Kako donijeti uspješne novogodišnje odluke?

Odluka

Nova Godina se približava, a njom dolaze i popularne novogodišnje odluke. Mnogi će, i ove godine, odlučiti da od prvog siječnja počinju s potpunom preobrazbom nekog aspekta svog života. Iako nema ništa loše u tome, prije no odlučite postati “nova osoba” stanite i razmislite – koliko vam je to uspijevalo prethodnih “novih godina”? Ovo zasigurno nije prva novogodišnja odluka koju ste donijeli.

Obično novogodišnje odluke potraju nekoliko dana, a onda krene sve po starom. Postoji nekoliko razloga zašto se ovo događa, a najveći jest da znate što želite, ali ne i zašto, ili vaša želja nije u skladu s vašim identitetom.

Naime, kad donose novogodišnje odluke, mnogi ljudi će odlučiti “izgubiti kilograme”, “jesti zdravije”, ići u teretanu”, “postati uredniji” i slično. Svaka od ovih odluka se čini kao razumna i pozitivna odluka, ali ukoliko nemate dubok, važan razlog zbog kojeg želite to što želite, jednostavno nećete biti ustrajni.

Ljudi se mijenjaju samo i jedino onda kad je potreba za promjenom veća od potrebe da ostanu isti.

Usvajanje novih navika nije nešto što se može ostvariti preko noći, jednostavno zbog toga što ljudski mozak nije programiran da traži nove izazove.

Ljudski mozak je programiran da preživi, a u doba dok su se ljudi skrivali u pećinama od raznih nemani, novi izazovi nisu bili pametna odluka – ukoliko izađete iz pećine i odete prošetati nepoznatim teritorijem, riskirali ste život. Stoga ljudski mozak uvijek teži onome što poznaje (čak i kad nas to ne služi u pozitivnom smislu), te izbjegava sve što se kategorizira kao novi teritorij.
Posljedica ovoga jest da odlučite od početka nove godine ići u teretanu jer se to čini kao razumna ideja, no nakon nekoliko dana ili tjedana, javlja se glas sabotaže u vašoj glavi; “ma nema veze ako danas preskočim”, “samo danas ću ostati u krevetu” i slično. Kad se ovo dogodi, a zasigurno hoće, jedini način da nadiđete glas sabotaže jest da imate dovoljno čvrste razloge koji će vas navesti da odbacite stari identitet i prihvatite novi. Jer, jedina promjena koja će potrajati jest promjena na razini identiteta.

Dakle, da biste mogli donijeti novogodišnje odluke koje će potrajati, važno je razumjeti da se proces promjene događa na šest razina. Razine su u hijerarhijskom odnosu, što znači da ukoliko promijenite višu razinu, niže se automatski mijenjaju.

Poznavanje šest razina promjene će vam omogućiti da ove godine donesete odluke koje se podudaraju na svim razinama, da biste konačno mogli ustrajati u vašim novim navikama, čak i kad se javi glas sabotaže.

Razine promjene su:

  1. Okoliš – gdje promijeniti?
  2. Ponašanje – što promijeniti?
  3. Mogućnosti i vještine – kako promijeniti?
  4. Vrijednosti i uvjerenja – zašto promijeniti?
  5. Identitet – kako ova promjena odražava tko sam ja?
  6. Duhovnost – promjena za koga/koju svrhu?

1. Okoliš

Okoliš je najniža razina promjene. Također, okoliš je razina gdje većina ljudi počinje. Naime, kad doživljavamo bol u životu, najčešći nagon jest prebacivanje krivnje na nekoga ili nešto izvan nas.

“Da imam više novca, mogao/la bih više učiti i napredovati.”
“Da političari nisu grozni, mogao/la bih lako naći posao.”
“Da živim u nekoj drugoj državi, mogao/la bih lagodno živjeti.”

Ovakav pristup, gdje tražimo izgovore van sebe i zaglavljeni smo na prvoj razini, nam ne pomaže da se promijenimo jer ne podrazumijeva preuzimanje odgovornosti za vlastiti život i rezultate koje imamo u životu.

