bolovi tijekom spolnog odnosa,
  • inkontinencija,
  • bolest krvnih žila,
  • snižavanje gustoće kostiju,
  • osteoporoza s prijelomima.

Mnogi simptomi klimaksa mogu biti prilično neugodni. Međutim, danas postoje široke terapijske mogućnosti kojima se ublažavaju razni simptomi menopauze, a osim toga pozitivne rezultate pokazuju i meditacija, akupunktura i ljekovito bilje.

Australazijsko društvo za menopauzu (Australasian menopause society) na svojim je stranicama 2016. objavilo članak u kojem se govori o novim prijedlozima za poslodavce kako bi podržali žene tijekom razdoblja menopauze ali i godina koje slijede. Preporučuju se promjene na radnom mjestu, ali i programi promicanja zdravlja. Jedan od voditelja projekta, Gavin Jack smatra da bi upravo radno mjesto trebalo biti mjesto na kojem se žene mogu informirati o menopauzi.

Poslovna i upravljačka literatura se gotovo uopće ne bavi pitanjem menopauze na radnom mjestu. Jack i ostali stručnjaci koji rade na studiji ističu važnost optimalnog fizičkog i psihosocijalnog okruženja koje u konačnici doprinosi zdravlju i dobrobiti radnika. Jedna od prethodno provedenih studija pokazuje da su žene sa simptomima menopauze u razdoblju od 12 mjeseci imale račun zdravstvenog osiguranja od 339 milijuna dolara, 27 milijuna dolara velik trošak zbog gubitka posla te 1,5 milijuna više posjeta medicinskim ustanovama, nego žene koje nisu pokazivale simptome menopauze

Jack i njegovi kolege među kojima je i Philip M. Sarrel, emeritus profesorica opstetricije, ginekologije i reproduktivne znanosti na Medicinskom fakultetu Sveučilišta Yale, ističu da bi se preopterećenost zdravstvenog sustava znatno smanjila baš kao i ekonomski troškovi kada bi poslodavci pružili podršku i razumijevanje svojim djelatnicama.

Premda zvuči komplicirano, zapravo je riječ o osiguravanju sigurnih i zdravih radnih sredina bez diskriminacije

menopauza kreni zdravo

Menopauza i menstruacija

Budući da hormonalne promjene utječu na jajnike, ciklus može trajati duže ili kraće nego obično ili izostati nekoliko mjeseci. Ako vam menstruacije izostane duže od tri mjeseca ili su prisutni simptomi poput umora ili teškog disanja, potrebno je obratiti se liječniku.

Ovo posebno vrijedi za osobe mlađe od 40 godina.

Menopauza simptomi vrtoglavica

Vrtoglavicu možemo opisati kao osjećaj da se cijela okolina pokreće. Ta pojava je većinom praćena vrlo neugodnim simptomima kao što su mučnina i povraćanje. Pacijentice se na vrtoglavicu žale čak i kada nemaju osjećaj rotacije već samo osjećaj nestabilnosti.

Bitno je naglasiti i kako vrtoglavica nije bolest već samo simptom. Ovaj simptom je karakterističan za razdoblje menopauze, međutim nipošto se ne smije bez dijagnostike pripisati menopauzi, budući da mnoge zloćudne bolesti također mogu biti praćene vrtoglavicom.

Što učiniti ako vas uhvati vrtoglavica:

  • Ako vas vrtoglavica uhvati najbolje je da odmah sjednete ili legnete kako bi se izbjegao mogući pad i ozljeda glave.
  • Popijte malo tekućine (voda sa šećerom ili sok) kako biste bili sigurni da vrtoglavica nije uzrokovana padom razine šećera u krvi
  • Ako je vrtoglavica praćena poremećajem govora, dvoslikom ili slabošću mišića lica i udova – potražite liječničku pomoć.
  • Ako ste sami i bojite se da vam neće biti bolje, pozovite prvog susjeda ili neku drugu osobu koja vam može doći pomoći ili jednostavno pozovite hitnu medicinsku pomoć

Menopauza simptomi forum

Menopauza simptomi forum iskustvo:”Ja sam u menopauzu ušla s 37 godina, a s 42 godine potpuno izgubila menstruaciju, znači da sam u postmenopauzi (tako se zove period nakon potpunog gubitka menstruacije). Od 37. do 40. sam se napatila sa stalnim krvarenjima, šest puta sam završila na čišćenju jer mi tablete i injekcije nisu pomogle, a zbog toga ne uziman nikakvu nadomjesnu terapiju.

