Skakačko koljeno – zašto nastaje, kako ga liječiti i na koji način spriječiti

skakacko-koljeno

Skakačko koljeno (patelarna tendinoza) je oštećenje patelarne tetive, tkiva nalik na vrpcu koje spaja koljeno s cjevanicom. Takvo je stanje posljedica pretjeranog opterećivanja koljena. Stalno skakanje, trčanje ili mijenjanje smjera mogu uzrokovati pritisak na koljeno i oštećenje patelarne tetive. Osobe koje svakodnevno igraju sportove koji uključuju puno ponavljajućih skokova, kao što su košarka, odbojka, gimnastika, trčanje i nogomet, lako mogu opteretiti svoje koljeno i tako zaraditi skakačko koljeno.

 Skakačko koljeno može izgledati kao manja i ne tako ozbiljna ozljeda. Zbog toga mnogi sportaši održavaju treninge i natječu se njoj usprkos. Ipak, važno je znati da je skakačko koljeno ozbiljno stanje koje se može pogoršati s vremenom, pa i zahtijevati operaciju. Rana medicinska pomoć i liječenje mogu spriječiti daljnje oštećenje koljena.

Kako radi koljeno?

atleticar-na-cilju Da biste razumjeli kako nastaje skakačko koljeno, važno je razumjeti kako radi koljeno. Ono, najveći zglob u tijelu, osigurava stabilnost nogu i omogućava im savijanje, zakretanje i ispravljanje. Nekoliko dijelova tijela djeluje u sprezi s koljenom kako bi ono ispravno funkcioniralo:

  • Kosti: bedrena kost, cjevanica i patela, iver ili čašica. One koljenu daju snagu potrebnu za podupiranje težine tijela i omogućuju mu da se glatko svija.
  • Mišići: kvadriceps (opružač potkoljenice) i tetiva koljena. Kvadriceps pomaže koljenu izravnati i produljiti nogu, a tetiva mu pomaže da se savije.
  • Snopovi tetiva. Oni povezuju mišiće s kostima. Tetive kvadricepsa povezuju njega s vrhom patele, a patelarna tetiva spaja donji dio patele s vrhom cjevanice.
  • Ligamenti. Kao što tetive spajaju mišiće s kostima, tako ligamenti spajaju kosti s kostima.

Djelujući zajedno, kosti, mišići, tetive i ligamenti omogućuju koljenu kretanje, savijanje, izravnavanje, skakanje i stabiliziranje pri slijetanju.

Što se događa kada imate skakačkog koljeno?

bol-u-koljenu Kada je koljeno ispruženo, mišići kvadricepsa privlače tetivu kvadricepsa koja za sobom vuče patelu. Zatim patela vuče patelarnu tetivu i cjevanicu. Prilikom savijanja koljena događa se suprotno, tetiva povlači cjevanicu. Kod skakačkog koljena patelarna tetiva je oštećena. S obzirom na to da je ova tetiva od ključnog značaja za izravnavanje koljena, oštećenja uzrokuju gubitak potpore i stabilnosti za patelu. To uzrokuje bol i slabost u koljenu, a dovodi do poteškoća s izravnavanjem noge.

Tri važna uzroka skakačkog koljena su niska pokretljivost gležnja, niska glutealna čvrstoća (snaga kuka) i loše poravnavanje nogu tijekom atletske aktivnosti. Nažalost, sportaši, treneri i fizioterapeuti često zanemaruju neke od tih skrivenih uzroka.

Simptomi:

  • bolno koljeno;
  • bol iznad patelarne tetive, odnosno ispod čašice ili patele;
  • ukočenost koljena, osobito kada skačete, klečite, sjedite ili se penjete;
  • bol pri savijanju koljena;
  • bol u mišićima kvadricepsa;
  • slabost nogu ili listova;
  • problemi s ravnotežom;
  • oticanje oko donjeg dijela koljena.

Procjenjuje se da 20% sportaša tijekom svoje karijere dobije skakačko koljeno. Ono je osobito često u sportovima kao što su košarka, odbojka i nogomet, ali i kod atletičara, skatera i planinara. Ipak, 90% onih koji se suzdržavaju od aktivnosti za vrijeme oporavka prebole ovo stanje.

