Oticanje nogu – uzroci i liječenje

oticanje-nogu

Oticanje stopala

Ako su vam stopala počela oticati samo nakon dugog hodanja, nemate razloga za brigu. Međutim, ako teško hodate i osjećate veliku bol pri svakom koraku, možda je vrijeme da posjetite liječnika i posavjetujete se kako ublažiti oticanje stopala.

Neki od uzroka koji mogu dovesti do oticanja stopala su:

Oticanje nogu u trudnoći

Otečeni gležnjevi u trudnoći
Foto:Photospin

Ono s čim se je gotovo svaka trudnica susrela je osjećaj da joj trebaju barem jedan broj veće cipele i po mogućnosti što udobnije. Otečene noge i stopala u prosjeku se pojavljuju kao najnormalnija pojava u 70% trudnoća. Oticanje nogu karakteristično je za toplije vrijeme, pojavljuje se predvečer i nakon dužeg sjedenja ili stajanja. Najčešće prolazi nakon dužeg odmora.

Ako se pak pojavi oticanje dlanova, lica te edem potraje duže od jednog dana – trebali biste obavijestiti liječnika. Može se raditi o bezazlenoj pojavi, međutim može biti i prvi znak preeklampsije (trudničke hipertenzije) odnosno visokog krvnog tlaka koji je prouzročen trudnoćom.

Doznajte više o eklampsiji!

Ekstreman oblik oticanja nogu – Elefantijaza

elefantizam
Foto:Photospin

Neki paraziti, od kojih je najučestalija Wuchereria Bancrofti, inficiraju limfni sustav uzrokujući limfatičku filarijazu ili elefantijazu. Bolest je karakterizirana opsežnim propadanjem limfnih žila i opsežnim edemima najčešće nogu i testisa.

Parazit se prenosi ubodom komarca i endemičan je u tropskim i suptropskim područjima Afrike, Azije, Centralne i Južne Amerike i pacifičkih otoka. Procjenjuje se da je u svijetu oboljelo 120 milijuna ljudi, a WHO procjenjuje da je preko 1,4 milijarde ljudi pod rizikom od zaraze. Iako cjepivo još nije razvijeno, prevencija je moguća jednokratnom godišnjom dozom dva lijeka. U današnje vrijeme kada putovanja na udaljene krajeve Zemlje sve više i više postaju stvar svakodnevice, bitno je raspitati se o zaštiti protiv ove opasne bolesti.

Liječenje oticanja nogu, metode samopomoći i prirodni lijekovi

Ovisno u uzroku oticanja koje može zahtijevati bolničko liječenje, postoje neke stvari koje možete učiniti bez liječničke pomoći:

  • Pijte zeleni čaj i čaj maslačka – prirodni diuretici.
  • Prehranu bazirajte na namirnicama koje su bogate vitaminima i mineralima (kalij).
  • Povećajte unos proteina jer proteini oslobađaju višak vode iz tijela.
  • Povećajte unos povrća – posebice: kupusa, krastavaca, peršina i zelene salate.
  • Akupunktura – neka istraživanja navode kako je kod osoba koje su isprobale akupunkturu zabilježeno manje nakupljanje vode u organizmu.
  • Aerobnim vježbama poboljšajte cirkulaciju (hodanje, plivanje), svaki dan vježbajte barem 30 minuta.
  • Smanjite unos namirnica koje su bogate natrijem (sol ne unosite samo soljenjem hrane, već i brojnim drugim namirnicama koje sadrže sol npr. suhomesnati i konzervirani proizvodi).
  • Pripazite na tjelesnu težinu (prevelika težina vrši pritisak na zglobove).
  • Stavljajte hladne obloge na mjesta koja su otečena i bolna.
  • Izbjegavajte dugotrajne šetnje, kao i dugotrajno stajanje ili sjedenje.
  • Stavite jastuk pod noge u ležećem položaju. Ovo bi moglo smanjiti otekline vezane uz nakupljanje tekućine.
  • Ako trebate stajati ili sjediti duže vremena, uzimajte česte pauze i krećite se, osim ako to uzrokuje bol.
  • Nemojte prestajati uzimati lijekove na recept bez razgovora s liječnikom, čak i ako sumnjate da oni mogu biti uzrok oticanja nogu.

