Skakačko koljeno – zašto nastaje, kako ga liječiti i na koji način spriječiti

skakacko-koljeno

Skakačko koljeno (patelarna tendinoza) je oštećenje patelarne tetive, tkiva nalik na vrpcu koje spaja koljeno s cjevanicom. Takvo je stanje posljedica pretjeranog opterećivanja koljena. Stalno skakanje, trčanje ili mijenjanje smjera mogu uzrokovati pritisak na koljeno i oštećenje patelarne tetive. Osobe koje svakodnevno igraju sportove koji uključuju puno ponavljajućih skokova, kao što su košarka, odbojka, gimnastika, trčanje i nogomet, lako mogu opteretiti svoje koljeno i tako zaraditi skakačko koljeno.

 Skakačko koljeno može izgledati kao manja i ne tako ozbiljna ozljeda. Zbog toga mnogi sportaši održavaju treninge i natječu se njoj usprkos. Ipak, važno je znati da je skakačko koljeno ozbiljno stanje koje se može pogoršati s vremenom, pa i zahtijevati operaciju. Rana medicinska pomoć i liječenje mogu spriječiti daljnje oštećenje koljena.

Kako radi koljeno?

atleticar-na-cilju Da biste razumjeli kako nastaje skakačko koljeno, važno je razumjeti kako radi koljeno. Ono, najveći zglob u tijelu, osigurava stabilnost nogu i omogućava im savijanje, zakretanje i ispravljanje. Nekoliko dijelova tijela djeluje u sprezi s koljenom kako bi ono ispravno funkcioniralo:

  • Kosti: bedrena kost, cjevanica i patela, iver ili čašica. One koljenu daju snagu potrebnu za podupiranje težine tijela i omogućuju mu da se glatko svija.
  • Mišići: kvadriceps (opružač potkoljenice) i tetiva koljena. Kvadriceps pomaže koljenu izravnati i produljiti nogu, a tetiva mu pomaže da se savije.
  • Snopovi tetiva. Oni povezuju mišiće s kostima. Tetive kvadricepsa povezuju njega s vrhom patele, a patelarna tetiva spaja donji dio patele s vrhom cjevanice.
  • Ligamenti. Kao što tetive spajaju mišiće s kostima, tako ligamenti spajaju kosti s kostima.

Djelujući zajedno, kosti, mišići, tetive i ligamenti omogućuju koljenu kretanje, savijanje, izravnavanje, skakanje i stabiliziranje pri slijetanju.

Što se događa kada imate skakačkog koljeno?

bol-u-koljenu Kada je koljeno ispruženo, mišići kvadricepsa privlače tetivu kvadricepsa koja za sobom vuče patelu. Zatim patela vuče patelarnu tetivu i cjevanicu. Prilikom savijanja koljena događa se suprotno, tetiva povlači cjevanicu. Kod skakačkog koljena patelarna tetiva je oštećena. S obzirom na to da je ova tetiva od ključnog značaja za izravnavanje koljena, oštećenja uzrokuju gubitak potpore i stabilnosti za patelu. To uzrokuje bol i slabost u koljenu, a dovodi do poteškoća s izravnavanjem noge.

Tri važna uzroka skakačkog koljena su niska pokretljivost gležnja, niska glutealna čvrstoća (snaga kuka) i loše poravnavanje nogu tijekom atletske aktivnosti. Nažalost, sportaši, treneri i fizioterapeuti često zanemaruju neke od tih skrivenih uzroka.

Simptomi:

  • bolno koljeno;
  • bol iznad patelarne tetive, odnosno ispod čašice ili patele;
  • ukočenost koljena, osobito kada skačete, klečite, sjedite ili se penjete;
  • bol pri savijanju koljena;
  • bol u mišićima kvadricepsa;
  • slabost nogu ili listova;
  • problemi s ravnotežom;
  • oticanje oko donjeg dijela koljena.

Procjenjuje se da 20% sportaša tijekom svoje karijere dobije skakačko koljeno. Ono je osobito često u sportovima kao što su košarka, odbojka i nogomet, ali i kod atletičara, skatera i planinara. Ipak, 90% onih koji se suzdržavaju od aktivnosti za vrijeme oporavka prebole ovo stanje.