Liječenje skakačkog koljena

steznik-za-koljeno Stupanj oštećenosti patelarne tetive procjenjuje se sustavom prema kojem broj 1 označava bol nakon intenzivne aktivnosti, a broj 5 svakodnevnu, stalna bol i nemogućnost sudjelovanja u bilo kojoj sportskoj aktivnosti. Ovisno o vrsti ozljede, tretman mogu biti odmor i oblozi, ali i operacija. Neki od tretmana su:

  • odmor od tjelesne aktivnosti ili prilagođavanje treninga smanjivanjem vježbi koje uključuju skakanje;
  • nošenje leda na koljenu kako bi se smanjila bol i upala;
  • nošenje steznika ili remena za koljeno;
  • podizanje koljena u slučaju intenzivne boli (postavljanje jastuka pod nogu i sl.);
  • protuupalni lijekovi poput ibuprofena;
  • terapija masažom;
  • vježbe koje pomažu ojačati koljena;
  • rehabilitacijski programi koji se usredotočuju na mišiće koji nose težinu (mišići kvadricepsa i mišići listova);
  • specijalizirane injekcije za desenzibilizaciju živčanih završetaka i smanjenje upale.
  • hipertermija (termoterapija), korištenje izvora grijanja i izvora hlađenja kako bi se povećala temperatura oštećenih unutarnjih tkiva, a da tkiva na površini istovremeno ostanu hladna;
  • terapija udarnim valom, jer električni valovi mogu pomoći u uklanjanju oštećenih mekih tkiva.

U rijetkim slučajevima, kao kad postoji stalna bol ili je patelarna tetiva ozbiljno oštećena, skakačko koljeno zahtijeva operaciju. Ona uključuje uklanjanje oštećenog dijela patelarne tetive, uklanjanje upalnog tkiva s donjeg dijela patele ili stvaranje sitnih rezova na stranama patelarne tetive da bi se oslobodio pritisak na srednji dio. Procjenjuje se da je uspješnost ove operacije oko 60-80%. Nakon operacije slijedi rehabilitacijski program s vježbama jačanja kostiju i mišića koji traje nekoliko mjeseci do jednu godinu. Iako je najbolje da za vrijeme oporavka izbjegavate intenzivno bavljenje sportom, odluka o tome ovisi o stupnju ozljede i vama. Neki sportovi manje opterećuju koljeno. Tako možete nastaviti s treninzima, ali trčanje bi bilo poželjno zamijeniti plivanjem. Vaš liječnik će vas obavijestiti o sportovima i aktivnostima koje su van ograničenja tijekom procesa ozdravljenja. vjezbe-za-skakacevo-koljeno Zbog zanemarivanja nekih mogućih uzroka (niska pokretljivost gležnja, niska glutealna čvrstoća i loše poravnavanje nogu tijekom atletske aktivnosti), ozljeda se može ponovo pojaviti nakon prividnog ozdravljenja.

Kako spriječiti skakačko koljeno?

Najvažniji čimbenik u sprječavanju skakačkog koljena je istezanje. Dobro zagrijavanja koji uključuje širenje mišića kvadricepsa, tetiva i drugih mišića može spriječiti skakačko koljeno. Uvijek je dobro istegnuti se i nakon vježbanja. Još jedna stvar koju treba imati na umu je teren na kojem vježbate. Tvrd teren znači teško slijetanje i izravan udarac za koljeno. Također, važno je nositi odgovarajuću obuću. Ozljede koljena i prekomjerna težina mogu utjecati na pojavu skakačkog koljena. Zbog širih kukova i drugačijeg položaja koljena, žene su izloženije riziku od skakačkog koljena.

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

5 / 5   1
Facebooktwitterpinterestmail
02-06-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: skakačko koljeno, patelarna tetiva, kako lijeciti skakacko koljeno, hondromalacija patele vjezbe, kako izravnati koljen, bolovi ispod čašice koljena, patela tetiva, bol ispod casice kod djece, proximalna patelarna tendinoza, sastav casice koljena,