Kroničan umor i pospanost – uzroci, simptomi i liječenje

kronican-umor
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Svatko od nas se povremeno bori s umorom i osjećajem opće slabosti. Takvi slučajevi privremenog umora obično imaju uzrok koji se lako identificira. ”Umor predstavlja već klasičnu frazu koja je ušla u medicinski rječnik, doduše samo kao opis stanja, ali ne i kao dijagnoza

Kroničan umor, s druge strane, traje dulje i osjeća se jače. To je gotovo trajno stanje umora koje se razvija tijekom vremena i koje poput parazita umanjuje vašu energiju i mentalnu sposobnost. Umor na ovoj razini utječe na psihičko blagostanje.

Umor nije ista stvar kao i pospanost, iako je često popraćen željom za spavanjem  i nedostatkom motivacije za napraviti bilo što drugo.

U nekim slučajevima, umor je simptom dubljeg medicinskog problema koji zahtijeva liječenje. Ipak, u većini slučajeva, uzrok umora leži u stilu i načinu života. Tada je uz nekoliko jednostavnih promjena u dnevnoj rutini moguće povratiti vitalnost i energiju. Najčešći uzroci su anksioznost i pretjerani rad.

Liječniku se trebate javiti ako se umor pogorša ili traje unatoč kućnom liječenju, te ako ostajete bez daha, imate bol u prsima, jaku glavobolju, vrtoglavicu ili promjene u vidu. 

odmor

Što uzrokuje kronični umor i kako ga se riješiti?

Prvi korak je napraviti inventuru stvari koje mogu uzrokovati umor. Uzročnici kroničnog umora mogu biti loše navike, psihološki problemi i dublji medicinski uzroci.

Životne navike koje uzrokuju umor i pospanost:

  • upotreba alkohola, raznih opuštajućih droga i opijata (npr. heroin)
  • preveliki unos kofeina
  • pretjerana tjelesna aktivnost
  • neaktivnost
  • nedostatak sna
  • lijekovi, kao što su antihistaminici, lijekovi za prehladu i kašalj
  • analgetici, lijekovi za tlak
  • sedativi, neki antidepresivi
  • nezdrave prehrambene navike (npr. konzumiranje masne i teško probavljive hrane)

Psihološki problemi koji uzrokuju umor:

Umor je čest simptom mentalnih zdravstvenih problema, kao što su:

Medicinski uzroci:

Prevencija u borbi protiv kroničnog umora

Protiv kroničnog umora morate se boriti samostalno ako uzrok ne leži u medicinski opravdanom stanju. Potrebno je hraniti se svježom hranom te dovoljno spavati. Većini ljudi potrebno je manje od 7 sati sna. Redovito se krećite i naučite prevladavati stres

  • jedite hranjive tvari potrebne za psihičku i fizičku energiju namirnice bogate vitaminima B (meso, riba, mlijeko, cjelovite žitarice), C (svježe povrće i voće) i E (plava riba, jezgričasto voće, sjemenje, biljno ulje) te željezom ( meso, riba, žumanjci, zeleno lisnato povrće) i magnezijem (mahunarke).
  • ako često jedete nezdravu hranu vaša gušterača može reagirati pretjeranim izlučivanjem inzulina – zbog toga se možete osjećati slabo, umorno, razdražljivo možete osjećati i glavobolju. 
  • koristite namirnice bogate vlaknima osobito jabuke, zob i mahunarke
  • ograničite unos ugljikohidrata
  • prestanite pušiti i konzumirati alkohol
  • ograničite unos kofeinskih proizvoda
  • redovito vježbajte jer tjelovježba daje energiju te uništava nezdrave tjelesne promjene koje su rezultat neaktivnosti i stresa.

Prirodno liječenje

Ako je u pitanju medicinski razlog onda će vas se liječiti prema uzroku. Ako je u pitanju ipak nekakvo stanje letargije ili zatvoreni krug koje ste stvorili svojim obvezama ili stilom života onda je sve na vama, a mi vam donosimo neke od metoda koje možete isprobati.

Svakako bi bilo dobro da prije svega odete liječniku. Umor je vrlo često simptom neke od onih dijagnoza koje ne želite čuti. Ne želimo vas preplašiti, ali bilo bi najbolje otkloniti moguće medicinske uzroke jer prirodne metode neće imati puno učinka ako je u pitanju nešto ozbiljnije. 

  • Ako osjetite umor ili slabinu pojedite hranjivi obrok ili neku sitnicu koja će vam dati snage do sljedećeg obroka (pripazite na gore naveden odabir hrane – prevencija).
  • Posve izbacite kofein i alkohol. 
  • Ako ste umorni jer previše radite na poslu, kod kuće ili u zajednici. razmislite o svojim aktivnostima te doznajte dolazi li pritisak zbog vas ili je izvan vas. 
  • Isprobajte jogu i tai chi – radi se o specijaliziranim oblicima vježbanja koji pomažu vratiti snagu dubokim disanjem, istezanjem i blagim svjesnim kretnjama. 
  • Aromaterapija – uzmite žlicu bademova ulja ili ulja sjemenki grejpa te dodajte četiri kapi lavandina ulja ili limunova ulja za osvježenje – zamolite nekoga od bližnjih da vas izmasira. 
  • Stavite nekoliko kapi ružmarinova ulja ili mješavinu muškatne kadulje, borovnice i limunske trave u raspršivač. To će vas smiriti i tako možda umanjiti umor zbog mentalnog stresa. (izbjegavajte ta ulja tijekom trudnoće) 

opustanje meditacija

  • Ginseng se smatra jednim od najboljih prirodnih lijekova za ljude koji se osjećaju iscrpljeno. 
  • Opuštajte se u toplim kupkama.
  • Pokušajte stvoriti oko sebe krug ljudi koji vam doista nešto znače, riješite se toksičnih prijateljstava. 
  • U liječenju se možete služiti i cvjetnim esencijamamaslina (kada ste umorni), kičica (kada osjećate pritisak da morate obaviti više nego što možete), hrast (kada nastavite raditi iako osjećate da ste se potpuno iscrpili), grab (kada ste umorni već pri samoj pomisli na dan koji je pred vama).
  • Ako mislite da razlog leži u dubljim emotivnim problemima onda je vrijeme da potražite stručnu pomoć, i ne brinite i psihijatri i psiholozi kao i terapeuti imaju druge ljude koji im pružaju pomoć. 
  • Kod stalnog umora mogu vam pomoći i druge metode poput refleksologije i akupunkture, a možete se raspitati i za kinesku ili ayurvedsku medicinu
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

4.55 / 5   20
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail
Pojmovi uz članak: kronicni umor, umor, umor i pospanost, pospanost, kronični umor simptomi, kroničan umor, kronični umor lijek, stalna pospanost, pospanost i umor, pospanost je simptom,