Znanstvena studija objavljena u poznatom časopisu Applied Ergonomics je istraživala zanimanja radnika koja zahtijevaju dugotrajno stajanje ili sjedenje koje uzrokuje nelagodu i bol te oticanje nogu. Pritom se razmatrala učinkovitost određenih vježbi koje olakšavaju nelagodu donjih ekstremiteta tijekom dugog razdoblja stajanja ili sjedenja na poslu. Te vježbe su se uglavnom sastojale od kratkih kružnih pokreta gležnjeva i kukova koji se ponavljaju nekoliko puta.

Nakon provedbe eksperimenta, rezultati su pokazali da bi radnici trebali nakon svakih 30 minuta stajanja ili sjedenja na poslu imati kratko vrijeme odmora tijekom kojega bi mogli razgibati tijelo pomoću navedenih vježbi kako bi se smanjila nelagoda i bol u donjem dijelu tijela. Osim što će spriječiti nastanak bolnog i nelagodnog oticanja nogu, radnici će time povećati i svoju radnu učinkovitost jer im bolovi neće ometati rad.

Za sve one kojima je dugotrajno stajanje ili sjedenje na poslu svakodnevica koju ne mogu promijeniti, savjeti dolaze iz poznatog časopisa International Journal of Industrial Ergonomics u kojem je objavljena znanstvena studija bazirana na glavnim uzrocima oticanja nogu na poslu.

Naime, pokazalo se da je bol i nelagoda najveća kada je u pitanju dugotrajno stajanje, a najmanja kada je u pitanju sjedenje. Pritom se potiče sve poslodavce čiji poslovi zahtijevaju dugotrajno stajanje da radnicima osiguraju kvalitetne stolice za odmor i smanjenje nelagode. Preveliko opterećenje u donjem dijelu tijela, osobito nogama, može rezultirati brojnim zdravstvenim komplikacijama te neizdrživim bolovima.

Tekst se nastavlja na idućoj stranici 1 2

Članak uređen:

Izvori:

  1. Boyages, J., Kastanias, K., Koelmeyer, L. A., Winch, C. J., Lam, T. C., Sherman, K. A. i Munnoch, D. A. (2015). Liposuction for Advanced Lymphedema: A Multidisciplinary Approach for Complete Reduction of Arm and Leg Swelling. Annals of Surgical Oncology, 22(3), 1263–1270.
  2. Chester, M. R., Rys, M. J. i Konz, S. A. (2002). Leg swelling, comfort and fatigue when sitting, standing, and sit/standing. International Journal of Industrial Ergonomics, 29(5), 289-296.
  3. Lin, Y.-H., Chen, C.-Y. i Cho, M.-H. (2012). Effectiveness of leg movement in reducing leg swelling and discomfort in lower extremities. Applied Ergonomics, 43(6), 1033-1037.
  4. Salani, R., Preston, M. M., Hade, E. M., Johns, J., Fowler, J. M., Paskett, E. P. i Katz, M. L. (2014). Swelling among women who need education about leg lymphedema (SWELL): A descriptive study of lymphedema in women undergoing surgery for endometrial cancer. International Journal of Gynecological Cancer, 24(8), 1507-1512.

Saznajte više o trudnoći u sljedećim tekstovima:

Ocjenite članak

3.98 / 5   203

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: oticanje nogu, otečene noge, natečene noge, voda u nogama, oticanje zglobova, otekle noge, oticanje stopala, oticanje nogu uzrok, oticanje zglobova na nogama, oteceni zglobovi na nogama, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Oticanje nogu – uzroci i liječenje

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje