Noćni grčevi u nogama – što ih uzrokuje i kako ih spriječiti?

grcevi u nogama

Grčevi u mišićima su bolovi koji se javljaju naglo i traju od nekoliko sekundi do nekoliko minuta, najčešće u nogama. Nastaju kao posljedica pretjeranog, predugog i neobičnog stezanja mišića.

Noćni grčevi u nogama su obično nagli grčevi, ili stezanje mišića potkoljenice, a ponekad bedra ili stopala. Oni se često javljaju odmah nakon što zaspimo ili prilikom buđenja.

Što uzrokuje grčeve u mišićima?

Nagli grčevi mišića mogu izazvati vrlo intenzivnu bol. Najčešće je pogođen mišić lista ili stopalo, a ponekad i ruka ili šaka. Premda su grčevi kod većine ljudi tek povremena smetnja, kod nekih se pojavljuju češće i stvaraju svakodnevne smetnje kao i zapreku kvalitetnom odmoru i snu.

Do grčeva u mišićima mogu dovesti razna stanja ili aktivnosti, kao što su:

  • vježbanje, ozljede ili prenaprezanje mišića,
  • nakupljanje mliječne kiseline u premorenom mišiću,
  • oštećenje živca zbog ponavljanja određenog pokreta,
  • trudnoća – grčevi mogu nastati zbog smanjene količine minerala poput kalcija i magnezija, a osobito u kasnijim mjesecima trudnoće,
  • izloženost niskim temperaturama, posebice hladnoj vodi,
  • druga medicinska stanja, kao što su problemi s protokom krvi (periferna arterijska bolest), s bubrezima, štitnjačom ili multipla skleroza,
  • dugotrajno stajanje na tvrdoj podlozi, sjedenje ili držanje nogu u nezgodnim položajima tijekom sna,
  • nedostatak kalija, kalcija i drugim minerala u krvi,
  • dehidracija,
  • uzimanje određenih lijekova, kao što su antipsihotici, kontracepcijske pilule, diuretici, statini i steroidi.

Grčevi u nogama mogu biti uzrokovani i alkoholizmom, hipotireoidizmom i dijabetesom, piše Healthline. Nizozemski znanstvenici su u opsežnoj studiji utvrdili 7 karakteristika noćnih grčeva prema kojima se oni mogu dijagnosticirati. To su:

  • intenzivna bol,
  • trajanje boli od sekunde do 10 minuta,
  • lokacija u listu ili stopalu,
  • rijetko je bol locirana u bedrima,
  • ometanje sna,
  • nemir,
  • bol koja se ponavlja. 
istezanje zid

Foto: Photospin

Kako zaustaviti grčeve u mišićima?

Možda ćete morati isprobati nekoliko različitih načina za zaustavljanje grčeva u mišićima, prije nego pronađete onaj koji vam najviše odgovara.

Doznajte kako aktivirati cirkulaciju u nogama!

Neke od metoda koje možete isprobati su:

  • istezanje i masaža mišića,
  • topli tuš ili stavljanje zagrijanog jastučića na mišić,
  • stavljanje leda na mišić (nikad ga ne stavljajte direktno na kožu, već upotrijebite stariju tkaninu ili krpu),
  • uzmite lijek protiv bolova, kao što je acetaminofen, ibuprofen ili naproxen te pročitajte i slijedite sve upute o lijekovima,
  • pijte puno tekućine ili sportskih napitaka,
  • na zahvaćeni mišić stavite kremu od arnike,
  • nabavite si Solgar – Magnezij tablete, možete ih potražiti u bilo kojoj boljoj ljekarni, učinkovite su i daju rezultate već nakon dva tjedna korištenja,
  • aromaterapija – napravite otopinu od vruće vode i lavandinog, mažuranovog ili đumbirovog ulja, dodajte jednu ili dvije kapi onog ulja koje ste odabrali. Uzmite gazu i stavite ju na površinu vode (kako bi pokupila razblaženo eterično ulje) te ju potom prislonite uz bolno mjesto

Ako imate grč u nozi možete pokušati sljedeće:

  • šetnja ili treskanje nogom,
  • istezanje mišića dok sjedite ili stojite,
  • dok sjedite izravnajte nogu i istežite stopalo prema koljenima, a možete iskoristiti i ručnik tako da ga stavite preko vašeg stopala i povlačite oba kraja lagano prema koljenu,
  • dok stojite, otprilike pola metra od zida, nagnite se prema naprijed i držite koljeno zahvaćene noge u ravnini s petom, dok drugo koljeno savijate.

Ako smatrate da grčeve u mišićima uzrokuje upotreba određenih lijekova:

  • Prije nego što ponovno uzmete lijek, konzultirajte se s liječnikom. On će vam možda preporučiti drugi lijek ili će prilagoditi dozu.
  • Ako uzimate bilo koji lijek, koji nije propisan od strane liječnika, prestanite ga uzimati dok se ne konzultirate s liječnikom.
Bolovi u nogama

Foto: Photospin

Kako spriječiti grčeve u nogama?

Sljedeći savjeti bi mogli pomoći u prevenciji grčeva u nogama:

  • pijte puno vode i druge tekućine,
  • jedite svježe zeleno povrće, a osobito potočarku i peršin, cjelovite žitarice i nemasne mliječne proizvode,
  • ograničite ili izbjegavajte alkoholna pića i kofein koji potiču dehidraciju organizma,
  • pobrinite se da jedete zdravu hranu (osobito u trudnoći), a osobito namirnice bogate kalcijem, kalijem i magnezijem,
  • vozite bicikl ili sobni bicikl,
  • istežite mišiće svaki dan, posebno prije i nakon vježbanja te prije spavanja,
  • nemojte naglo povećavati intenzitet vježbanja,
  • pijte multivitaminske dodatke,
  • prije spavanja popijte šalicu čaja od kamilice. 

Što ako se grčevi u nogama redovito ponavljaju?

Posavjetujte se sa svojim liječnikom ako se grčevi u nogama neprestano ponavljaju ili su oni osobito intenzivni. To može biti simptomi drugih problema, poput sindroma nemirnih nogu.

Specijalist neurolog, dr.med. Marina Titlić objašnjava: “Sindrom nemirnih nogu se uspješno liječi iako to stanje uzrokuje neugodne simptome poput smetnji u sjedenju, ležanju i spavanju te smanjuje kvalitetu života. Učestalost sindroma nemirnih nogu je oko 40 pacijenata na 100 000 ljudi godišnje.”

Ako se grčevi često ponavljaju, smetaju vam u velikoj mjeri ili ometaju spavanje, liječnik vam može propisati lijek za opuštanje mišića.

Izvori:

  1. Carey, E. (2018) How to Stop Leg Muscle Cramps. Healthline.
  2. Titlić, M. (2007) Sindrom nemirnih nogu – bolest koja ometa Vaš san. Pliva Zdravlje.
  3. Grupa autora (2017) Criteria in diagnosing nocturnal leg cramps: a systematic review. BMC Fam Pract. 18: 29. doi: 10.1186/s12875-017-0600-x.
  4. Stöppler, M.C. (2018) Muscle Cramps. MedicineNet.com
Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

17-10-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Ocjena članka:

4.09 / 5   163
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: grčevi u nogama, grč u nozi, grčevi u listovima, grč u listu, grčevi u mišićima, grc u listovima u snu, grč u listu noge, grcevi u nogama tokom noci, grcevi u listovima nogu nocu, grčevi u nogama noću,