Liječenje skakačkog koljena

steznik-za-koljeno Stupanj oštećenosti patelarne tetive procjenjuje se sustavom prema kojem broj 1 označava bol nakon intenzivne aktivnosti, a broj 5 svakodnevnu, stalna bol i nemogućnost sudjelovanja u bilo kojoj sportskoj aktivnosti. Ovisno o vrsti ozljede, tretman mogu biti odmor i oblozi, ali i operacija. Neki od tretmana su:

  • odmor od tjelesne aktivnosti ili prilagođavanje treninga smanjivanjem vježbi koje uključuju skakanje;
  • nošenje leda na koljenu kako bi se smanjila bol i upala;
  • nošenje steznika ili remena za koljeno;
  • podizanje koljena u slučaju intenzivne boli (postavljanje jastuka pod nogu i sl.);
  • protuupalni lijekovi poput ibuprofena;
  • terapija masažom;
  • vježbe koje pomažu ojačati koljena;
  • rehabilitacijski programi koji se usredotočuju na mišiće koji nose težinu (mišići kvadricepsa i mišići listova);
  • specijalizirane injekcije za desenzibilizaciju živčanih završetaka i smanjenje upale.
  • hipertermija (termoterapija), korištenje izvora grijanja i izvora hlađenja kako bi se povećala temperatura oštećenih unutarnjih tkiva, a da tkiva na površini istovremeno ostanu hladna;
  • terapija udarnim valom, jer električni valovi mogu pomoći u uklanjanju oštećenih mekih tkiva.

U rijetkim slučajevima, kao kad postoji stalna bol ili je patelarna tetiva ozbiljno oštećena, skakačko koljeno zahtijeva operaciju. Ona uključuje uklanjanje oštećenog dijela patelarne tetive, uklanjanje upalnog tkiva s donjeg dijela patele ili stvaranje sitnih rezova na stranama patelarne tetive da bi se oslobodio pritisak na srednji dio. Procjenjuje se da je uspješnost ove operacije oko 60-80%. Nakon operacije slijedi rehabilitacijski program s vježbama jačanja kostiju i mišića koji traje nekoliko mjeseci do jednu godinu. Iako je najbolje da za vrijeme oporavka izbjegavate intenzivno bavljenje sportom, odluka o tome ovisi o stupnju ozljede i vama. Neki sportovi manje opterećuju koljeno. Tako možete nastaviti s treninzima, ali trčanje bi bilo poželjno zamijeniti plivanjem. Vaš liječnik će vas obavijestiti o sportovima i aktivnostima koje su van ograničenja tijekom procesa ozdravljenja. vjezbe-za-skakacevo-koljeno Zbog zanemarivanja nekih mogućih uzroka (niska pokretljivost gležnja, niska glutealna čvrstoća i loše poravnavanje nogu tijekom atletske aktivnosti), ozljeda se može ponovo pojaviti nakon prividnog ozdravljenja.

Kako spriječiti skakačko koljeno?

Najvažniji čimbenik u sprječavanju skakačkog koljena je istezanje. Dobro zagrijavanja koji uključuje širenje mišića kvadricepsa, tetiva i drugih mišića može spriječiti skakačko koljeno. Uvijek je dobro istegnuti se i nakon vježbanja. Još jedna stvar koju treba imati na umu je teren na kojem vježbate. Tvrd teren znači teško slijetanje i izravan udarac za koljeno. Također, važno je nositi odgovarajuću obuću. Ozljede koljena i prekomjerna težina mogu utjecati na pojavu skakačkog koljena. Zbog širih kukova i drugačijeg položaja koljena, žene su izloženije riziku od skakačkog koljena.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwitterpinterestmail
02-06-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: skakačko koljeno, patelarna tetiva, kako lijeciti skakacko koljeno, hondromalacija patele vjezbe, kako izravnati koljen, bolovi ispod čašice koljena, ozljeda tetive patele, patela tetiva, vježbe za skakačko koljeno, proximalna patelarna tendinoza,