Naime, ukoliko prepustimo kontrolu nad našim životom vanjskim okolnostima koje ne možemo kontrolirati (političari, lokacija, šef itd.), dajemo si izgovor da ostanemo tu gdje jesmo – ako ne preuzmemo odgovornost za naše probleme, nećemo ih riješiti.

Međutim, u nekim situacijama zaista postoje prepreke i ograničenja u našem okruženju. U tom slučaju, eliminacija prepreka je esencijalna za uspjeh. Ovo se odnosi na mjesta, ljude, svakodnevne aktivnosti i stvari u našem okruženju koje sabotiraju uspjeh. Da bismo se uspješno promijenili, moramo promijeniti i okoliš ukoliko je prepun okidača za ponašanje koje želimo izbjeći. Važno je napomenuti da promjena samo na ovoj razini neće donijeti dugotrajne rezultate.

2. Ponašanje

Ponašanje se odnosi na vanjska ponašanja i na misli koje dovode do tih ponašanja. Kad pogledamo odakle potiče određeno ponašanje, jasno je da potiče od misli.

Misli se pretvaraju u fantazije, fantazije se pretvaraju u napast, napast u moranje, a moranje u djelovanje.

Naše neuronske mreže su prepune ponašanja i stavova koja podržavaju problematična ponašanja, osjećaje i misli – kao što smo vidjeli, mozak je programiran da prati poznate obrasce.

Dakle, ukoliko nemamo stavove i ponašanja koja su orijentirana prema rješavanju problema, ta promjena se događa na ovoj razini. Vještinu orijentiranja na rješenja umjesto probleme se mora naučiti i vježbati da bi se uspostavila nova neuronska mreža, koja podržava pozitivna ponašanja.

3. Mogućnosti i vještine

Na ovoj razini se bavimo identifikacijom vještina, znanja, sposobnosti koje su nam potrebne da bismo ostvarili trajnu promjenu, te gdje i kako ih naučiti.

Ponekad već posjedujemo sve što nam treba da bismo ostvarili promjenu na ovoj razini, a ponekad je potrebno naučiti nove vještine.
Jednom kad usvojimo nove vještine, potrebno ih je redovito vježbati da bismo ih savladali.

Koristan primjer vještina koje mnogi ljudi trebaju naučiti jest vještina nošenja s osjećajima na zdrav način; bez korištenja alkohola, hrane, cigareta i sličnih sredstava koja čine više štete nego koristi.

Ono što najčešće pomaže na ovoj razini jest pronalazak grupe ljudi koji razumiju naš problem, koji su već bili gdje smo mi sada i koji znaju kako savladati problem. Sve je lakše kad smo okruženi razumijevanjem.
Osim toga, kad potražimo pomoć, često ćemo naučiti mnoge korisne tehnike, poput relaksacije, meditacije

4. Vrijednosti i uvjerenja

Prve tri razine promjene su, iako esencijalne, relativno površne jer se fokusiraju na ponašanje. Međutim, razina na kojoj promijenimo naše vrijednosti i uvjerenja jest prva od dubokih razina promjene koja će ostaviti jak utisak na nas kroz čitav život.

Svako od nas ima sustav vrijednosti i uvjerenja koji, većinom nesvjesno, kontrolira način na koji funkcioniramo u svijetu. Ovaj nevidljivi sustav je razlog zašto donosimo odluke koje donosimo.

Na primjer, osoba koja vjeruje da je nemoćna u životu će donositi odluke koje su u skladu s tim vjerovanjem. Naravno, odluke koje proizlaze iz takvog limitirajućeg uvjerenja će biti jednako limitirajućeg karaktera, te će proizvesti rezultate u skladu s tim. Što će toj osobi poslužiti kao potvrda njenog (većinom nesvjesnog!) vjerovanja da je nemoćna.
Ovo je istina za sva uvjerenja koja nas vode u životu.