Sada imam 48 godina i nemam nekih većih tegoba vezanih uz to, možda koji mali valung, malo nervoze ali ništa strašno. Problem mi je debljanje i totalna promjena okusa što se tiče hrane.

Prije sam se davila u voću, povrću i tijestu, a sada samo sanjam o mesu i žestokoj, masnoj, ljutoj i kiseloj hrani. Na mome iskustvu možete naučiti da je jako važno paziti i reagirati na povećanje kilaže jer možete zaglaviti kao ja. (2002. god. imala sam 60-62 kg, a sada imam 92).

U mojoj obitelji sve žene (za koje znam) su u menopauzu ušle normalno, oko 50-te godine. Moja sestrična, koja je i moja generacija) je prošla kao i ja (s 42) tako da u genetiku nisam bas sigurna.”

Menopauza simptomi forum iskustvo:”Ja sam rano ušla u menopauzu ( 46 godina), ne uzimam hormone jer imam miom na maternici koji bi uz hormone počeo rasti, pa mi je ginekolog preporučio da ne uzimam hormone.

Nemam prevelikih problema za sada, nešto valunga po noći, tu i tamo po danu, suhoća kože i kose, što se tiče emocionalnog stanja, mislim da nisam osjetljivija, na muža ne vičem više nego prije i ne više nego što je to normalno. I da, udebljala sam se, nešto zbog menopauze, nešto zbog toga što sam prestala pušiti, i sve je teže smršaviti kako godine idu.”

menopauza lijecenje

Metode samopomoći u menopauzi

Određene promjene u načinu života mogu uvelike utjecati na ublažavanje simptoma menopauze i klimakterija.

Prvenstveno se preporučuje zdrava i raznovrsna prehrana, bazirana na namirnicama koje osiguravaju kalcij, kao što su mliječni proizvodi, sir, sardine, losos i zeleno lisnato povrće. Adekvatan unos kalcija će usporiti snižavanje gustoće kostiju i nastanak osteoporoze s prijelomima.

Osim toga, od velike koristi pri ublažavanju simptoma menopauze i klimakterija može biti i umjerena fizička aktivnost koja će pomoći u održavanju opće kondicije, smanjiti rizik od razvoja bolesti srca te ojačati kosti.

Preporučuje se aktivnost na otvorenom s obzirom na to da izloženost suncu potiče proizvodnju vitamina D koji pomaže tijelu apsorbirati kalcij iz hrane te tako doprinosi zdravim kostima i zubima.

Uz zdravu prehranu i fizičku aktivnost, također se preporučuje i izbjegavanje stresnih situacija, dovoljno odmaranja te nošenje pamučne odjeće kako bi ublažili napade vrućine. Još jednom ćemo navesti ključne mjere samopomoći u menopauzi:

  • Redovito vježbajte – pazite da su vježbe u skladu s vašim godinama ali i zdravstvenim tegobama koje imate, ako primjerice imate probleme s kralježnicom, nemojte dizati teške predmete.
  • Ojačajte dno zdjelice kako biste izbjegli neke oblike urinarne inkontinencije (Kegelove vježbe).
  • Ograničite unos kofeina, šećera i alkohola.
  • Prestanite pušiti!
  • Redovito i dovoljno spavajte te odmarajte po potrebi tijekom dana.
  • Ako je potrebno, uzimajte hormonsku terapiju.
  • iskoristite period menopauze kao prigodu za prevenciju bolesti i dugoročno poboljšanje zdravlja i kvalitete života.

Prirodni lijekovi i dodaci prehrani

Ako promjena načina života kao ni hormonska terapija nisu dali rezultate onda je definitivno vrijeme za isprobavanje alternativnih metoda ublažavanja simptoma.

  • Potražite začinske ili biljne proizvode koji se mogu pronaći na tržištu (kreme ili dodaci prehrani) čiji su ključni sastojci fitoestrogeni.
  • Cimicifuga racemosa (sjevernoamerička biljka) u nekim se istraživanjima pokazala djelotvornom u ublažavanju valova vrućine u perimenopauzi. Budite na oprezu jer su zabilježeni i slučajevi oštećenja jetre koji su povezani s uporabom ove biljke. Oštećenja su nastala pretjeranom konzumacijom.
  • Vitamin E možete potražiti u ljekarni, izdaje se bez recepta. Vitaminom E bogata su i klice žitarica, hladno prešana biljna ulja, kukuruzno ulje, iznutrice, jaja, orašasti plodovi, suncokretove sjemenke, tamnozeleno lisnato povrće, batat.
  • Vitamin C također možete potražiti u ljekarni bez recepta, dobrodošao je čak i u kombinaciji s ostalim vitaminima. Vitaminom C su bogati citrusi, zelena paprika, dinja, bobičasto voće, kivi, rajčice, zeleno lisnato povrće.
  • Beta-karoten – batat, bundeva, dinja, marelica, mrkva, paprika, papaja, rajčica, lubenica, rotkvice, zobene pahuljice.
  • Cink – crveno meso, jaja, sir, iznutrice, cjelovite žitarice, plodovi mora, mahunarke, ,miso, tofu, pivski kvasac, gljive, sjemenke bundeve i suncokreta.
  • Selenheljda, kvinoja, ječam, proso, raž, smeđa riža, zob, masna riba, školjke, sezam, brazilski oraščići. 
  • Polifenoli – sjemenke grožđa, crno vino, indijski i zeleni čaj.
  • Europska borovnica bogata je antocijaninima. Antocijanini ojačavaju zid ove krvnih žila, smanjuju upalu i stabiliziraju kolagen.
  • Djetelina je bogat izvor fitoestrogena. Pomaže u normalizaciji menstrualnih ciklusa, bolnih menstruacija, ali i smanjivanja simptoma menopauze, te djeluje preventivno protiv raka.
  • Neven se još od davnina koristi kao pomoć u normalizaciji menstrualnog ciklusa te kod smanjenja menstrualnih bolova.
  • Od tinktura posebno se mogu izdvojiti tinktura konopljike i tinktura crvene djeteline.

menopauza dodaci prehrani

Na tržištu mogu pronaći i hormonski suplementi kojima se pokušava podignuti razina estrogena u tijelu. Međutim, postoji i negativna posljedica prilikom uzimanja egzogenog estrogena, a to je da se rizik za nastanak karcinoma dojke povećava u žena koje su uzimale velike doze estrogena u terapeutske svrhe.

Zdrav pristup životu općenito je najvažnija stavka u borbi s nemilosrdnim simptomima menopauze. U menopauzi će vam se činiti da vam se život u potpunosti okreće naopačke i to se doista događa.

Bit će vam vrlo teško kontrolirati se, ali upravo zato morate prihvatiti pomoć stručnjaka. Nitko vas ne može prisiliti da uzimate dodatke i hormonsku terapiju, ali prihvatite barem pomoć terapeuta. To što vam se događa u potpunosti je normalno, psihička reakcija na promjenu također je u potpunosti normalna. 

Mnoge žene su iskusile psihičke probleme tijekom menopauze. ne dozvolite da vam menopauza uništi život na kakav ste navikli, te ne dozvolite da vaše ponašanje otjera ljude do kojih vam je stalo. 

Prakticiranje joge kod ublažavanja simptoma menopauze

Istraživanje objavljeno 2012. u časopisu Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, a provedeno na 44 žene u postmenopauzi koje su imale problema s nesanicom pokazuje kako prakticiranje joge može u velikoj mjeri olakšati probleme sa spavanjem te ublažiti druge simptome menopauze, kao što su snižavanje razine stresa, valovi vrućine, noćno znojenje i slično.

U navedenom istraživanju je utvrđeno kako je nakon 4 mjeseca prakticiranja joge u trajanju od 15 minuta dnevno došlo do znatnog ublažavanja simptoma menopauze. Na satovima joge primjenjivale su se vježbe istezanja koje prate pravilne tehnike disanja.

Izvori: 

  1. Sagar A. Borker, P.P. Venugopalan, Shruthi N. Bhat. (2013). Study of menopausal symptoms, and perceptions about menopause among women at a rural community in Kerala. US National Library of Medicine National Institutes of Health.
  2. Jack G, Ricah K, Bariola E, Pitts M, Schapper J, Sarrel P. (2016) Menopause in the workplace: What employers should be doing. Maturitas
  3. (2016). Women at work: New horizons for menopause research. Australasian menopause society
  4. Holger Cramer, Romy Lauche, Jost Langhorst, Gustav Dobos. (2012). Effectiveness of Yoga for Menopausal Symptoms: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled TrialsUS National Library of Medicine National Institutes of Health
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

05-10-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

4.02 / 5   49
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: klimakterij, menopauza simptomi, menopauza, simptomi menopauze, klimakterij simptomi, klimaks simptomi, klimaks, klimaks i znojenje, simptomi klimaksa, menopauza simptomi godine,