Trzanje u snu – uzroci, simptomi i kako ga spriječiti?

Trzanje-u-snu

Trzanje u snu je sasvim normalna pojava kod većine ljudi koja se najčešće događa na prijelazu iz jave u san. Nije povezana s nikakvim fizičkim i psihičkim bolestima iako je glavno središte koje pokreće trzanje u snu upravo živčani sustav.

Riječ je o normalnoj fiziološkoj reakciji koja se javlja pri opuštanju mišića i pokušaju usnivanja, a neki stručnjaci je nazivaju hipnagogičko trzanje koje predstavlja prijelazno razdoblje između budnosti i spavanja.

Ovaj fenomen se pojavljuje kod 60 – 70% ljudi, a još se naziva i „sleep starts“ što bi se u prijevodu s engleskog moglo objasniti kao početak ulaska u san.

Sleep-starts

Photo:Photospin

Trzanje u snu – uzroci

Uzroci trzanja u snu se mogu pojaviti kod bilo koga, a vezani su uz živčane stanice (neurone) koji očito doživljavaju promjene na prijelazu između stanja budnosti i stanja spavanja. Te promjene izgledaju kao trzanje prije spavanja kojega najčešće niste niti svjesni.

Trzanje u snu najčešće uzrokuju okolišni čimbenici u kojima se trenutno nalazite kao što su:

  • umor i stres – osim što nisu općenito dobri za fizičko i psihičko stanje pojedinca, uzrokuju često buđenje tijekom noći, trzanje tijela u snu te probleme s usnivanjem,
  • uzbuđenost – bilo kakve intenzivne emocije mogu uzrokovati trzanje tijela posebno prije samog ulaska u san zato što tijelo ne prima informacije od mozga da je vrijeme za spavanje,
  • snovi – ako često sanjate snove koji izgledaju previše „živo“ ili Vas uznemiruju, vjerojatno ćete doživjeti trzanje u snu ili ćete se naglo probuditi,
  • bolovi – bilo kakvi bolovi s kojima se borite (npr. glavobolja, migrena, grčenje mišića), mogu uzrokovati pojavu trzanja tijela u snu.

Trzanje tijela prije usnivanja se najčešće opisuje kao osjećaj propadanja kojega ne možemo zaustaviti zbog čega naglo trznemo nogama ili nekim drugim dijelom tijela kako bismo spriječili tzv. padanje.

Trzanje u snu kod djece je posebno često zbog stalnog i brzog motoričkog razvoja. Nije neobično ni trzanje u snu kod beba kod kojih se tek javljaju prvi refleksi. No, nema specifične dobi u kojoj se trzanje u snu javlja s obzirom na to da se može dogoditi bilo kome.

Trzanje-u-snu-kod-beba

Photo:Photospin

Trzanje u snu – simptomi

Obično se pojavljuje trzanje nogu u snu i to je glavni simptom ove pojave. Ponekad vam se mogu trzati i ruke ili glava, no morate biti svjesni da trzanje tijela nije ništa čudno i nema nikakve veze s nekim teškim bolestima.

Iako to nije čest slučaj, tresenje u snu se također može pojaviti posebno kada je riječ o nekim uznemirujućim snovima ili noćnim morama zbog kojih se naglo budite. Isto tako, ako Vam snovi ponekad izgledaju jako stvarno, vjerojatno ćete se naglo trznuti iz sna i probuditi.

Većina ljudi nije niti svjesna da doživljava trzanje u snu nego to saznaju od ljudi s kojima spavaju koje nerijetko probude. Tek onda shvate svoje simptome bez da su ih ikad svjesno doživjeli. Bebe i mala djeca se mogu probuditi zbog osjećaja trzanja, no mnogi većinom ostaju mirno spavati.

Trzanje-tijela

Photo:Photospin

Trzanje u snu – kako ga spriječiti?

Trzanje u snu nije potrebno dodatno liječiti zato što većini ljudi ne uzrokuje nikakve probleme tijekom noći. Ako smatrate da vam trzanje u snu previše ometa spavanje te sumnjate na pojavu nekih ozbiljnijih poremećaja spavanja (npr. mjesečarenja), savjetujemo vam da se ipak obratite liječniku koji će najbolje znati procijeniti o čemu je riječ.

Svi oni koji niti ne osjećaju trzanje u snu ili im pak samo ponekad uzrokuje naglo buđenje savjetujemo da isprobaju sljedeće korisne savjete:

  • čaj prije spavanja – osim što može djelovati umirujuće na psihički aspekt osobe, čaj prije spavanja (posebno biljni, npr. čaj od kamilice) će utjecati na smirivanje i opuštanje mišića zbog čega nećete imati problema s trzanjem tijela kod usnivanja,
  • topla kupka – pomaže u opuštanju tijela i bržem usnivanju,
  • redoviti odlasci na spavanje – mnogi stručnjaci preporučuju odlaske na spavanje u isto vrijeme svaku večer kao i pridržavanje osmosatnog spavanja tijekom noći što je izrazito dobro za cjelokupno funkcioniranje osobe te opće zdravstveno stanje pojedinca,
  • izbjegavanje kofeinskih napitaka – neposredno prije spavanja nije preporučljivo konzumirati kofeinske napitke koji će djelovati na povećanje budnosti (npr. kava, zeleni čaj, crni čaj) zato što će tijelo u takvim trenucima primiti signale da još nije vrijeme za spavanje te ćete teže zaspati,
  • izbjegavajte stresne situacije – ako se ne možete dobro nositi sa stresom, savjetujemo Vam da takve situacije izbjegavate ili da ih naučite pravilno doživljavati zato što stres pokreće različite štetne promjene u fizičkom i psihičkom stanju pojedinca.

Izvori:

  1. Sleep Starts (2013). Sleep Education: American Academy of Sleep Medicine.
  2. Lysenko, L., Hanna, P. A. i Chokroverty, S. (2012). Sleep Disruption from Movement Disorders. Therapy in Sleep Medicine, str. 345-360. 
  3. Peters, B. (2018). What Is a Hypnagogic Jerk and What Causes Sleep Starts? Verywell Health.

 

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

0 / 5   0
Facebooktwitterpinterestmail
06-09-2018
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: trzanje u snu, sta znaci kad se cesto trzas u snu, trza je nogama u snu, trzanje nogama u snu, trzanje nogu u snu, trzanje tijela u snu, uzrok trzanja u noći,