Ono što vjerujemo izravno utječe na razgovor koji se odvija u našim glavama, a razgovor koji se odvija u našim glavama izravno utječe na sve što činimo ili ne činimo. Nažalost, većina ljudi uopće nije svjesna svojih vrijednosti ni uvjerenja, niti je svjesna svoje moći da promjeni razgovor u svojoj glavi.

Foto: Pixabey

Međutim, prepoznavanje činjenice da samo zato što nešto vjerujemo, ne znači da je to istina je vjerojatno najvažniji aspekt trajne promjene. Previše ljudi provodi puno vremena boreći se za svoja uvjerenja, i time za vlastite limite.

No, uspješni ljudi su uvijek voljni ispitivati i izazivati vlastita uvjerenja, čim primijete da rezultati u njihovim životima nisu u skladu s onim što zaista žele.

To je tajna napretka – kad rezultati u vašem životu nisu zadovoljavajući, zapitajte se kako ste ih VI proizveli. Jer ste vi, i samo vi, odgovorni za rezultate u vašem životu. Naravno, ovo nije istina koji svi ljudi žele čuti, ali to je ne čini nimalo manje važnom.
Štoviše, jednom kad prihvatite ovu istinu, donje razine se automatski promjene – a time i čitav život.

5. Identitet

Identitet je iduća od dubokih razina promjene, što je logično – ako se identificirate kao osoba koja nešto radi ili ne radi, vi ćete nesvjesno učiniti sve što je u vašoj moći kako biste postupali u skladu s vlastitim identitetom.

Naime, ako gledamo na uvjerenja kao na duboke smjernice ponašanja, identitet se može definirati kao naša procjena sposobnosti postupanja u skladu s tim smjernicama.
Što znači da možemo imati pozitivnu procjenu naše sposobnosti da živimo u skladu s vlastitim standardima, negativnu ili neutralnu (ponekad smo zadovoljni sobom, ponekad ne).

Identitet je razina na kojoj se zapravo odvija najdublja promjena; jednom kad promijenimo sliku kako vidimo sebe – kad odgovorimo na pitanje “tko sam ja”, te uspostavimo pozitivnu sliku o svom identitetu, niže razine se također promjene.

Važno je naglasiti da mnogi ljudi sebe identificiraju kao skup “što i kako” – što rade, i kako rade ono što rade. Međutim, pravi identitet je odvojen od toga – pravi identitet odgovara samo na pitanje tko sam ja, bez obzira na “što i kako”.

Kad odgovorite na ovo pitanje, kad upoznate jezgru samog sebe, počet ćete se ponašati u skladu s vašim istinskim identitetom.
Razmišljanje u ovom smjeru nije prirodno većini ljudi, stoga je najdjelotvorniji način za otkriti svoj identitet (kao i vrijednosti i uvjerenja) kroz rad s treniranim praktičarem.

6. Duhovnost

Kad ste svjesni sebe, svojih uvjerenja, vrijednosti i kad se ponašate u skladu s njima, većina ljudi je spremna promatrati veću sliku, i pitati se zašto smo ovdje, koje je značenje života i slično.

Pitanja koja će vam pomoći otkriti vašu duhovnost su:

  • Što ja želim doprinijeti čovječanstvu?
  • Kako želim biti zapamćen/a nakon smrti?
  • Koje svoje vještine, znanja i osobne karakteristike mogu iskoristiti za unaprjeđenje svijeta?
  • U koje veće dobro vjerujem?
  • Vjeruje li ovo veće dobro u mene?

Duhovnost nije rezervirana za religije, niti je rezervirana za posebne prigode – duhovnost bi trebala biti prisutna u svakodnevnom životu, u odnosu sa sobom i svima drugima.

Sad kada znate kako i zašto se događaju (ili ne događaju) promjene, vrijeme je da još jednom procijenite svoje novogodišnje odluke. Tek kad su vaše novogodišnje odluke u skladu sa svima, a ponajviše s najdubljim razinama vašeg ja, vi ćete ustrajati u njihovom provođenju. Sretno!

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

0 / 5   0
Facebooktwitterpinterestmail
03-01-2019
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

NAJČITANIJI TEKST DANAS:

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni