Kako ojačati samopouzdanje?

samopouzdanje

Svakodnevno procjenjujemo svoje postupke, uspoređujemo ono što jesmo i kakvi jesmo s onim što bismo željeli biti, i u skladu s tim imamo očekivanja od sebe:

  • stvarno “ja” – ono što jesam
  • idealno “ja” – ono što bih želio/la biti (želje, nade)
  • očekivano “ja” – ono što bih trebao/la biti (dužnosti, obveze, odgovornosti)

Rezultat ovih procjena i usporedbi je slika o sebi koja može biti manje ili više pozitivna ili negativna. Ako se stvarno “ja” ne slaže s očekivanim ili idealnim “ja” osoba će imati sniženo samopouzdanje. Kao posljedica toga osjećat se razočarana što nije ostvarila ciljeve (najčešće previsoke) koje je postavila sebi ili su joj postavili drugi. Bit će sramežljiva i nesigurna u svoje postupke i odluke.

Kod većine ljudi raspoloženja se mijenjaju ovisno o dnevnim situacijama u kojima se nađu. Pali ste ispit, svadili se s partnerom, imali neuspjelu prezentaciju – svi se ponekad osjećamo neuspješni, razočarani, tužni.

Međutim, samopouzdanje je nešto stabilnije od dnevnih promjena raspoloženja. Kod ljudi koji imaju normalnu dozu samopouzdanja životni uspjesi i neuspjesi privremeno utječu na doživljaj samoga sebe, ali samo do određene granice.

Suprotno, kod ljudi s niskim samopouzdanjem, ti svakodnevni usponi ili padovi jako utječu na sliku o sebi, jer se osoba ne razdvaja od svojih postupaka. Na svaki i najmanji neuspjeh reagiraju samo-optuživanjem. Proglasili su sebe krivima, jednom zauvijek zaključili kako su glupi, bezvrijedni, nesposobni. Zbog negativnog pogleda na svijet imaju osjećaj da svi uspijevaju u onome što rade, osim njih samih.

Nedostatak samopouzdanja i vjere u sebe može imati vrlo neželjene posljedice:

  • stvara osjećaj usamljenosti, povećava anksioznost i podloga je za razvoj depresije
  • onemogućava napredovanje i ozbiljno može ugroziti posao
  • umanjuje kvalitetu odnosa s drugima i uzrokuje probleme u ljubavnim vezama
  • potiče psihosomatske bolesti i različite vrste ovisnosti

Osobe s niskim samopouzdanjem ne traže pomoć, jer vjeruju kako je ne zaslužuju. Nisko samopouzdanje je odraz onoga kako su se naši roditelji ili staratelji odnosili prema nama u prošlosti.

Samopouzdanje se može izgraditi 

Stječemo ga u djetinjstvu i nadograđujemo kroz život. Dobra vijest je, da ako i nismo dobili dovoljno pozitivnih povratnih informacija u djetinjstvu od naših skrbnika i okoline, imamo mogućnost izgraditi ga sada u odrasloj dobi.

 

Odlukom do samopouzdanja

Donošenje odluke da ćemo promijeniti ono što nas ne zadovoljava, najvažnije je u procesu promjene. Odluci prethodi svijest o vlastitom nezadovoljstvu i spoznaja da sami sebe sprječavamo u napretku. Kad jednom odlučimo da ćemo mijenjati jedino ono što možemo promijeniti – sami sebe, prionut ćemo na djelovanje bez odugovlačenja i sabotiranja.

Mijenjanje vlastitog ponašanja nije uvijek jednostavna i ugodna stvar. U to su uključene naše vrijednosti i uvjerenja koje smo godinama gajili i ponekad će biti potrebno nešto više truda i želje za promjenom, kako bismo neučinkovita uvjerenja i ponašanja promijenili u učinkovita i zdrava za nas. Osim toga, tu su uključeni i naši osjećaji. Mnoge ljude strah od promjene toliko blokira da ostaju u svojoj negativnosti i patnji, jer im poznato okruženje daje lažan osjećaj sigurnosti i mogućnosti kontrole nad životom. No rezultati istraživanja pokazuju da se većina naših strahova nikada ne ostvari i zato svaki napor u smjeru pozitivne promjene itekako ima smisla.

Što učiniti?

Da bi smo stekli više samopouzdanja moramo prije svega upoznati i prihvatiti sebe u cijelosti, kao i prihvatiti sve ono što nam se kod nas ne sviđa i što ne možemo promijeniti iz prošlosti.

Upoznajte sebe isprobavajući nove stvari i dopustite sebi neuspjeh. Umjesto oštrog samo-kritiziranja upitajte se:

 Što sam naučio/la iz ovoga?

i

Što ću drugi put napraviti drugačije?

 

U izgradnji samopoštovanja od izuzetne važnosti je brinuti se za sebe i svoje potrebe. Umjesto neprestanog zadovoljavanja potreba drugih ljudi, svakodnevno razmišljajte što vi trebate? I počastite se!

Razvijajte bliskost s drugim ljudima, kad je potrebno tražite podršku. Odmaknite se od ljudi koji vam crpe životnu energiju i okružite se onima koji bude pozitivno u vama.

Probudite i potičite doživljaj uspjeha – uvažavajte male korake, imajte strpljenja za vlastitu postupnost i proces promjene, budite realistični u očekivanjima i ne odustajati pri neuspjehu.

>> Nastavak (vježbe za izgradnju samopuouzdanja)

>> Radionica- jačanje samopouzdanja

Preuzmite članak i pročitajte ga kasnije:   PDF

Ocjena članka:

3.79 / 5   28
Facebooktwitterpinterestmail
03-05-2017
Foto: Photospin
Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Poklanjamo vam besplatne E-mail novosti

Vi označite što vas zanima, a mi ćemo se pobrinuti pružiti vam samo korisne informacije.

 Zdravlje  Ljepota  Vege Prehrana  Pokloni
Pojmovi uz članak: samopouzdanje, kako ojačati samopouzdanje, nisko samopouzdanje, nedostatak samopouzdanja, kako ojacati karakter, kako imati samopouzdanje, kako imati više samopouzdanja, samopouzdanje psihologija, kako izgraditi samopouzdanje, kako mentalno ojačati,